کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۸۱۸۷
تاریخ خبر:

دو هفته تا آپوکالیپس| شانس ‌ترامپ برای تصاحب دوباره کاخ سفید بیشتر است؟

دو هفته تا آپوکالیپس| شانس ‌ترامپ برای تصاحب دوباره کاخ سفید بیشتر است؟

هر یک از نامزدها که بخواهند رئیس‌جمهور شوند، باید ۲۷۰ رای الکترال را داشته باشند

هفت صبح| ‌وقتی شما این مطلب را می‌خوانید، کمتر از 11روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است. مهم‌ترین انتخابات سال از نظر همه جهانیان؛ انتخاباتی که تا حالا هم کلی داستان داشته است. از کناره‌گیری ترامپ تا تلاش برای ترور او. 

 

‌ به شکل خلاصه و ساده بدانید که هر یک از نامزدها که بخواهند رئیس‌جمهور شوند، باید ۲۷۰ رای الکترال را داشته باشند. الان هریس ۲۲۶ رای الکترال دارد و ترامپ ۲۱۸ رای. از این میزان 175 رای الکترال برای هریس و ۱۰۳ رای برای ترامپ قطعی است.  تمام دعوا در این دو هفته بر‌سر ۹۴ رای الکترال است. ۷ ایالت آمریکا تکلیف این ۹۴ رای را مشخص خواهد کرد. پنسیلوانیا با ۱۹ رای الکترال، جورجیا با ۱۶ رای، کارولینای شمالی با ۱۶ رای، میشیگان با ۱۵ رای، ویسکانسین با ۱۰ رای، آریزونا با ۱۱ رای و نوادا با ۶ رای. (یک رای باقی مانده برای یک ناحیه در یک ایالت است که فعلا کاری با آن نداریم)

 

در ۵ ایالت از این ایالت‌ها، ترامپ از هریس جلوتر است. در پنسیلوانیا با 3/0درصد، در جورجیا با 1/9درصد، در کارولینای شمالی با 0/5درصد، در میشیگان با 0/4درصد و در آریزونا با 1/7درصد. در ۲ ایالت نوادا و ویسکانسین، هریس به ترتیب با 0/8درصد و 0/5درصد پیش است. اگر رای همه این ایالت‌ها را قطعی در نظر بگیریم، ترامپ با ۲۹۷ رای الکترال انتخابات را خواهد برد. 

 

و این واقعا یک آخرالزمان یا آپوکالیپس برای جهان خواهد بود. چیزهای زیادی در دنیا تغییر خواهد کرد. از وضعیت تعامل جهان با کره‌شمالی هسته‌ای تا تعاملات تجاری آمریکا با شرق آسیا به خصوص چین و تا وضعیت طالبان در افغانستان و مسئله هسته‌ای ایران و جنگ خاورمیانه تا بحران اوکراین در اروپا و بحران پناهندگان و مهاجران در سرتاسر جهان به خصوص در مرزهای جنوبی آمریکا. 

 

ماجرا به خصوص برای ما ایرانی‌ها مهم است چون به هر حال ترامپ دستور ترور مهم‌ترین ژنرال نظامی ما در یک سفر رسمی به بغداد را داد و سردار سلیمانی را به شهادت رساند و با خروج از برجام، مشکلات اقتصادی متعددی را به ما از اردیبهشت ۱۳۹۷ تحمیل کرد. حالا و در میانه تنش با اسرائیل، روی کار آمدن او می‌تواند یک فاکتور مهم در تمام معادلات سیاسی خارجی و حتی داخلی باشد و روی شاخص‌ها و قیمت‌های اقتصادی نیز تاثیر بگذارد و از این روست که موضوع انتخابات به شدت در این روزها در کانون توجه افکار عمومی است.

 

دموکرات‌ها تقریبا همه برگ‌های‌شان را رو کردند. از انصراف ترامپ تا روی کار آوردن یک نامزد که از اقلیت نژادی است و البته یک خانم است و البته استفاده از ظرفیت چهره‌هایی مثل تیلور سوییفت ولی وضع برای آنان اگرچه بهتر از روزهای آخر دوره نامزدی بایدن است ولی ایده‌آل نیست.

 

اگر آنان در این دو هفته نتوانند موجی ایجاد کنند این بار ترامپ خواهد توانست یک دموکرات را یک دوره‌ای کند. ماجرایی که از اواخر قرن نوزدهم تا حالا سابقه ندارد. در آن استیفن گروور کلیولند دموکرات دو دوره رئیس جمهور بیست و پنجم و بیست و هفتم آمریکا بود و بین او یک دوره، تصدی این سمت به بنجامین هریسون جمهوری‌خواه‌ رسید. 

 

کدخبر: ۵۶۸۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر