کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۳۵
تاریخ خبر:

کلاه بزرگی که بر سر ایرانیان کانادا رفت

کلاه بزرگی که بر سر ایرانیان کانادا رفت

یک مرد ایرانی، با ترفند پانزی 10 میلیون دلار از هموطنان دیگر خود در تورنتو کلاهبرداری کرده است

هفت صبح|‌ طبق گزارش رسانه‌های کانادایی، یک مرد 45 ساله ایرانی به نام سیدمحمدعلی نجومی با استفاده از ترفند پانزی مجموعا 10 میلیون دلار از گروهی از افراد کلاهبرداری کرده است. این ادعایی است که جمعی از شاکیان او مطرح می‌کنند؛ شاکیانی که اکثرشان از جامعه ایرانی تورنتو هستند و به واسطه اعتمادی که به این مرد داشتند سرمایه خود را دست او داده‌اند. او پیش از این به خاطر یک کلاهبرداری دیگر در دادگاه محکوم شده بود اما اینطور که وکیل شاکیان ادعا می‌کند، نجومی برای پرداخت بدهی شاکی قبلی خود یک کلاهبرداری پانزی راه انداخته و میلیون‌ها دلار سرمایه ایرانیان کانادا را به باد داده است!

 

ترفند پانزی یک نوع کلاهبرداری است که وعده یک سرمایه‌گذاری با سود بالا و ریسک کم را به افراد می‌دهد. ابتدا سرمایه تعدادی از سرمایه‌گذاران جذب این طرح شده و بعد از پول سرمایه‌گذاران بعدی برای پرداخت سود سرمایه‌گذاران اولیه استفاده می‌شود. وقتی هم که تعداد سرمایه‌گذاران جدید کمتر شود، کلاهبردار دیگر نمی‌تواند سود افراد را پرداخت کند و با سرمایه آخرین گروهی که پول‌هایشان را دست او داده‌اند فرار می‌کند.

 

سال 2019 بود که علی نجومی ساکن ثورنهیل اونتاریو، به دست پلیس تورنتو به جرم کلاهبرداری محکوم شد. حدودا سه سال بعد قاضی دادگاه قبول کرد که اتهامات وارد شده به نجومی را پس بگیرد. اما به یک شرط. آن هم اینکه این مرد ایرانی طلب شاکی پرونده را به طور کامل پرداخت کند. نجومی هم این شرط را اجرا کرد و اتهام وارده به او رد و حذف شد. اما مدتی بعد شاکیان جدیدی علیه او پرونده تشکیل دادند. آنطور که رسانه کانادایی سی‌بی‌سی نیوز گزارش داده، نجومی به احتمال زیاد یک ترفند پانزی به راه انداخته و برای پرداخت طلب شاکی پرونده قبلی خود، از سرمایه دیگران استفاده کرده است. می‌پرسید چقدر؟ 3.5 میلیون دلار. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. بعد از اینکه دادگاه اتهام کلاهبرداری «نجومی» را رد کرد، این مرد ایرانی دوباره مجموعا 6.5 میلیون دلار سرمایه از جامعه ایرانیان تورنتوی بزرگ دریافت کرد و به آن‌ها وعده سود بالا و ریسک بسیار کم داد. در کل مجموع مبلغی که ادعا می‌شود نجومی از دیگران کلاهبرداری کرده 10 میلیون دلار است.

 

وکیلی که پرونده شاکیان قبلی و شاکیان حال حاضر نجومی را در دست دارد، معتقد است محکوم نشدن نجومی در پرونده قبلی باعث شده تا این مرد ایرانی بتواند دوباره به کلاهبرداری‌های خود ادامه دهد. همچنین منبع پولی که به شاکی اولیه بازگردانده شده قابل اعتماد نیست و آنطور که شواهد نشان می‌دهد از سرمایه دیگران بوده است. شاکیان این پرونده عمدتا از جامعه ایرانی تورنتو هستند و می‌گویند در شرکتی به اسم «اسمارت پرایم گروپ» که یک شرکت سرمایه‌گذاری به مدیریت نجومی بوده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دلیل اینکه شاکیان ادعا می‌کنند نجومی از سرمایه آن‌ها برای پرداخت طلب خود استفاده کرده، این است که اسناد دادگاه نشان می‌دهد بدهی مربوطه از طرف همین شرکت پرداخت شده است.

 

با این حال دادستان پرونده می‌گوید که بدهی پرداخت شده از راه قانونی پرداخت شده و مشکلی ندارد.

 

 

سرمایه‌گذاران چگونه گول خوردند؟

 

آن‌ها می‌گویند هم به خاطر اعتمادی که به خود نجومی به عنوان یک ایرانی داشتند و هم به خاطر دوستانی که قبلا از او سود دریافت کرده بودند، راضی شدند تا در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند. یکی از این افراد مریم علوی نسب است که با رسانه سی‌بی‌سی در این باره صحبت کرده است. او که 1.1 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده می‌گوید: «می‌خواهم این روند را متوقف کنم. او هنوز در جامعه ایرانی‌های تورنتو فعالیت می‌کند و دیگران را متقاعد می‌کند تا در شرکتش سرمایه‌گذاری کنند.» نجومی به او گفته بود که شرکتش بیش از 12 سال فعالیت دارد و بیش از 80 نفر بالای 50 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. نجومی به علوی‌نسب این ضمانت را داد که ماهانه دو درصد سود به او پرداخت شود. این شرکت حتی یک حساب کاربری هم در اختیار او قرار داد تا بتواند موقعیت سرمایه خود را چک کند. اما به گفته وکیل علوی‌نسب، همه اطلاعات غلط بوده و خبری از پرداخت سود نشده است.

 

با این حال نجومی در دفاع از خود ادعا می‌کند که قراری بر پرداخت سود ماهانه نبوده و زمان بازپرداخت وام‌ها هنوز نرسیده و تا پایان سال فرصت دارد.

 

سرمایه‌گذاران هیچ اطلاعی از پرونده شکایات دیگران در سال‌های گذشته نداشتند و زمانی متوجه این موضوع شدند که دیگر سود ماهانه خود را دریافت نکردند. آن‌ها همچنین متوجه شدند شرکت اسمارت پرایم به هیچ عنوان در کانادا ثبت نشده است. در حال حاضر وبسایت این شرکت به خاطر جریان پرونده بسته شده اما نجومی همچنان به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه می‌دهد.

 

کدخبر: ۵۶۰۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر