کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۷۶
تاریخ خبر:

درباره یک ایرانی که تیم «فراری» را در مسابقات شبیه‌سازی فرمول‌یک به قهرمانی رساند

درباره یک ایرانی که تیم «فراری» را در مسابقات شبیه‌سازی فرمول‌یک به قهرمانی رساند

بردیا برومند، شوماخر ایرانی اما پشت مانیتور

هفت صبح|  شاید ماشین‌ها و زمین این مسابقه واقعی نباشد، اما اهمیت و هیجانش کم از مسابقات فرمول یک ندارد. در آخر هفته‌ای که گذشت تیم فراری در مسابقات (ویدئویی) شبیه‌ساز فرمول‌یک، که با تیم‌های رسمی فرمول یک برگزار می‌شود، توانست با حضور یک بازیکن ایرانی به نام بردیا برومند به قهرمانی برسد. بردیا که او را به اسم بری هم می‌شناسند، یکی از دو راننده تیم فراری در این مسابقات بود؛ مسابقاتی که مانند فیفا و PES از پشت یک مانیتور برگزار می‌شود و به جای دسته کنسول بازی از فرمان و پدال و هر چه که در یک ماشین واقعی به کار رفته استفاده می‌کنند. احتمالا قهرمانی بردیا در این مسابقات یک دلیل داشته باشد، آن هم اینکه پیش از این بارها در مسابقات اتومبیلرانی واقعی، طعم قهرمانی را چشیده است.

 

بردیا برومند 21 ساله، در کنار هم تیمی ایتالیایی-فرانسوی‌اش توانست تیم فراری را در این مسابقات سربلند کند. او پیش از این هم موفقیت‌های چشمگیری را با تیم‌های مک‌لارن و مرسدس بنز ثبت کرده بود و یکی از شانس‌های قهرمانی انفرادی در فصل جدید این رقابت‌ها به حساب می‌آمد اما درنهایت این عنوان در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به «فردریک‌ راسموسن»، راننده دانمارکی تیم ردبول رسید. با این حال سوم شدن بردیا بزرگترین موفقیت یک راننده ایرانی در مسابقات بین‌المللی اتومبیلرانی محسوب می‌شود. این مسابقات زیر نظر فرمول یک برگزار می‌شود.

 

برومند یک بار در سال 2020 برای تیم مرسدس بنز مسابقه داد و در اولین مسابقه فرمول یکی که شرکت کرد برنده شد. پس از آن یک سال بعد با تیم مک‌لارن، از حرفه‌ای‌ترین تیم‌های اتومبیلرانی دنیا قرارداد بست. حضور و قهرمانی‌های او در این تیم به مک‌لارن کمک کرد تا قهرمان مسابقات الکترونیکی فرمول1 پرو 2022 شود. در سال 2023 از مک‌لارن جدا شد و قرارداد جدیدش را با فراری بست. این خلاصه‌ای از پرونده بردیا برومند در بازی‌های مجازی فرمول یک بود اما اصلا چه شد که او وارد دنیای گیمینگ اتومبیلرانی شد؟   

 

بردیا برومند از شش سالگی مسابقات را شروع کرد؛ فوتبال، بسکتبال و ورزش‌های دیگر. اما در آخر ورزش‌های خودرومحور یا موتوراسپورت را انتخاب کرد. زمانی که هنوز ایران بود هفت بار در مسابقات ملی کارتینگ نفر اول شد. وقتی 14 سال داشت او به همراه تیمش به فینال جهانی کارتینگ رسید. در آن زمان مجبور شد در رده بزرگسالان مسابقه بدهد. از 14 سال تا 99 سال در این رده می‌توانستند رقابت کنند و بردیا از بین 72 نفر شانزدهم شد. با اینکه برومند نتوانست در فینال جهانی خودی نشان دهد اما این آغاز راه او در عرصه جهانی بود. بردیا در مصاحبه با وبسایت رسمی فرمول وان توضیح داده است که برای شرکت در مسابقات فرمول1 و رسیدن به مراحل بالا به یک اسپانسر احتیاج داشته.

 

او می‌دانست که نه خودش می‌تواند از پس هزینه‌های این مسابقات بربیاید و نه اسپانسری برایش در ایران پیدا می‌شود. برای همین تصمیم گرفت تا فرمول 1 الکترونیک را امتحان کند. با خودش فکر کرد اگر در حال حاضر نمی‌تواند در دنیای واقعی در فرمول1 شرکت کند، شاید در بخش گیمینگ بتواند به رویایش برسد. برنامه‌اش این بود که قهرمان مسابقات شبیه‌سازی فرمول یک شود تا راهی برای رسیدن به فرمول یک واقعی پیدا کند. از این مصاحبه دو سال می‌گذرد و حالا بردیا در بخش تیمی توانسته تیم فراری را قهرمان این مسابقات کند و یک قدم در رسیدن به مسابقات واقعی فرمول یک نزدیک‌تر شود.

 

فرمول یک از سال ۲۰۱۷ برگزاری رقابت‌های شبیه‌ساز را با نام F1 eSport آغاز کرد تا گیمرهای بازی ویدئویی رسمی فرمول یک را درگیر کرده و راه جدیدی برای تعامل بیشتر با این ورزش فراهم کند. در سال ۲۰۱۸ هم تیم‌های رسمی فرمول یک مثل فراری، مک‌لارن، ردبول و ... برای اولین بار به این برنامه پیوستند و تیم‌های خود را برای رقابت در مسابقات شبیه‌ساز فرمول یک آماده کردند.

 

کدخبر: ۵۵۸۴۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر