کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۶۵۸
تاریخ خبر:

سرمایه‌گذاری‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬طلا‭ ‬بدون‭ ‬اجرت‭ ‬و‭ ‬کارمزد

سرمایه‌گذاری‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬طلا‭ ‬بدون‭ ‬اجرت‭ ‬و‭ ‬کارمزد

آنچه باید درباره اهمیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدانید

هفت صبح| رشد قیمت طلا در هفته‌های اخیر سرعت گرفته. قطعا عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند اما به نظر می‌رسد مهمترین عامل را باید افزایش قیمت اونس جهانی طلا به محدوده 2380 دلار دانست. از آن سو در بازار خودمان قیمت هر گرم طلای 18 عیار به سه میلیون و 830هزار تومان رسیده و فاصله چندانی با کانال چهار میلیون تومانی ندارد. این درحالی است که پارسال همین موقع قیمت هر گرم طلا حدود دو میلیون و 500هزار تومان بود.

 

در چنین شرایطی که بیت‌کوین تکلیفش معلوم نیست و احتمال روند نزولی آن به واسطه هاوینگ وجود دارد، بازار بورس با دامنه نوسان یک درصدی قفل شده و دلار هم نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند، احتمالا طلا بتواند گزینه راهگشایی برای عبور از این روزهای پرچالش باشد. ولی اگر بخواهیم طلا از طلافروش‌ها بخریم، با اجرت و سود و کارمزدی که دارند ممکن است در همان لحظه 30،40درصد از دارایی‌مان را به باد بدهیم. درحالی که می‌توانیم با کمترین کارمزد سراغ صندوق‌های طلا در بورس برویم که نقدشوندگی بالایی دارند، کارمزدشان بسیار ناچیز است و از طرف دیگر دقیقا مطابق با تغییرات قیمت طلا حرکت می‌کنند.

 

    

چرا برای سرمایه‌گذاری به دانش تخصصی نیاز است؟

شرکتی که صندوق سرمایه‌گذاری برپایه سکه طلا را به مخاطبانش ارائه می‌کند، می‌داند چه زمانی اقدام به خرید سکه کند و چه زمانی در موقعیت فروش قرار بگیرد که حداقل ضرر ممکن و بیشترین سود را حاصل کند. چنین چیزی فقط از طریق دانش اقتصادی و تحلیل جزئیات پیچیده بازار داخلی و خارجی فراهم می‌شود.

  

خارجی‌ها در مورد صندوق‌های طلا چه می‌گویند؟

در اغلب کشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا شاهد این موضوع هستیم که مردم سرمایه‌شان را به امید سوداگری در بازار مسکن و یا طلا و ارز به خطر نمی‌اندازند؛ آنها از پتانسیل سرمایه‌گذاری در بورس آگاه شده‌اند و این موضوع را راهکار فعالیت اقتصادی و کسب سود خود قرار داده‌اند.

   

چرا باید سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را جدی گرفت؟

مهم‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع وجوه نقد بدون استفاده است؛ چرا که بسیاری از مردم امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در بسیاری از ابزارهای سرمایه‌گذاری را ندارند. همچنین از عواقب این سرمایه‌گذاری به علت نداشتن تخصص هراس دارند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند مبلغ پس‌اندازشان کمتر از چیزی است که بتوانند با آن سرمایه‌گذاری کنند درحالی‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری همه این موانع را رفع کرده و عموم مردم با اطمینان می‌توانند پس‌اندازهای حتی ناچیز خود را به این صندوق‌ها که توسط مدیران حرفه‌ای هر حوزه مدیریت می‌شود سپرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

  

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چگونه کار می‌کنند؟

صندوق‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهند تا بدون خرید سکه در این فلز گرانبها سرمایه‌گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این سرمایه‌گذاری به ‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود تا در حد امکان از نوسانات ناگهانی سرمایه‌گذاری در امان باشد. همچنین ویژگی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه است. چنانکه در صندوق عیار این سرمایه‌گذاری با مبلغ ناچیز آغاز می‌شود درحالی‌که اگر کسی قصد خرید سکه طلا داشته باشد، باید کمی بیش از دو میلیون تومان برای خرید یک سکه کامل بپردازد.

  

صندوق‌های طلا پول مردم را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سکه طلا است. صندوق سکه‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و نزد یک بانک عامل سپرده‌گذاری می‌کند. این سپرده‌ها در تابلوی بورس کالا قابل معامله است. همچنین این صندوق امکان ورود به بازار مشتقه برای پوشش ریسک سکه‌های خریداری شده را دارد و می‌تواند بخشی از دارایی خود را روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

   

با چقدر پول می‌شود در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کرد؟

از مزایای این صندوق می‌توان به سرمایه‌گذاری در سکه طلا به‌صورت غیرمستقیم و با کمترین میزان سرمایه‌گذاری اشاره کرد. سرمایه‌گذار می‌تواند با حداقل یک هزار تومان اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق کند.

  

خرید سکه پر سودتر است یا سرمایه‌گذاری در صندوق طلا؟

صندوق‌های طلا از امکان بازارگردان برای نقدشوندگی بالا بهره‌مند هستند بنابراین چنانچه بازار به سمت صف خرید یا صف فروش متمایل شد، بازارگردان با عرضه و تقاضاهای خود سرمایه‌گذاران را از وجود طرف معاملاتی مطمئن می‌کند تا با خیالی آسوده اقدام به انجام معاملات کنند. این امر باعث می‌شود که تفاوت نرخ بین عرضه و تقاضا به کمترین میزان برسد. درحالی‌که اگر فرد به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کند در وهله اول تضمینی برای نقدشوندگی در شرایط سقوط بازار وجود ندارد و در قدم بعدی تفاوت بین نرخ‌های عرضه و تقاضا بسیار بیشتر از نرخ صندوق است و اطمینانی در مورد کسب سود در این بازار برای این دسته از سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

  

 

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا مانند بقیه سرمایه‌گذاری‌ها‌ بدون ریسک نیست؛ عمده ریسک این صندوق، نوسان ارزش سکه در بازار است.

   

بخش مهمی از بازده این صندوق‌ها متاثر از بازده سکه طلاست اما به کمک سایر ابزارهای بازار مشتقه که صندوق امکان استفاده از آنها را دارد، این بازده می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

  

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا داشتن کد بورسی الزامی است.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۶۶۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر