کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۹۵
تاریخ خبر:

تایم گراف| دست‌ساخته شماره یک؛ گروبل‌ فورسی

تایم گراف| دست‌ساخته شماره یک؛ گروبل‌ فورسی

درباره یک اثر هنری از برندی که نامش را نشنیده‌اید

هفت صبح| ‌‌این اشتباه بزرگیست که دنیای ساعت را صرفا متشکل از برندهای بزرگ و مشهور چون رولکس و سیکو و کاسیو و لونژین و برایتلینگ و اودمارپیگه و پتک‌فیلیپ و… بدانیم. از مهمترین زیبایی‌های دنیای ساعت این است که تعداد قابل‌توجهی از برندهای مستقل و کوچک در آن وجود دارند؛ برندهایی که اندازه هر کدام چندان بیشتر از یک کارگاه با مساحت متوسط و حداکثر ۱۰ پرسنل نیست؛ برندهایی که هر کدام سعی در تعریف هویت و شخصیت و حتی روش‌ها و فرایندهای اختصاصی خود دارند.

 

واقعیت این است که بخش بزرگی از جادو و سحر دنیای ساعت، در همین کارگاه‌های مستقل و کوچک نهفته است. بنیانگذاران این برندهای کوچک و مستقل با پذیرفتن ریسک‌های متعدد و اغلب فقط با تکیه به سرمایه‌های محدود و شخصی، مسیری بلند آغاز می‌کنند و بخشی از آن‌ها هم در چالش‌ها و دست‌اندازهای این صنعت بزرگ حل می‌شوند اما هستند مواردی که می‌توانند از این مسیر پرتلاطم عبور کنند و به جایگاه محکمتری در بازار برسند. به نظر من برند «گروبِل‌فورسِی» یک نمونه فوق‌العاده از همین کمپانی‌های ابتدائا کوچک اما نهایتا بسیار موفق به شمار می‌رود.

 

بگذارید به یکی از بهترین و مهمترین ساعت‌های این برند نگاهی بیاندازیم: دست‌ساخته شماره ۱.

وقتی از ساعتی مثل «دست‌ساخته شماره ۱» از گروبل‌ فورسی حرف می‌زنم، اساسا واژه «اغراق» معنی خود را از دست می‌دهد. اغراق زمانی موضوع پیدا می‌کند که یک مفهوم در بالاترین نقطه ممکن نباشد و به همین خاطر نیازمند به بزرگ‌نمایی شود.

 

ولی بزرگنمایی اصلا چیست وقتی پای چنین اثر هنری به میان می‌آید؟ با قاطعیت می‌گویم، بعید می‌دانم تعداد ساعت‌سازهایی که بتوانند در این سطح فعالیت کنند به انگشتان یک دست برسد. این اولین قطعه تمام دست‌ساز کارگاه ممتاز گروبل‌ فورسی است و خیالتان راحت، وقتی گروبل‌فورسی عنوان «دست‌ساخته» را برای یک ساعت برمی‌گزیند، بی‌تردید غلافش را خالی نبسته.

 

تک‌به‌تک، تمام مراحل خلق این ماشین زمان‌سنجی، بدون دخالت دستگاه‌های دیجیتال طی می‌شوند و آن‌قدر این مسیر طاقت‌فرساست که تنها و تنها ۲ نسخه در سال از این ساعت به وجود می‌آیند. موقع رونمایی از دست‌ساخته شماره ۱، هیچ قیمت قطعی اعلام نشد و این طبیعیست؛ ابر و باد و مه و خورشید و فلک باید کنار یک‌دیگر به خط شده باشند تا چنین اثر هنری متولد شود.

 

بگذارید کمک کنم. ساعتی با ۳ عقربه ساده و توربیونی که هر دقیقه یک بار یک دور کامل می‌چرخد. به گوشه‌ها دقت کنید. هیچ زاویه و کنجی را از دست ندهید. مسیر و جهت هر پرداخت و عمق هر صیقل را با حوصله دنبال کنید. نفس‌گیر است. اگر بخت با شما یار باشد و بتوانید سفارش یک دست‌ساخته شماره ۱ را ثبت کنید، باید حداقل ۱ میلیون دلار بپردازید.

 

بله، می‌دانم و قبول دارم که داریم از یک بهای حیرت‌انگیز و نجومی حرف می‌زنیم اما در نظر داشته باشید، وقتی تلاش برای ساخت یک اثر هنری به بی‌نهایت میل می‌کند، طبیعیست که قیمت‌گذاری آن هم از اصول و قواعد رایج و معمول پیروی نکند.

 

دنیای ساعت پر است از چنین کارگاه‌های مستقل که هر کدام می‌خواهند سنت و فرایندهای خود را به وجود بیاورند و همه در یک جاده اصلی حرکت می‌کنند: زنده نگاه داشتن یک هنرصنعتِ باستانی برای مراقبت از کیفیت و اصالت بشر.گروبل‌فورسی را سال ۲۰۰۴ دو رفیق به نام‌های «رابرت گروبل» و «استفن فورسی» در سوییس بنیان گذاشتند.

 

کدخبر: ۵۶۲۴۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر