کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۰۵۹
تاریخ خبر:

چرا قیمت گوشی بالا رفت؟ آیفون‌۱۳ محبوب‌ به ۵۰‌میلیون تومان رسید

چرا قیمت گوشی بالا رفت؟ آیفون‌13 محبوب‌ به 50‌میلیون تومان رسید

حذف ارز ترجیحی و تغییر‌ضوابط تجاری واردات موبایل باعث تلاطم در بازار شده ‌

هفت صبح| در بازار موبایل‌های گرانقیمت، قیمت‌ها در روزهای اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. مثلا قیمت آیفون 13 محبوب با حافظه داخلی 128 گیگابایت، به 50 میلیون تومان رسید. در هفته‌های اخیر حذف ارز ترجیحی یکی از دلایل بالا رفتن قیمت موبایل دانسته شد. از طرف دیگر اگر خبرها را دنبال کرده باشید،‌ ضوابط تجاری واردات موبایل هم دچار تغییراتی شده است.

 

خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشته که  با توجه به آخرین فهرست تعرفه‌های مجاز برای ثبت سفارش به‌نظر می‌رسد که کد تعرفه تلفن همراه از فهرست ثبت سفارش مجاز بازرگانی حذف شده و در بخش تعرفه واحدهای تولیدی قرار گرفته است. با توجه به این اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت، این احتمال وجود دارد که امکان ثبت سفارش تلفن‌های همراه با محدودیت‌هایی مواجه شده باشد، در حقیقت به این دلیل که کد تعرفه جزو موارد مجاز بازرگانی شناخته نشده است، و طبق جدول فهرست مجاز ثبت سفارش واردات موبایل کامل از طریق واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

 

البته این خبرگزاری حدس زده بود که این فهرست در هفته‌های اخیر اصلاح شود. شایعاتی هم وجود داشت که می‌گفتند تنها یک خطا باعث شده تا در سامانه جامع تجارت چنین محدودیت‌هایی برای ثبت سفارش موبایل وجود داشته باشد. درحال حاضر  قیمت گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد۳، ۵G ظرفیت12/512گیگابایت به بیش از ۵۵ میلیون تومان رسیده، در حالی که در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ قیمت این گوشی حدود ۵۰ میلیون تومان و در بهمن ماه ۱۴۰۲ حدود ۴۸ میلیون تومان بوده است.

 

همچنین قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۲۵۶ در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ حدود ۶۹ میلیون تومان بود و به بیش از ۷۷ میلیون تومان رسیده است. در همین هفته‌ها که ما شاهد بالارفتن قیمت موبایل بودیم، اتفاقات متفاوتی افتاده است. مثلا نه تنها ارز نیمایی برای واردات موبایل‌های ارزان‌تر از 600 دلار برداشته شد بلکه تعرفه واردات موبایل‌های بالای 600 دلار هم افزایش پیدا کرد.

 

سادات‌حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، در گفت‌وگویی ضمن بیان این مطلب توضیح داده است: از حدود ۱۵۰روز گذشته تاکنون، ارز نیمایی که به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار اختصاص می‌یافت، متوقف شده است.

 

این مسئله باعث افزایش چشمگیر قیمت این گوشی‌ها در بازار شده است. به عنوان مثال، گوشی‌هایی که پیش از این حدود هشت میلیون تومان قیمت داشتند، اکنون به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده‌اند. آنطور که روزنامه دنیای اقتصاد نوشته، به گفته برخی از واردکنندگان در یک هفته اخیر باگ سیستمی در سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه جامع تجارت موجب شده است تا ثبت‌سفارش‌های عده‌ای از واردکنندگان لغو شود.

 

محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد توضیح می‌دهد: از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری شاهد تغییرات بسیار زیادی در بازار موبایل هستیم؛ تا حدی که میزان تغییرات در این مدت بیشتر از سه سال اخیر بوده است. 

 

کدخبر: ۵۶۳۰۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر