کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۵۰۱
تاریخ خبر:

یک سنت حسنه عربی

یک سنت حسنه عربی

سینگال‌های مثبت میان ایران و کشورهای خلیج فارس

هفت صبح| بگذارید این یادداشت را با حرف‌های انور قرقاش، مشاور رئیس دولت امارات شروع کنیم. او نوشته است: «سیگنال‌های مثبت میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس افزایش پیدا کرده است. حضور گسترده مقامات کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور ایران تا اظهارات سازنده دوجانبه در مورد سیاست حسن همجواری، از جمله این سیگنال‌هاست».

 

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با همه اختلافات سیاسی خود با تهران، هفته گذشته برای تشییع رئیس‌جمهور ایران، اغلب بلندپایه‌ترین مقامات را راهی کشورمان کردند. این درحالی بود که برخی دیگر از کشورهای عربی مانند لبنان یا سوریه که روابط نزدیک‌تری با تهران دارند، رفتاری متفاوت از خود نشان دادند. عملکرد اعراب حوزه خلیج‌فارس که نشان از احترام آنها به رئیس‌جمهور ایران که در سانحه هوایی به شهادت رسید دارد، روابط میان تهران و کشورهای عربی را بهبود بخشیده است. تا جایی که قرقاش، به‌عنوان چهره‌ای که با ایران زاویه فراوان دارد، از سیگنال‌های مثبت میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس حرف زده است.

 

شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، در هفته گذشته و برگزاری مراسم تشییع او در تهران با حضور بسیار گسترده مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس همراه شد. از قطر، امیر این کشور به تهران آمد که او را می‌توان یکی از مهم‌ترین مقامات خارجی دانست که برای عرض تسلیت وارد تهران شد. البته از آنجایی که دوحه و تهران روابط حسنه‌ای داشتند، این حضور چندان جای تعجب نداشت.

اما حضور وزیرخارجه بحرین 13سال پس از حضور آخرین فرد از این کشور در تهران، آن هم در شرایطی که دو کشور روابط خود را با هم سال‌ها است به کم‌ترین سطح ممکن رسانده‌اند، رسانه‌ها را شوکه کرد.

پس از حضور او، خبر دیگری که آمد از این هم عجیب‌تر بود. پادشاه بحرین، حمد بن عیسی بن آل‌خلیفه در دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو گفت که کشورش از عادی‌سازی روابط با ایران حمایت می‌کند. او همچنین گفت که مشکلات میان دو کشور، از میان رفته‌اند و دلیلی برای تاخیر در برقراری روابط عادی میان دو طرف نیست. به نظر می‌رسد روسیه در حال میانجی‌گری میان ایران و بحرین است و شخص پادشاه بحرین از پوتین درخواست پادرمیانی کرده تا بیش از یک دهه اختلاف بین دو کشور بالاخره در این نقطه عجیب از تاریخ خاورمیانه به پایان برسد.

 

حضور هیات چند‌نفره و سطح بالای عربستان سعودی به رهبری منصور بن متعب بن عبدالعزیز، دستیار ویژه پادشاه و عضو هیات وزیران به همراه وزیرخارجه این کشور در تهران نکته قابل‌توجه دیگر بود. ایران در موقعیت مشابه تنها وزیرخارجه را به ریاض فرستاده بود. اما ظاهرا سعودی‌ها ماجرا را به دل نگرفتند و در بدرقه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، سنگ تمام گذاشتند.

 

شخص بن‌سلمان دیروز در تماسی تلفنی با محمد مخبر، اعلام کرد که قصد سفر به تهران را دارد. پیش از این رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی از او دعوت کرده بود تا راهی کشورمان شود و حالا در غیاب او، بن‌سلمان قصد انجام چنین سفری را دارد.

 

بگذارید این سنت عربی و پالس‌های مثبت را این‌گونه به پایان ببریم؛ مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارجی در توئیتی نوشته است: «شبکه ام‌بی‌سی پرشیا (که تحت نظارت سعودی‌ها کار می‌کرده) اجازه ادامه فعالیت به او و برنامه‌اش را نداده است.»

 

کدخبر: ۵۵۹۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر