کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۰۸
تاریخ خبر:

دُردانه هزار میلیارد تومانی‌ زعفرانیه| با این پول کجا می‌شود ویلا خرید؟

دُردانه هزار میلیارد تومانی‌ زعفرانیه| با این پول کجا می‌شود ویلا خرید؟

گزارش میدانی از گران‌ترین ملک پرونده‌‌های اقتصادی‌ که روز گذشته به مزایده‌ گذاشته شد

هفت صبح| ‌ در آخرین لیست اموالی که سازمان اموال تملیکی به مزایده گذاشته بود، مشخصات یک ویلای هزار میلیارد تومانی به چشم می‌آمد. ویلایی که حالا بررسی‌های روزنامه هفت صبح نشان می‌دهد متعلق به پرونده معروف «سادات خ» بوده و گران‌ترین ملکی است که تاکنون از دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی به دست سازمان اموال تملیکی رسیده.

 

محسن، محمد، محمود و حسین جمالی متهمان پرونده اقتصادی مهم معروف به «پرونده سادات خ» بودند که سال 1384 باز شد. این خانه ویلایی با ستون‌های قطور، درختانی بلند، استخر و بقیه امکاناتی که آن دهه لاکچری‌ به حساب می‌آمد، ملک یکی از این برادران جمالی است. ویلای ۹۶۰میلیارد تومانی که اگر خریداری داشته باشد معمولا با قیمتی بیشتر از نرخی که کارشناسی شده به فروش می‌رسد.

 

بر اساس تحقیقات روزنامه هفت‌صبح دو نفر برای خرید این ملک تحقیقاتی را شروع کرده بودند اما در نهایت وارد مزایده نشدند. به همین دلیل روز گذشته در نهایت این ملک بدون حتی یک مشتری شانس فروش خود را از دست داد. برای درک بزرگی این عدد کافی است بدانید قیمت ملک مورد نظر، نصف کل بودجه امسال استان قم است. نام مالکان این خانه-باغ را یک مقام مسئول سازمان اموال تملیکی به روزنامه هفت‌صبح می‌دهد.

 

به گفته او این برادران صد ملک داشتند که بسیاری از آنها را به نام‌های افراد دیگر زده بودند. اما به مرور مشخص شد که آنها را از اموال مشروع خریده بودند و از بهمن ماه برای مزایده به سازمان تملیکی داده شد. متهمان پرونده ۳۰۰ میلیارد تومانی شبکه سادات، کلاهبرداری خود را از خوزستان شروع کرده بودند و بعد حتی به مناطق عشیره نشین می‌رفتند تا در ازای دریافت پول به مردم سیم‌کارت، لوازم خانه، ماشین و ... بفروشند.

 

آنها اوایل به تعهدات خود عمل می‌کردند اما وقتی افراد قانع به این می‌شدند تا اموال بیشتری به آنها بدهند، اصل پول را دیگر نزد خود نگه می‌داشتند. حتی یکی از متهمان اصلی در باغ خود ساختمانی شبیه بانک درست می‌کند و دستگاه‌های پول‌شمار قرار می‌دهد تا همه چیز طبیعی‌تر به نظر برسد. این پرونده به جز برادران جمالی، یک متهم عراقی و چندین متهم ایرانی دیگر هم داشت که سرنوشت‌های مختلفی داشته‌اند. 

 

ملک هزار میلیارد تومانی دوم در نوشهر

تا امروز یک ملک هزار میلیارد تومانی دیگر هم در نوشهر به مزایده گذاشته شده که ملک «علیرضا ش» به وسعت 8/5هکتار در نوشهر است. او از محکومان قاچاق ارز بود که اوایل دهه 90 بازداشت شد. سازمان اموال تملیکی به هفت صبح می‌گوید که این زمین هم هنوز فروش نرفته. گران‌ترین ملک مصادره‌ای که این سازمان تاکنون فروخته حدود 750 میلیارد تومان قیمت داشته اما در بین املاکی که به فروش نرسیده ملک «علیرضا ش» و همین ملک پرونده «سادات خ» جزو گران‌ترین‌ها بوده‌اند. 

 

خریدار هزار و 200 میلیارد تومانی ملک آقای شین 

علیرضا نورنژاد، به عنوان عضو هیات‌مدیره و معاون امور حقوقی و فروش اموال غیرمنقول سازمان اموال تملیکی درباره خریداران این دو ملک تقریبا هزار میلیارد تومانی می‌گوید...   «تا امروز دو نفر برای خرید این ملک زعفرانیه تماس گرفته و از سازمان اموال تملیکی اطلاعات بیشتری خواسته‌اند اما برای ملک 800 میلیارد تومانی «علیرضا ش»، هیچ مشتری نبوده که بخواهد وارد مزایده شود. البته خریداری داشته که مثلا حاضر بوده به قیمت هزار و 200 میلیارد آن را بخرند اما این افراد نه از راه مزایده بلکه از راه مذاکره‌ قصد معامله دارند که ما با این روش نمی‌فروشیم. آنها حتی حاضرند بالاتر از قیمت کارشناسی پول بدهند اما این روش مذاکره‌ای دردسر دارد.» یکی از دلایل اینکه خریداران دنبال مزایده نیستند این است که برچسب مزایده‌ای بودن ارزش ملک را سرکوب می‌کند. البته دلیل مهم دیگر می‌تواند این باشد که اسم خریدارهای اموال به طور شفاف اعلام می‌شود و احتمال دارد این خریداران برای فرار از حواشی از این مزایده‌ها سرباز بزنند. 

 

‌ نوری‌نژاد می‌گوید: «احتمال کمی وجود دارد که کسی 820 میلیارد تومان بدهد و ملکی در نوشهر بخرد اما ملک زعفرانیه فرق دارد و به خاطر قرار داشتن در تهران به احتمال زیاد فروش می‌رود.» به گفته او علیرضا ش که نام او بالاتر آمد، 10 ملک و باغ مصادره شده دیگر هم دارد که هنوز در صف فروش هستند.  فروش املاک اکبر طبری متوقف شده است.

 

حراج جت اسکی کوروش کمپانی 

عضو هیات‌مدیره سازمان اموال تملیکی درباره املاک پرونده‌های دانه درشت دیگری مثل بابک زنجانی، طبری، مه‌آفرید خسروی و ... توضیحاتی دارد. نورنژاد می‌گوید: «هیچ ملکی از بابک زنجانی، حمیدرضا باقری درمنی (سلطان قیر) و شهرام جزایری برای مزایده به ما داده نشده. همه املاک مه‌آفرید خسروی هم فروخته‌ایم. چهار یا پنج ملک از اکبر طبری را به ما دادند اما اخیرا دستور توقف مزایده برای آنها صادر شده است. دو هفته پیش هم املاک کوروش کمپانی مثل تعدادی ماشین، ملک و جت اسکی به ما دادند که هنوز شناسایی و کارهای فروش آن نشده.»

 

گران‌ترین ملک‌های مصادره‌ای سازمان 

گران‌ترین ملک مصادره‌ای که این سازمان تاکنون فروخته حدود 750 میلیارد تومان قیمت داشته اما در بین املاکی که به فروش نرسیده ملک «علیرضا ش» و همین ملک پرونده «سادات خ» جزو گران‌ترین‌ها بوده‌اند. 

 

مشخصات ویلای یک همتی

مشاهدات هفت‌صبح از ملک جدید هزار میلیارد تومانی سازمان املاک تملیکی در تهران نشان می‌دهد این ویلای بزرگ ساختمانی 1193متری دارد که طبق گفته همسایه‌ها، 18سال پیش ساخته شده. بنایی با آجرهای سه سانتی، دو نبش و مجاور یکی از خیابان‌های مهم محله زعفرانیه. زنگ در کار نمی‌کند اما با در زدن صدای سگ صاحبخانه بلند می‌شود. سگ‌هایی که معلوم است تعدادشان بیشتر از یکی دوتاست.

 

یکی از همسایه‌ها می‌گوید خانواده‌ای سه نفره ساکن آن هستند: مرد و زن میانسال و یک فرزند پسر. به گفته سازمان املاک تملیکی این افراد سرایدار ساختمان هستند. سرایداری که البته از آمدن خبرنگار آنقدر عصبانی می‌شود که جواب هیچ سوالی را نمی‌دهد و فقط تاکید دارد که «بروید از قوه‌قضائیه بپرسید که چرا اینجا را گذاشته‌اند برای فروش.» البته با لحنی بسیار عصبانی که دست آخر هم به تهدید او برای شکایت ختم می‌شود. 

 

این ویلای جنجالی زیرزمینی 600متری دارد که موتورخانه، سالن اجتماعات، استخر و سالن ورزشی در این طبقه ساخته شده. طبق توضیحات سازمان املاک تملیکی، طبقه همکف آن پنج خوابه، با چهار حمام و سرویس بهداشتی است. طبقه اول هم دو واحد سه‌خوابه دارد. 

 

 مورد دوم: مزایده زمین هزار میلیارد تومانی فرد «طاغوتی»

در همین مزایده یک زمین 500میلیارد تومانی هم وجود دارد که نزدیک به منطقه احمد‌آباد مستوفی در تهران است. این 500میلیارد تومان فقط قیمت سه دنگ از آن است. به گفته معاون حقوقی این سازمان سه دنگ از این زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و سه دنگ مابقی (برابر 18.5 هکتار) به سازمان املاک تملیکی تعلق دارد. او می‌گوید: «این ملک اموال یک فرد طاغوتی بوده که بعد از انقلاب محکوم شده.»

 

زمینی که از آن حرف زده می‌شود کاربری کشاورزی دارد؛ 50 هزار متر آن وسط اتوبان قرار داشته، 100 هزار متر آن بالا و 200 هزار متر هم پایین اتوبان است. نکته جالب اینکه سازمان املاک تملیکی سال 1370 تاسیس شده. این یعنی بعد از سال 1370 هم همچنان اموالی در کشور کشف می شدند که در دادگاه‌های انقلابی محکوم شده بودند. به گفته این مسئول سازمان اموال تملیکی بخشی از املاکی که بعد از انقلاب به آنها داده شد فروخته شده. فقط تعداد محدودی باقی مانده که آنها هم معمولا بین 10 15 نفر جابه جا شده و نمی شود مزایده و فروش آنها را پیگیری کرد. مواردی هم بوده که فروخته شده ولی بعد فرد رای دادگاه را به نفع خود برگردانده و ملک را پس گرفته. 

 

با این پول می‌شود کجا ویلا خرید؟

مشاور املاک بزرگی در زعفرانیه می‌گوید این سمت‌ها از این دست زمین‌های یک همتی (یعنی هزار میلیارد تومانی) زیاد معامله می‌شود ولی به گفته او، ملکی که حرفش را می‌زنیم، کمتر از این حرف‌ها می‌ارزد. آنها ویلای موردنظر این گزارش را می‌شناسند و می‌گویند، نهایتا 700میلیارد تومان ارزش دارد. این خانه‌های میلیاردی در حالی با این مبالغ به فروش می‌رسند که در برخی از کشورهای دیگر با معادل آن می‌توان نه فقط ویلایی لوکس خرید بلکه اقامت هم گرفت.

 

برای مثال یک ساختمان باغ-ویلا در دوبی با 1400متر مساحت، 100میلیارد تومان ارزان‌تر است؛ یعنی 818میلیارد تومان قیمت دارد. این ویلای پنج‌خوابه در منطقه ماجان 15کیلومتر تا جزیره نخل فاصله دارد و 52میلیون درهم می‌ارزد. با این ویلا می‌شود یک گلدن ویزای دوبی هم دریافت کرد. یک باغ ویلای دیگر با 15میلیون یورو قیمت در پرتغال تقریبا همین ارزش مادی را دارد؛ ساختمانی 1400متری با 8اتاق خواب در نزدیکی لیسبون که با خرید آن، پاسپورت این کشور هم می‌توان دریافت کرد.

 

 به گفته معاون سازمان اموال تملیکی «برخی از کارشناس‌ها قیمت واقعی یا حتی بیشتری برای ملک تعیین می‌کنند ولی طبق عرف کارشناس‌ باید نرخ این املاک را 10 تا 15 درصد ارزان تر اعلام کند. چرا که این املاک مصادره‌ای هستند و مشتریان خاصی دارد. دیدگاه عموم این است که ملک متعلق به کسی بوده و خرید آن ظلم بزرگی در حق آن فرد است.»  

کدخبر: ۵۶۳۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر