کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۷۰
تاریخ خبر:

پرده پایانی جوی خوابالو| چرا کنار رفت؟ نامزدی کامالا هریس قطعی است؟

پرده پایانی جوی خوابالو| چرا کنار رفت؟ نامزدی کامالا هریس قطعی است؟

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

‌هفت صبح| سرانجام فشارها کار خودش را کرد و جو بایدن که تا همین دو روز پیش با صدایی رسا و عزمی راسخ اعلام می‌کرد در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌ماند و ترامپ را برای بار دوم شکست می‌دهد، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

 

• چرا کنار رفت؟

عملکرد و حضور بسیار ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخاباتی بین او و دونالد ترامپ سبب شد تا بخش قابل‌توجهی از سران، اعضا، هواداران و حامیان حزب دموکرات در ادامه حمایت‌ یکپارچه‌شان از او شک کنند. از بخت بد بایدن، این اتفاق با سوءقصد به جان ترامپ عجین شد و شرایطی را رقم زد که احتمال پیروزی دوباره او کاهش مضاعفی پیدا کرد. در این بین مخالفت علنی ۵ سناتور ارشد دموکرات به همراه انتقادهای چاک شومر، حکیم جفریس و به خصوص نانسی پلکسی سبب شد تا کمپین بایدن با بحران مشروعیت مواجه شود.

 

بایدن در مقابل تشدید این فشارها اعلام کرد تنها در صورتی از ادامه این مسیر انصراف می‌دهد که به بیماری مبتلا شود و پزشکان از او بخواهند که عطای سکونت دوباره در کاخ سفید را به لقایش ببخشد. اما روند کاهشی نظرسنجی‌ها سبب شد تا صدای اعتراض و عدم حمایت از جانب افرادی مانند باراک اوباما و اعضای دفترش هم شنیده شود. حالا معلوم شده که این اتفاق با تهدید نانسی پلوسی مبنی بر اینکه اگر بایدن از نامزدی حزب انصراف ندهد، انتقادات اعضای کنگره از او را علنی خواهند کرد،  عجین شد.

 

گزارش اختصاصی پولیتیکو نشان می‌دهد که این تهدید پلکسی سبب شده تا بایدن از دستیارانش دو گزارش خصوصی و محرمانه بخواهد. گزارش اول، وضعیت و جایگاه حقیقی خودش در نظرسنجی‌های ملی مقابل ترامپ و گزارش دوم نیز، وضعیت و جایگاه کامالا هریس در برابر او. درنهایت او با مشاهده عدم امکان پیروزی علیه ‌‌ترامپ، تصمیمش را می‌گیرد و پس از اعلام انصراف، از معاون خود یعنی کامالا هریس برای نامزدی حزب حمایت می‌کند.

 

• آیا نامزدی هریس قطعی است؟

خیر. با انصراف بایدن از انتخابات، تمام دلیگیت‌های (نماینده حزبی) دریافت شده توسط بایدن ملغی می‌شود و هر فردی که بتواند از دست‌کم از ۳۰۰ نماینده حزبی برای تایید نامزدی‌اش امضا بگیرد، به یکی از جایگزین‌های بالقوه بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ بدل می‌شود. پس از این مرحله، از میان نامزدهای جدید، فردی نامزد نهایی حزب است که بتواند امضای تایید اکثریت دلیگیت‌ها، یعنی دست‌کم ۱۹۶۹ از ۳۹۳۶ دلیگیت موجود را به دست آورد. اما اگر نامزدی نتوانست به این حد نصاب برسد، نامزد نهایی را ۷۰۰ سوپردلیگیت یا همان نماینده حزبی که تعهدی به آرای ایالتی ندارند، در جریان جلسات کنوانسیون ملی حزب تعیین خواهند کرد.

 

• تا‌کنون چه کسانی از نامزدی هریس حمایت کردند؟

از جو بایدن که بگذریم، بیل کلینتون، محبوب‌ترین رئیس‌جمهور نیم قرن اخیر آمریکا و همسرش هیلاری کلینتون هم به صف حامیان هریس پیوستند. از میان چهره‌های شاخص دیگر می‌توان به جان کری، نامزد سابق دموکرات‌ها در انتخابات و مانور ویژه امور اقلیمی جو بایدن، پت بوتجیج، وزیر حمل و نقل دولت بایدن، الیزابت وارن، سناتور ترقی‌خواه، جیمی کلایبرون، رهبر سیاه‌پوستان کنگره،  گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا، کیتی هوکول، فرماندار نیویورک و الکساندرا اوکازیو کورتز، نماینده مشهور ترقی‌خواه نیویورک در مجلس نمایندگان اشاره کرد.

 

البته باید این نکته را هم یادآوری کرد که افرادی مانند باراک و میشل اوباما، نانسی پلکسی و چاک شومر که وزن بسیار بالایی در تصمیم‌‌گیری‌های حزبی دارند، به‌رغم حمایت بایدن از هریس، هنوز از جایگزینی او حمایت نکردند و به نظر می‌آید فرد دیگری را برای این جایگاه در نظر دارند. با این حساب باید بگوییم که روزهای آینده آبستن حوادث بسیاری در حزب دموکرات است.

 

• حامیان مالی چه واکنشی نشان دادند؟

با حمایت بایدن و برخی از سران حزب دموکرات از نامزدی کامالا هریس، سد کمک‌های مالی به مانند حزب شکست و بارانی از پول و کمک‌های مالی برای نامزد جایگزین سرازیر شد. تنها در ۸ ساعت اول، حدود ۴۸ میلیون دلار به کمپین هریس کمک مالی شد. برای مقایسه باید بدانید بزرگترین اهداکننده مالی کمپین ترامپ، یعنی ایلان ماسک ماهانه ۴۵ میلیون دلار به او کمک مالی کرده ‌ و کل کمک‌های اهدایی به او تا کنون ۱۹۹ میلیون دلار بوده است. این اتفاق به معنای حمایت حامیان مالی حزب از نامزدی هریس است.

 

• ترامپ چه واکنشی نشان داد؟

دوناد ترامپ پس از اینکه بایدن را بدترین رئیس‌جمهور تاریخ خواند، گفت ‌ کامالا هریس دیوانه است و کافی است به خنده‌های انفجاری او نگاه کنید تا به عمق این دوگانگی پی ببرید. البته ترامپ در این بزنگاه هم از یاد دشمن خونی خود یعنی نانسی پلوسی غافل نشد و تاکید کرد که هریس وضعیت بهتری نسبت به پلوسی دارد و هیچ‌کس به اندازه آن پیرزن، دیوانه نیست. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۱، نام ترامپ به عنوان یکی از حامیان کامالا هریس در جریان انتخابات دادستانی کالیفرنیا ثبت شده و ترامپ یک چک ۵ هزار دلاری به هریس کمک مالی کرده است.

 

• شوخی‌های مجازی

این تغییر و تحول بزرگ سبب شد تا کاربران فضای مجازی دست به کار شوند و با این اتفاق شوخی کنند. برخی از کاربران هم حملات به نامزد رقیب را شروع کردند. در این بین طعنه ساویر هکت، استراتژیست حزب دموکرات به ترامپ و جمهوری‌خواهان جالب بود. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دموکرات‌ها یک فرد جوان، سیاه‌پوست و اهل آسیای جنوبی، معاون سابق رئیس جمهور، سناتور و دادستان ایالتی را که بالاترین مقام یک زن در تاریخ ایالات متحده بوده ‌ معرفی می‌کنند. جمهوری خواهان هم کسی که تا حالا دو بار استیضاح شده، کسی که به عنوان مجرم شناخته شده و یک فرد اقتدارگرا و حسرت‌خوار است و عنوان مسن‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه  را یدک می‌کشد، وارد رقابت‌ها کرده‌اند.»

 

کدخبر: ۵۶۳۲۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر