کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۸۵
تاریخ خبر:

حقایق درباره فروش کارتن خالی یخچال با قیمت میلیونی

حقایق درباره فروش کارتن خالی یخچال با قیمت میلیونی

سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به خبر عرضع کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی واکنش نشان داد

حمیدرضا دهقانی‌نیا می‌گوید بیش از ۹۵ درصد دستفروش‌ها، با جعل برند، کالای تقلبی عرضه می‌کنند و فروشنده کالای قاچاق نیستند. در حوزه لوازم خانگی هم این موضوع صدق می‌کند و بخشی از کالاهای کره‌ای، در اصل تقلبی هستند. در حال حاضر کارتن خالی یخچال و فریزرهای کره‌ای حتی تا چند میلیون تومان هم در فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شود که ادعای تقلبی بودن کالاها را تایید می‌کند.

خرید و فروش کارتن خالی لوازم خانگی، موبایل و... با قیمت گذاف و میلیونی، چند سالی است که منتشر می‌شود 

سایت فرارو، زمستان دو سال پیش نوشت: میان آگهی‌ها کارتن بیشتر لوازم برقی پیدا می‌شود. اما بیشترشان مربوط به وسایل پر استفاده منزل، مثل تلویزیون، یخچال و ماشین لباس شویی است. اما قیمت کارتن خالی و دست دوم تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی ایرانی بسیار ارزان‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروشندگان کارتن‌ها را ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.  

اما کارتن خالی تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی‌های خارجی با برند سامسونگ، ال جی، سونی، بوش و... قیمت بالاتری دارند و گاه قیمت شان به ۳ تا ۴ میلیون تومان هم می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از وارد کنندگان لوازم خانگی و برقی از مسیر قاچاق، کارتن‌ها را می‌خرند تا کالای قاچاق را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. آگهی‌هایی در مورد فروش کارتن خالی لپ تاپ، پلی استیشن، پرینتر، هلی شات، هود، اجاق گاز و... وجود دارد، اما تعدادشان اندک است و قیمت چندانی ندارند. 

تجارت‌نیوز آبان 1399 در گزارشی مشابه به فروش کارتن خالی یخچال و سایر لوازم خانگی با قیمت بالا پرداخته است:  احسان عمده‌فروش لوازم خانگی دارد و سال‌ها در یکی از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی ایرانی کار می‌کرده. او می‌گوید «قبل تحریم‌ها جنس متفرقه از سلیمانیه عراق می‌اومد بانه و سردشت. همونجا لوگو و برچسب را کپی می‌کردن کارتن هم فراوون بود. چون هنوز جنس اصل تو بازار زیاد بود. نصاب‌ها کارتن‌های خالی را از مردم می‌گرفتن می‌دادن دلال‌ها و دلال‌ها هم اونها را می‌فرستادن بانه.»

حالا ولی به گفته او وضع فرق کرده است. «الان دیگه جنس متفرقه را وارد نمی‌کنن. از محصولات داخلی استفاده می‌کنن. مثلا همین شرکت ….مدیرای شرکت خودشون خیلی خوب می‌دونن که۵۰ درصد جنسی که تولید می‌کنن یه راست میره بانه. اونجا برچسب محصول خارجی می‌خوره. بوش و ال‌جی و سامسونگ و …بعد هم وارد بازار میشه به اسم جنس اصل.»

اینجا دیگه کارتن‌های دست دوم خیلی قیمتی شده چون کم هم هست. «نصاب کارتن را از مردم می‌گیره، ۵۰۰ هزار تومن می‌فروشه به دلال، دلالم کارتن را بین یک تا دو میلیون می‌فروشه به همون شرکت‌های تقلبی که جنس ایرانی را به اسم اصل وارد بازار می‌کنند. لوگو و برچسب و بروشور را چاپ می‌کنن. ولی امکان چاپ و ساخت کارتن باکیفیت را ندارن. کلا کیفیت و کلاس کار کارتن‌ محصولای خارجی یه چیز دیگه است.»

 

انگار خرید و فروش کارتن‌های خالی کاسبی پر سودی است. هم برای دلال و نصاب و هم برای شرکت‌ها. احسان می‌گوید من پارسال یه ساید ال‌جی داشتم. اصل بود واقعا اما کارتن نداشتم. رفتم امین حضور دو میلیون دادم یه کارتن خریدم. کارتن قیمت جنس ۲۰ میلیونی را می‌کنه ۴۰ میلیون!»

 

کدخبر: ۵۵۸۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر