کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۵۷۲
تاریخ خبر:

پارکه| مهریه زن بعد از فوت او به ارث می‌رسد؟

پارکه| مهریه زن بعد از فوت او به ارث می‌رسد؟

پاسخ به سوالی که یک زندانی برای هفت صبح فرستاده

هفت صبح| این هفته در ستون پارکه، برخلاف هفته پیش سوالات متعددی از مخاطبان داشتیم که به سه مورد پاسخ می‌دهیم:

 

۱. از طرف یک زندانی که روزنامه ۷صبح می‌خواند، این سوال را مطرح می‌کنم. او گفته که مشکلش را برای شما بنویسم. نام او حسین است. ۱۰سال است که به جرم مالی در زندان کاشان است. در این مدت ۵بار درخواست اعسار دادیم که اوایل چندتای آن قبول شد ولی اکثرشان گفتند، او تاجر است و اعسار از تاجر پذیرفته نیست. از سال ۱۴۰۱ هم تا الان دو مرتبه دادخواست ورشکستگی دادیم که می‌گوید او کسبه جزء محسوب شده و تاجر نیست. تکلیف ما را روشن نمی‌کنند. رفتم دفتر ریاست قوه قضائیه و یک نامه که خود زندانی نوشته بود را بردم. ارجاع دادند به استان اصفهان. آنجا فرستادند قسمت اعمال ماده۴۷۷. رفتم برای پیگیری. گفتند اصلا ماده۴۷۷ برای این مشکل مناسب نیست و ما هم نمی‌دانیم باید چه کنیم. گفتم شوهر من ۱۰سال است زندان است. من ۲۶سالم بوده که رفته و حالا ۳۶سالم است. همین‌طور بلاتکلیف و سرگردانم. واقعا ماندیم که چه کنیم.

 

پاسخ: این موضوع که درخواست اعسار (ناتوانی از پرداخت) از تاجر پذیرفته نیست، درست است ولی طبق آرای محاکم قضایی در صورتی‌که وی به عنوان کسبه جزء شناخته شده است؛ می‌تواند درخواست اعسار کند و درخواست اعسار از این فرد پذیرفته شده است. مثلا این موضوع در دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۲۶۹۴۰۱۴۸۴ چهارده بهمن ۱۳۹۲ شعبه ۵۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تصریح شده است. در عین‌حال اعمال ماده ۴۷۷ راهی است که می‌توان حکم‌های صادرشده در این مورد را شکست. پیشنهاد ما به شما، استخدام یک وکیل دادگستری است. در این صورت او می‌تواند با استفاده از تناقض‌هایی که در احکام وجود دارد و پیگیری ویژه آن، زمینه آزادی همسر شما را فراهم کند.

 

۲. چنانچه موتور کولر واقع در مشاعات پشت بام آپارتمان سرقت شود، هیات‌مدیره مسئولیتی دارد یا خیر؟

 

پاسخ: خیر. مسئولیتی ندارد. چرا که هیات مدیره ساختمان و مدیران در قبال تامین امنیت فضای مشاع ساختمان وظیفه‌ای ندارند و وظیفه تامین امنیت این مناطق به عهده همه است. بنابراین اگر یکی از اعضای هیات‌مدیره مثلا برای تعمیر کولر خود به پشت بام برود و درب را نبندد از این جهت که وظیفه خود را انجام نداده، مسئول است ولی به عنوان مدیر ساختمان وظیفه‌ای ندارد که ببیند این در همیشه قفل هست یا خیر.

 

۳. پس از فوت زن، مهریه او به ارث می‌رسد؟ اگر بله به چه کسانی؟

 

پاسخ: بله. به ارث می‌رسد حتی اگر داده نشده باشد. نحوه تقسیم طبق طبقات ارث است؛ بنابراین، در صورتی‌که فرزند یا پدر و مادر داشته باشد، در وهله نخست به این افراد می‌رسد. خود شوهر نیز سهمی از این سهم‌الارث خواهد داشت.

 

۴. در هفته گذشته، یکی از مخاطبان سوالی نیز در مورد ارث فرزندان و پدربزرگ و مادربزرگ آن‌ها و گواهی انحصار وراثت پرسیده بود که سوال به طور ناقص به دست ما رسیده است. بنابراین لطفا آن را مجددا و در قالب چند پیامک به دست ما برساند.

 

پارکه دوشنبه هر هفته در همین صفحه، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۸۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر