کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۷۹
تاریخ خبر:

هزینه‌های سفر سه روزه به شیراز چقدر است؟

هزینه‌های سفر سه روزه به شیراز چقدر است؟

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش

هفت صبح| سفر به شیراز در اردیبهشت‌ ماه برای خودش یک مکتب است. حتی در تهران، خیابانی با نام بهار شیراز داریم که نشان می‌دهد در شهرهای دیگر، میل به سفر به شهر حافظ و سعدی بسیار زیاد است. برای اینکه بتوانید در همین روزهای باقی‌مانده از اردیبهشت خودتان را به شیراز برسانید، باید حداقل 800هزار تومان پول بلیت بدهید. این مبلغ برای وقتی است که شما بخواهید بلیت دو طرفه اتوبوس از تهران به شیراز بخرید و 12ساعت در راه باشید.

 

بلیت قطار پیدا نمی‌شود و پیدا کردن بلیت هواپیما سخت است و امکان دارد مجبور شوید برای یک رفت‌وبرگشت حدودا 4میلیون تومان هزینه کنید. هزینه اقامت در هتل‌ 5ستاره در شیراز نزدیک به 5میلیون تومان برای هر شب است و با این حساب اگر بخواهید سه شب در آنجا بمانید، باید 15میلیون تومان پول داشته باشید. اما هتل‌هایی هم هستند که هزینه را کمتر از یک میلیون تومان تعیین می‌کنند تا هزینه اقامت شما از سه میلیون تومان بالاتر نرود. اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی‌های شیراز از نظر قیمت، چندان فرق چشم‌گیری با هتل ندارند. البته تعداد و تنوع آنها، بسیار زیاد است و از 800هزار تومان تا بالای شش‌میلیون تومان برای هر شب اقامت از شما دریافت می‌کنند

 

یک پرس غذای سنتی مانند کلم‌پلو شیرازی در رستوران‌های مشهور شیراز بین 350 تا 500 هزار تومان قیمت دارد. ارزان‌ترین گزینه مربوط به ورودی مکان‌های تاریخی و دیدنی است که از 10 تا 30 هزار تومان تعیین می‌شوند.

 

    

بلیت سفر هوایی و زمینی به شیراز؛ حداقل 800 هزار تومان

 

 

اگر بخواهید برای سفر به شیراز در اردیبهشت‌ماه، بلیت هواپیما بخرید، باید بدانید که در اغلب روزهای باقی‌مانده تا پایان این ماه، بلیت سفر هوایی پیدا نخواهید کرد. همین حالا، در صورتی‌که بخواهید چنین بلیتی بخرید، تنها برای روزهای 24 و 30 و 31 اردیبهشت‌ماه بلیت پیدا خواهید کرد. کمترین قیمت برای چنین بلیتی، یک میلیون و 338هزار تومان است که البته این هزینه مربوط به بلیت یک‌طرفه است و همین میزان را هم باید برای برگشت هزینه کنید که مجموعا حدود دو میلیون و 700هزار تومان برای هر نفر تمام می‌شود. بلیت‌هایی که در روزهای پایان اردیبهشت در دسترس هستند، بیزینس بوده و قیمتشان سه‌میلیون و 728هزار تومان است. هزینه بلیت عادی ممکن است تا یک میلیون و 995هزار تومان هم بالا برود و نهایتا مجبور خواهید شد حدود چهارمیلیون تومان جهت بلیت رفت‌وبرگشت پول دهید.

 

هزینه خرید بلیت قطار برای چنین مسیری، 467هزار و 300تومان است و باید حدودا 17ساعت راه را طی کنید که می‌تواند کمی خسته‌کننده باشد. در نهایت، اگر خوش‌شانس و با حوصله باشید و بتوانید با قطار به‌چنین سفری بروید، هزینه رفت‌وآمد شما، کمتر از یک میلیون تومان تمام می‌شود. البته کوپه‌ها چهارنفره هستند و می‌توانید در هنگام شب به‌راحتی بخوابید و استراحت کنید. خبر بد اینکه، تقریبا تا پایان اردیبهشت، نمی‌توانید بلیتی برای سفر ریلی به شیراز پیدا کنید. از آنجایی که مسافران شیراز، اغلب بلیت‌ها را خریده‌اند، یکی از معدود راه‌های باقی‌مانده برای رساندن خودتان به این شهر استفاده از اتوبوس است. خوشبختانه بلیت اتوبوس از تهران به مقصد شیراز نسبتا آسان پیدا می‌شود. البته این مسئله از شهرهای دیگر ممکن است چندان آسان نباشد. اما به هر‌حال بد نیست بدانید که اگر از تهران به سمت شیراز راه بیفتید، باید بابت خرید بلیت اتوبوس، 400هزار تومان هزینه کنید. در صورتی‌که بلیت رفت‌وبرگشت بخواهید، به‌ازای هر نفر باید 800هزار تومان پول دهید. این سفر حدودا 12ساعت طول خواهد کشید که کمتر از زمان قطار است اما چون اتوبوس، امکانات کوپه‌های قطار را ندارد، ممکن است کمی سخت و طاقت‌فرسا به‌نظر برسد.

 

 

 

هتل‌ها؛ حداقل 800هزار تومان

 

گران‌ترین هتل در شیراز، چمران است که در بلوار چمران قرار گرفته. هزینه یک شب اقامت در این هتل به‌طور میانگین چهارمیلیون و 900هزار تومان است. این قیمت مربوط به اتاق‌های دو تخته دبل است و اگر اتاق سه‌تخته بخواهید، باید شبی، پنج‌میلیون و 700هزار تومان هزینه کنید. از دیگر پنج‌ستاره‌های مشهور و راحت و پرطرفدار شیراز، هتل هما است که در مقایسه با چمران هزینه اقامت در آن اندکی کمتر است. می‌توانید برای روزهای باقی‌مانده از اردیبهشت در هتل هما، اتاق دو تخته را شبی چهارمیلیون و 391هزار تومان رزرو کنید یا برای اتاق یک تخته، دو میلیون و 530هزار تومان کارت بکشید. در مجموع سه شب اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره شیراز، بین هفت‌میلیون و 600هزار تومان تا نزدیک به 15میلیون تومان پول می‌خواهد.

 

هتل بوتیک شاه پریون شیراز، تم سنتی داشته و اتاق‌هایش ممکن است شما را یاد هتل عباسی در اصفهان بیندازد. قیمت اتاق‌ها در این هتل، سه میلیون و 125هزار تومان است و همه‌ آن‌ها، دو تخته هستند. این هتل در چهارراه مشیر واقع شده است. اگر بخواهید هتل چهارستاره بروید، می‌توانید سراغ هتل پارک سعدی بروید که اتاق لوکس‌ تراس‌دار آن در حال‌حاضر قابل رزرو کردن است و تراس دارد و شبی سه‌میلیون و 52هزار تومان هزینه اقامت در آن تعیین شده. برای اقامت در هتل سه‌ستاره، ارگ شیراز از گزینه‌های پیش رو است که هر شب اقامت در اتاق دو تخته دبل، یک میلیون و 734هزار تومان پول می‌خواهد. این هتل در نزدیکی ارگ کریمخان قرار گرفته است و دسترسی خوبی به مکان‌های تاریخی شهر هم دارد.

 

در حال‌حاضر، اغلب هتل‌های ارزان شیراز تا پایان اردیبهشت‌ماه اتاق خالی ندارند؛ اما مثلا گزینه‌ای مانند هتل ساسان یکی از ارزان‌ترین‌هاست که اتاق‌های یک تخته‌ آن، 737هزار تومان است و برای دو تخته‌ها باید شبی یک میلیون و 106هزار تومان هزینه کنید. با این‌حساب سه شب اقامت در چنین‌ هتل‌هایی حداقل دو میلیون و 211هزار تومان و حداکثر سه‌میلیون و 318هزار تومان برایتان تمام می‌شود.

 

 

قیمت بوم‌گردی و اقامتگاه‌ها؛ حداقل شبی 800هزار تومان

 

این روزها تعداد بوم‌گردی‌های شیراز کم نیست و تنه‌به‌تنه هتل‌ها می‌زند. حداکثر هزینه اقامت در آنها، شبی شش‌میلیون تومان و حداقل هزینه، شبی 800هزار تومان است. اگر بخواهید گزینه‌ای گرانقیمت را انتخاب کنید، می‌توانید به اقامتگاه بوم‌گردی روزبهان بروید. ظرفیت اتاق‌های آن شش نفر است و اتاق ندارد و دارای یک تخت دونفره و دو تخت یک‌نفره است و دو رختخواب سنتی هم در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. اتاق‌ها لوکس و البته سنتی هستند و در آخر هفته ممکن است هزینه هر شب اقامت برای شما تا شش‌میلیون و 700هزار تومان هم برسد. اما در روزهای وسط هفته، اگر شانس بیاورید و جای خالی پیدا شود، می‌توانید بابت هر شب اقامت، چهارمیلیون و 700هزار تومان هزینه کنید. با این‌حساب، اگر سه روز آخرهفته سفر بروید باید بیش از 20میلیون تومان پول اقامتگاه بدهید و اگر وسط هفته بتوانید مرخصی بگیرید، هزینه‌هایتان به 14میلیون و 100هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

 

اما قیمت‌های معقول‌تری هم در بین بوم‌گردی‌ها پیدا می‌شود؛ مثلا یکی از آن‌ها که چندان لوکس نیست اما تمیز و مرتب به‌نظر می‌رسد، اتاق‌هایی را که دو نفر ظرفیت دارند، با قیمت دو میلیون و 405هزار تومان برای هر شب، به شما واگذار می‌کند. از ارزان‌ترین اقامتگاه‌ها، اقامتگاه سهراب است که اتاق‌های کوچکی دارد و هر شب اقامت در آن 780هزار تومان پول می‌خواهد و با کمتر از دو میلیون و 400هزار تومان می‌شود سه روز در آنجا اقامت داشت. ظرفیت اتاق‌های این اقامتگاه دو نفره است که البته می‌توانید یک نفر را به اتاق اضافه کنید. در بین اقامتگاه‌هایی با قیمت معقول می‌توانید سراغ یادمان هم بروید که هزینه اقامت در اتاق‌های آن به‌طور معمول یک میلیون و 800هزار تومان است و البته اگر شانس بیاورید و تخفیف شامل حالتان شود، ممکن است بتوانید کار را با قیمت یک میلیون و 80هزار تومان تمام کنید و در نهایت بابت سه شب اقامت، سه میلیون و 240هزار تومان پول بدهید.

 

 

وعده‌های غذایی

 

رستوران هفت‌خوان یکی از رستوران‌های مشهور شیراز است که هم غذای ایرانی و هم فست‌فود دارد. برای اینکه بتوانید در این رستوران یک پرس کوبیده با برنج میل کنید، باید 525هزار تومان پول بدهید. هزینه کلم‌پلو شیرازی با گوشت کوبیده، 485هزار تومان است و برای سفارش باقالی‌پلو با ماهیچه، 735هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. یک پرس قرمه‌سبزی، 463هزار تومان قیمت دارد و برای فسنجان و قیمه هم باید همین میزان پول بدهید. در رستوران برنتین، قلیه میگو تند با قیمت 489هزار و 500تومان سرو می‌شود. زرشک‌پلو، نزدیک به 470هزار تومان قیمت دارد. شما در این رستوران می‌توانید خوراک مرغ آجیلی را با قیمت 322هزار و 700تومان تهیه کنید و اگر برنج هم بخواهید به 421هزار و 300تومان نیاز دارید. قیمت میگوپلو شیرین در چنین رستورانی 488هزار تومان است.

 

در رستوران کته‌ماس، برای سفارش آلولاپلو باید 180هزار تومان پول پرداخت کنید. کته کباب شیشلیک در این رستوران، 600هزار تومان است و کته کباب بختیاری را می‌توانید با پرداخت 300هزار تومان میل کنید. اگر کته‌ کلم‌پلو شیرازی دوست داشته باشید، در چنین رستورانی می‌توانید با پرداخت 150هزار تومان یک پرس از آن را سفارش بدهید. خانه سنتی پرهامی، بابت کته گوجه با گوشت، ‌344هزار تومان پول می‌گیرد. قیمت چلوخورشت بادمجان با گوشت در این رستوران 294هزار تومان است و با 344هزار تومان می‌توانید کلم‌پلو شیرازی را سفارش بدهید. اگر خوراک ماهیچه بخواهید، باید 630هزار تومان هزینه کنید و برای خوراک مرغ شاباجی، 420هزار تومان پول دهید. قنبرپلو را در چنین رستورانی می‌شود با 379هزار تومان تهیه کرد.

 

 

 

هزینه بازدید از موزه‌ها؛ حداقل 10هزار تومان

 

شیراز و اصفهان دو شهری هستند که بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده‌اند. به همین‌خاطر اگر بخواهید در این اردیبهشت به شیراز، سفری سه‌روزه داشته باشید، احتمالا ناچارید برخی از مراکز تاریخی و دیدنی را از فهرست خود خط بزنید؛ چون با کمبود وقت مواجه خواهید شد! مثلا تخت‌جمشید یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی است که ورودی آن، تنها 5هزار تومان تعیین شده اما اگر با ماشین خودتان به سفر نرفته باشید، باید مبلغ نسبتا قابل‌توجهی را برای رفت‌وآمد در نظر بگیرید؛ چرا که محل آن کمی دور از شهر است. آرامگاه حافظ و سعدی از دیگر محل‌هایی است که مسافران به شیراز آن را از دست نمی‌دهند. برای اینکه بتوانید به آرامگاه سعدیه وارد شوید، باید 30هزار تومان ورودی پرداخت کنید. بلیت ورودی باغ نارنجستان شیراز، 10هزار تومان است. البته این مبلغ برای خارجی‌ها، 100هزار تومان است. اگر بخواهید وارد باغ ارم شیراز شوید، باید 30هزار تومان به ازای هر نفر هزینه کنید.

 

 

کدخبر: ۵۵۸۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر