کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۸۳۲۵
تاریخ خبر:

آبی یا قرمز؟ مسئله این است... | نگاهی به آخرین نظرسنجی انتخاباتی آمریکا

آبی یا قرمز؟ مسئله این است... | نگاهی به آخرین نظرسنجی انتخاباتی آمریکا

نظرسنجی‌های مختلف حاکی از رقابت نزدیک تنگاتنگ کامالا هریس و دونالد ترامپ هستند

هفت صبح| ‌شمارش معکوس به صدا در‌آمده و تقویم نشان می‌دهد که تنها ۹ روز به ۵ نوامبر باقی مانده است؛ روزی که سرنوشت ساکن جدید کاخ سفید در آن رقم خواهد خورد. نظرسنجی‌های مختلف حاکی از رقابت نزدیک تنگاتنگ کامالا هریس و دونالد ترامپ هستند و همین امر سبب شده تا پیش‌بینی در این انتخابات سخت‌تر از همیشه باشد. برای مثال اگر به ۴ سال قبل بازگردیم، نظرسنجی‌ها در همین ایام از فاصله دو‌رقمی آرای جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خبر می‌دادند و نامزد دموکرات حاشیه امنی برای خودش دست و پا کرده بود و سرانجام توانست با غلبه بر ترامپ، ردای ریاست‌جمهوری را بر تن کند. اما در این انتخابات شرایط متفاوت است و هیچ‌کدام از نامزدها نتوانسته فاصله با رقیبش را از ۴ درصد بیشتر کند. خالی از لطف نیست که به آخرین نظرسنجی معتبری که توسط ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس برگزار و نتایج آن طی روز یکشنبه منتشر شد، نگاهی بیندازیم.

 

بر‌اساس نتایج این نظرسنجی، فاصله میان آرای هریس و ترامپ تنها ۲ درصد است. هریس توانسته ۴۹ درصد را به خود اختصاص دهد و ترامپ نیز رای ۴۷ درصد از رأی‌دهندگان را به سبد آرای خود جلب کرده است. البته این نتایج با فرض میزان مشارکت برابر با انتخابات پیشین به دست آمده است. گفتنی است، همواره افزایش مشارکت در انتخابات به نفع نامزد دموکرات تمام شده و اگر این اتفاق در انتخابات پیش‌رو رخ دهد، هریس می‌تواند فاصله خود با ترامپ را به ۴ درصد برساند و با ۵۱ درصد در مقابل ۴۷ درصد آرا، پیشتاز این رقابت باشد. اینطور که از شواهد و قرائن پیداست، بخش عمده آرای ترامپ متعلق به مردان سفیدپوست آمریکایی، به ویژه آن دسته از این افراد است که تحصیلات دانشگاهی ندارند.

 

به علاوه، او توانسته آرای بخشی از لاتین‌تبارها، سیاه‌پوستان و مسلمانان را نیز به خود اختصاص دهد. در مقابل، بدنه اصلی آرای هریس را رای زنان آمریکایی و مردان‌ تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهد. همچنین هریس توانسته نظر زنان روستایی را نیز به خود جلب کند. با تلاش‌های شبانه‌روزی باراک و میشل اوباما و همچنین سخنرانی‌های متعدد بیل کلینتون،  میزان آرای هریس در میان سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و قشر کارگر نیز رشد محسوسی داشته است. 

 

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ‌مهمترین دغدغه مردم آمریکا با درصد اهمیت ۹۰ درصدی، مسائل اقتصادی است. در این مورد، ترامپ دست بالا را دارد و ۴۸ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند نامزد حزب جمهوری‌خواه توانایی بیشتری برای مدیریت اقتصادی کشور دارد. البته ۴۰ درصد از رای‌دهندگان نیز می‌گویند‌ به برنامه‌های اقتصادی هریس اعتماد دارند و او می‌تواند بهتر از ترامپ سکاندار اقتصادی کشور باشد. کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم با درصد اهمیت ۸۵ درصدی در رتبه دوم دغدغه‌های رای‌دهندگان قرار دارد. در این مورد هم ترامپ دست بالا را دارد و توانسته نظر ۴۶ درصد از رأی‌دهندگان را به خود جلب کند.

 

این در حالی است که هریس تنها حمایت ۳۹ درصد از رای‌دهندگان را دارد‌. اما در زمینه توجه به زندگی و مسائلی که قشر متوسط و اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هریس توانسته با شعارها و برنامه‌های خود از جمله بخشش‌های مالیاتی برای افراد با درآمد پایین و وام ۴۰ هزار دلاری خرید مسکن برای افرادی که هیچ وقت صاحبخانه نبوده‌اند، گوی سبقت را از ترامپ برباید و با رأی ۴۵ درصدی، ۶ درصد از ترامپ با رأی ۳۹ درصدی جلو بیفتد.

 

پاشنه آشیل ترامپ و یارانش، مسئله دموکراسی است. تجربه شورش حامیان ترامپ در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و تسخیر ساختمان کنگره به دست آن‌ها سبب شده تا آمریکایی‌ها از عاقبت حضور دوباره ترامپ بر سریر قدرت بترسند‌. باید این نکته را نیز اضافه کنیم که ترامپ در سخنرانی‌های خود تاکید کرده که در روز اول حضور دوباره در کاخ سفید، یک ‌دیکتاتور‌ خواهد بود. همچنین، اعترافات ژنرال مارک کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید در دوران ترامپ درباره رویت علائم واضح یک سیاستمدار فاشیست درون ترامپ، سبب شده تا آمریکایی‌ها، به ویژه جوانان، از فرصت دوباره او برای حکمرانی واهمه داشته باشند.

 

به همین دلیل، ۴۷ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند ‌ هریس محافظ بهتری برای دموکراسی در کشورشان است و تنها ۳۹ درصد از رأی‌دهندگان، ترامپ را متضمن دموکراسی در آمریکا می‌دانند. مسئله مهم دیگری که گریبان ترامپ و یارانش را گرفته، موضوع آزادی سقط جنین در آمریکاست. ترامپ و به ویژه جی‌دی ونس، معاون او در این دوره از انتخابات، مخالف سرسخت سقط جنین هستند و این رویکرد سبب شده است تا زنان از اطراف این زوج انتخاباتی پراکنده شوند. در سمت دیگر، حمایت بی‌چون و چرای هریس از آزادی و حق انتخاب زنان برای سقط جنین به حمایت حداکثری زنان آمریکایی از او منجر شده است.

 

به همین دلیل، حامیان ۴۹ درصدی حق سقط جنین در این انتخابات از هریس و مخالفان ۳۴ درصدی این قانون نیز از ترامپ حمایت می‌کنند. تا اینجای کار می‌توان از اعداد و ارقام اینگونه نتیجه گرفت که هریس روی کاغذ فاصله امنی با ترامپ دارد و نباید چندان نگران عاقبت کار باشد. اما باید دست روی نکته‌ای بگذاریم که این تحلیل را زیر و رو می‌کند و بازی را به هم می‌زند و آن جنگ در غزه و لبنان است.

 

بخش قابل‌توجهی از آمریکایی‌ها، به ویژه جوانان این کشور، از عملکرد جو بایدن و کامالا هریس در این مورد ناراضی‌اند و حمایت گسترده این افراد از ماشین کشتار اسرائیل سبب شده تا در مورد سپردن امور به نامزد دموکرات تردید داشته باشند. جنگ در خاورمیانه برای ۵۳ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی مسئله مهم و سرنوشت‌سازی اعلام شده ‌ و ۴۳ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند ‌ ترامپ می‌تواند بهتر از هریس، رژیم اسرائیل را مهار کند. این در حالی است که تنها ۳۶ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی، هریس را گزینه مناسبی برای برقراری صلح در خاورمیانه یافته‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۸۳۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر