کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۵۶۲
تاریخ خبر:

روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۲۲ | آمنه، زن سرسخت

روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۲۲ | آمنه، زن سرسخت

دعوا و بلوای نازی‌آبادی‌ها و یاخچی‌آبادی‌ها بر سر شیر آب فشاری، آگهی و هتل هیلتون و چند روایت دیگر

هفت صبح|  22 اردیبهشت 1343. صفحه اول خبر دندانگیر و تیتر جالبی ندارد. فقط مدیر شرکت جنرال تایر آمریکا آمده ایران و قرار است پروژه‌هایی را در تهران آغاز کند و کمی هم چاپلوسی کرده و از تهران مدرن و زیبا تمجید کرده است.

 

در صفحه 5 از یک دبیر فیزیک در شیراز یاد شده به نام آقای ابوالقاسم تکلیف که دستگاهی برای اندازه‌گیری سقوط اجسام اختراع کرده است. آقای تکلیف اصالتا آبادانی هستند.

 

چهار خانم نماینده مجلس برای یک بازدید سیاسی عازم انگلیس شده‌اند. مهرانگیز دولتشاهی،‌ فرخ رو پارسا، نیره سمیعی ابتهاج و ‌خانم شمس‌الملوک مصاحب این چهار خانم هستند. سه تا از مجلس شورای ملی و یکی هم از سنا.

 

فیلم خونه شاگرد به چرخه اکران سینماهای تهران اضافه شده است. کانادایی‌ها آمده‌اند تهران و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ شده‌اند.

 

از قرار در منطقه نازی‌آباد یک شیر فشاری وجود داشته که دیروز به خاطر گرمای هوا صف متقاضیان استفاده از این شیرآب فشاری بیشتر از قبل بوده و در نهایت به یک دعوای بزرگ تبدیل می‌شود که دهها نفر از مرد و زن و اهالی نازی‌آباد و یاخچی‌آباد درآن به زدو خورد می‌پردازند و پلیس مجبور می‌شود دو جوان را که در میانه دعوا با چاقو به سمت پلیس‌ها هم حمله کرده بودند با گلوله زخمی کند. خلاصه بلوایی بوده است.

یک زن و شوهر جوان هم برای گردش رفته بودند باغ پشت امامزاده قاسم تهران که ناگهان سه جوان شرور به آنها حمله می‌کنند و دست و پای شوهر بخت برگشته را می‌بندند و درصدد ربودن زن جوان بوده‌اند که اهالی دخالت می‌کنند و پلیس از راه می‌رسد و سه جوان دستگیر می‌شوند.

 

چندروز قبل از ربابه، کلفت خانواده وهاب‌زاده نوشتیم که جواهرات این خانواده را دزدیده بود. حالا وهاب‌زاده یک آگهی تشکر بلند بالا خطاب به سپهبد نصیری فرمانده شهربانی ایران منتشر کرده و از خدمات سرگرد قباد معتمدی در حل سریع این  پرونده تشکر کرده‌. دوتا پرستار بیمارستان کودکان شماره 4 که با هم بلیت بخت آزمایی خریده ‌بودند برنده دویست هزار تومان جایزه شدند. خانم‌ها اقدس باقریان و نسرین چاره‌سازان.

   

23 اردیبهشت 1343. عکس یک درباره ورود مک نامارا وزیر دفاع آمریکا به ویتنام جنوبی است. مطلب جالب در صفحه اول کیهان تیتری است مبنی بر این که نیمی از بودجه کشور از مالیات‌های غیرمستقیم تامین می‌شود. کاباره مولن روژ اعلام کرده که به خاطر فرا رسیدن ایام محرم به مدت یک ماه تعطیل است. در صفحه حوادث گزارش مصوری کار شده از دستگیری اکرم عبداللهی زن جوانی که رهبری دوباند توزیع هروئین در پایتخت را بر عهده دارد. حسین اباذری، ‌ناصر میرزاخانی، نصرالله شایگان و حسین کمال از همکاران او بوده‌اند. یک آگهی در صفحه 11 کار شده مبنی بر این که عارف این هفته در متل قو برنامه اجرا خواهد کرد. سال 43 عارف باید خیلی جوان بوده باشد. فیلم خونه شاگرد از جری لوئیس هم اکران شده است.

  

24 اردیبهشت 1343. خبر مهم صفحه اول برخورد یک کامیون با سه سواری در خیابان پهلوی (ولیعصر) بوده که موجب مرگ سه دختر بچه شده است. یک فیلم ایرانی به اسم اشک‌ها و خنده‌ها هم اکران شده با شرکت پوران، جعفری، ‌نادره، ‌مهرداد، ‌تقدسی. پس اسم الهامبخش فیلم کلاسیک اشک‌ها و لبخندها (که اسم اصلی‌اش نوای موسیقی بوده) از این فیلم ایرانی منبعث شده است.

 

گزارشی در صفحه شش کار شده با این تیتر که فیلم‌های گانگستری و پلیسی از کودکان، ‌نسلی سرکش و نامتعادل  می‌سازد!  یک فیلم روسی به اسم سومین تایم هم اکران شده.

 

مسابقات تنیس خانم‌ها هم برگزار شده و صدیقه اکبری و پروین افشار و تاکوش آوانسیان اول تا سوم شده‌اند. هفته چهارم مسابقات فوتبال تهران هم امروز و فردا شروع می‌شوند. فعلا بعد از سه هفته تهرانجوان و دارایی با سه برد و بدون باخت در صدر جدول هستند و تیم‌های تاج و شاهین و شعاع و دیهیم و.... در مکان‌های بعدی.

 

هتل هیلتون هم برای استفاده از استخر بزرگش آگهی داده و گفته حق ورود روزانه فقط 15 تومان است. محمدرضا هم رفته فینال مسابقات والیبال تیم‌های ارتشی را دیده است.

 

روزنامه خوان در شصت سال پیش

صفحه حوادث عکس بزرگی کار شده از زنی به نام آمنه. آمنه دو هفته قبل از خانه شوهرش فرار کرده بود و دیروز مخفیانه به خانه خود برمی‌گردد تا شناسنامه خود را بردارد و بعد راهی دفتر ثبت ازدواج و طلاق شود تا تقاضای طلاق خود را ارائه دهد که توسط شوهر و برادر خود شناسایی می‌شود.

وقتی این دو نفر او را در دفترخانه غافلگیر می‌کنند آمنه خودش را از طبقه دوم به داخل خیابان پرت می‌کند و در حالیکه از ناحیه سر و صورت آسیب دیده بود از جا بر می‌خیزد و دوباره فرار می‌کند که در نهایت توسط شوهر و برادرش گرفتار و تحویل کلانتری می‌شود. آمنه زن ثابت قدمی بوده است.

 

اسم مدیر شرکت برق استان تهران هم جالب بوده است ‌مهندس  مصباح جالینوس.

 

خداحافظ.

 

کدخبر: ۵۵۸۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر