کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۵۶۹
تاریخ خبر:

افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ

افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ

قارچ خورهای بدشانس

هفت صبح| سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «در یک ماه گذشته، ۵۳نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خودرو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.»

 

بابک یکتاپرست با بیان این‌که آمار مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰۰درصد رشد داشته است؛ به تسنیم گفت: «در سال‌جاری، به‌دلیل افزایش حجم بارش‌ها، شاهد رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت هستیم و متاسفانه گروه‌های مختلف طبیعت‌گرد این قارچ‌های خودرو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف می‌کنند؛ درحالی‌که این کار، عوارض مرگباری به‌همراه دارد.» او ادامه داد: «از هشتم فروردین‌ماه تا پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۳ نفر براثر مصرف قارچ‌های سمی و وحشی دچار مسمومیت شده‌اند. از این تعداد، ۱۴ نفر بستری و ۳۹ نفر درمان و ترخیص شده‌اند و خوشبختانه تا این لحظه فوتی ثبت نشده است.»

 

 

این قارچ‌ها را نخورید

 

«مصرف هر قارچی که بر روی درخت رشد کند، بی‌خطر است.» این گزاره غلط است! چون همه این قارچ‌ها غیرسمّی نیستند و بعضی از آنها مانند قارچی به نام فیونرال بل کشنده است.

 

«اگر بتوانید کلاهک قارچ را جدا کنید، یعنی این قارچ خوراکی است» این هم درست نیست! چون کلاهک‌های قارچ‌های کشنده هم ممکن است به آسانی از بدنه جدا شوند. «درصورتی‌که مشاهده کردید، حیوانی در حال مصرف یک قارچ است، این بدین معناست که خوردن این قارچ برای انسان نیز بی‌خطر است»

 

این هم یک جمله اشتباه است! زیرا بسیاری از حیوانات قابلیت خوردن انواعی از گیاهان قارچی را دارند که برای انسان کشنده هستند.

 

 

واقعیت‌ها درمورد قارچ سمی

 

اول این‌که از مصرف قارچ‌هایی که در کلاهک و یا ساقه خود رنگ قرمز دارند، خودداری کنید. اگرچه خوش‌رنگ بنظر می‌رسند اما محتمل است که کشنده باشند.

 

از قارچ‌هایی که تیغه آن‌ها سفید است و یا بافتی دامن شکل و حلقه‌ای دور ساقه خود دارند، دوری کنید. اگرچه بعضی از آن‌ها خوراکی هستند اما این امکان نیز وجود دارد که جزو خانواده بسیار سمی قارچ آمانیتا باشند.

 

از خوردن قارچ‌هایی که پایین ساقه خود بافتی کیسه مانند (که به آن ولوا گفته می‌شود) دارند، اجتناب کنید؛ زیرا احتمال سمی‌بودن این نوع قارچ بالاست.

 

این‌ها فقط گوشه‌ای از نشانه‌های قارچ‌های سمی است و باید بدانید که تنها افراد خبره می‌توانند در طبیعت، قارچ خوراکی را از قارچ سمی تشخیص دهند و اگر شما جزو این افراد نیستید، بهتر است به کلی خوردن قارچ در طبیعت را فراموش کنید.

 

کدخبر: ۵۵۷۵۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر