کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۶۳
تاریخ خبر:

تایم‌ گراف | چقدر باید ‌بی‌نقص باشید؛ مورد عجیب ساعت رولکس ایرکینگ ‌

تایم‌ گراف | چقدر باید ‌بی‌نقص باشید؛ مورد عجیب ساعت رولکس ایرکینگ ‌

وقتی نقص به نقطه قوت بدل می‌شود

هفت صبح|  بگذارید یادداشت این شماره از تایم‌گراف را با یک پرسش شروع کنم: چقدر باید همیشه بی‌نقص باشید تا اشتباهتان هم باارزش شود؟ شاید این سوال به نظرتان مبهم بیاید، اما بگذارید بیشتر شرح دهم.

 

فرض کنید یک خودروی پراید از کارخانه تحویل بگیرید و وقتی به خانه رسیدید، ببینید لولای یکی از درهای عقب در طرف اشتباهی نصب شده و سرنشین مجبور است از جلو کمی خم شود و روی صندلی ماشین بنشیند. چه واکنشی خواهید داشت؟ بعید نیست اگر چند فحش آبدار بدهید و با عصبانیت راهی نمایندگی شوید. حالا همین موقعیت را درمورد یک اتومبیل دیگر تصور کنید. یک اتومبیل خیلی بهتر. خیلی خیلی بهتر. مثلا پورشه.

 

یک پورشه سفارش داده و آن را در محل کار تحویل می‌گیرید. بعد از چند دقیقه می‌بینید لولای در سمت شاگرد طرف اشتباه نصب شده؛ جالب است که در به‌راحتی باز و بسته می‌شود، اما خب این یک نقص بزرگ به شمار می‌رود. یک نقص بزرگ که البته نه کمپانی‌ای مثل سایپا، که یکی از بهترین سازندگان اتومبیل جهان مرتکب آن شده. واقعیت این است؛ آن پراید حتی کمتر از حالت عادی می‌ارزید اما یک پورشه با چنین ایراد عجیبی، واقعا ممکن است از حراجی‌های بزرگ سر در آورد.

 

حالا دوباره می‌پرسم. چقدر باید همیشه بی‌نقص باشید، تا اشتباهتان هم باارزش شود؟ احتمالا خیلی. باید همیشه با تمام وجود در تلاشی فوق‌العاده برای بهترین بودن بوده باشید تا اشتباهتان دیگر نه نشانه‌ای از کوتاهی و عدم تعهد، بلکه یک رخداد حیرت‌انگیز و درخور تحسین و تماشا تلقی شود. همین اتفاق، دقیقا همین چند سال پیش برای یکی از ساعت‌های رفرنس ۱۱۶۹۰۰ رولکس (Air King) افتاد؛ مورد عجیب رولکس ایرکینگ مذکور این بود که به‌جای نشانگر ساعت ۳، عدد ۹ روی صفحه آن دیده می‌شد. [بله، باور می‌کنیم اگر شما هم تا این لحظه متوجه مورد عجیب این ساعت در تصویر نبوده باشید] 

155858385_462359744907188_6494505846105745892_n

این پدیده وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید کنترل‌کیفیت کمپانی رولکس را، گزاف نیست اگر بگویم مطمئن‌ترین و بهترین فرآیند نظارت محصول در سراسر دنیا می‌دانند. سرهم‌کننده ساعت (assembler) یک مارکر اشتباه روی صفحه گذاشت، ساعت به‌شکلی باورنکردنی از ده‌ها فیلتر عبور کرد و به دست مشتری رسید، بی‌آن‌که کسی متوجه آن شود. این، مورد عجیب رولکس ایرکینگ با نقص نشانگر ساعت ۳ بود.

 

حتی اشتباه هم یک برگ برنده است، وقتی مشهور به پرهیز همیشگی و مطلق از ارتکاب آن بوده باشید. عجیب نیست اگر این رولکس در اینده نزدیک با قیمتی نجومی سر از یک حراجی بزرگ درآورد.همین حالا هم اگر اطلاع عمومی از وضعیت حراج‌خانه‌های ساعت در جهان داشته باشید، می‌دانید هر چند وقت یک بار ساعتی در یک مراسم مزایده به نمایش گذاشته می‌شود که یک ایراد واضح و نامعقول دارد.

 

و تقریبا امکان هم ندارد این اشتباه را کمپانی‌ای مرتکب شده باشد که همه آن را به بی‌نقص بودن نشناسند چون در غیر این صورت، اشتباه کردن برایش یک رویه مرسوم و آشناست.حافظه‌ام را که مرور می‌کنم، به یاد می‌آورم چنین پدیده‌ای در مورد ساعت‌هایی از پتک‌فیلیپ، امگا، رولکس، اودمارپیگه و کارتیه رخ داده‌اند و تمام این موارد در یک حراج به قیمتی بسیار بیش از بهای اصلی مدل فروخته شدند.

 

کدخبر: ۵۶۲۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر