کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۸۲۸۲
تاریخ خبر:

عکاس ایرانی حرفش را پس نگرفت

عکاس ایرانی حرفش را پس نگرفت

دو روایت درباره دیکتاتوری انجمن عکاسان آلمان و سه ایرانی متهم به قتل در ترکیه

هفت صبح| یک:‌ شیرین عابدی، عکاس مستند ایرانی-آلمانی، وقتی اوایل این ماه جایزه انجمن عکاسان آلمان را دریافت کرد، در سخنرانی خود خواستار آزادی فلسطین شد اما حالا اعضای این انجمن از او می‌خواهند که حرفش را پس بگیرد! آن‌ها ادعا می‌کنند که سخنرانی عابدی «ضد اسرائیلی» و متعصبانه بوده است. با این حال او حرفش را پس نگرفته و پای شعار «فلسطین را آزاد کنید» مانده است.

 

انجمن عکاسان آلمان که یک سازمان غیرانتفاعی برای حمایت از این قشر است، اوایل این ماه جوایزی را به برترین عکاسان سال از جمله شیرین عابدی اهدا کرد. عابدی در این مراسم برای پروژه پیشنهادی خود که تاثیرات اقتصادی-اجتماعی قاچاق و غارت اشیای تاریخی جنوب غربی آسیا را بررسی می‌کند، یک جایزه ویژه 500 یورویی دریافت کرد. او بعد از دریافت جایزه‌اش به مدت یک دقیقه سخنرانی کرد و جملاتش را با شعار فلسطین را آزاد کنید به پایان رساند.

 

عابدی که هنگام این سخنرانی یک چفیه به گردن انداخته بود و یک سنجاق هندوانه به سر داشت گفت: «اگر برای خواندن تاریخ و فهمیدن استعمار تنبل هستید، فقط به فلسطین و رژیم صهیونیستی آپارتاید اسرائیل نگاه کنید که در فلسطین در حال نسل کشی است. مقاومت کنید و به آموزش خود ادامه دهید.»  چند روز بعد نامه‌ای فرستادند و درخواست کردند تا به خاطر حرف‌هایش عذرخواهی کند.

 

او همچنین این عکاس ایرانی را به تبلیغات سیاسی متهم کرد. در این نامه آمده: «شاید کسی باید به تو اطلاع می‌داد که انجمن عکاسان آلمان متعلق به همه علاقمندان است؛ و بله. همچنین متعلق به اسرائیلی‌ها. انجمن ما نمی‌خواهد برای تعصب‌ها و خرافات مورد سواستفاده قرار بگیرد.» در ادامه این نامه آمده: «به عنوان یک جامعه آلمانی، ما برای به رسمیت شناختن اسرائیل وظیفه خاصی داریم.

 

ما اینجا به دست تو مورد آزار قرار گرفتیم.»  این انتقادات در حالی است که پروژه‌ای که عابدی برای آن جایزه دریافت کرده، مسئله استعمار و درست همان‌چیزی را که فلسطین تجربه می‌کند به تصویر کشیده است. عابدی در واکنش به این ماجرا گفت که پروژه‌اش را از آخرین سفرش به جنوب ایران و بازدید از مناطقی که به دست باستان شناسان فرانسوی در قرن 19 و 20 حفاری شده الهام گرفته است.

 

او همچنین اعلام کرد به خاطر ارسال تسلیحات آلمان به اسرائیل و سواستفاده از مالیات دهندگان درباره خشونت اسرائیل در غزه و کرانه باختری صحبت کرده است. شیرین عابدی در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی با اشاره به اینکه نگران سرنوشت صنعت عکاسی مستند و خبری است گفت: «اگر ما درباره نقض حقوق بشر و جامعه‌ای که می‌سازیم صحبت نکنیم، پس چه کسی صحبت کند؟ این ما هستیم که داستان بصری جوامع را بازگو می‌کنیم.»

 

دو: روز گذشته رسانه‌های ترکیه ادعا کردند یک زن ترک به دست یک خانواده ایرانی در شهر یالوا به قتل رسیده است. جسد جانان جریت 55 ساله دو روز پیش در حالی که به طرز فجیعی به قتل رسیده بود و آثاری از جواهراتش دیده نمی‌شد، در آپارتمانش پیدا شد.

 

طبق تصاویری که از دوربین مداربسته اطراف آپارتمان او منتشر شده، تنها متهمان این پرونده در حال حاضر سه ایرانی هستند که حداقل دو نفرشان برای این زن ترک کار می‌کردند. جانان جریت در محله چیفتلیکوی شهر یلوا، صاحب یک مرکز پرورش قارچ بود. آنطور که رسانه‌های ترکیه می‌گویند او به یک زوج ایرانی اسکان داده بود و آن‌ها هم در ازای این اسکان برای او در مرکز پرورش قارچ کار می‌کردند.

 

حالا پس از قتل او، پلیس این زوج و یک ایرانی دیگر را مظنون این پرونده اعلام کرده است. به روایت رسانه‌های ترکیه، این زوج ایرانی دستان جانان جریت را بستند تا مال و اموال او را بدزدند. سپس برای اینکه این زن ترک نتواند از جای خود تکان بخورد، یک مبل را روی او قرار دادند و خانه را با ماشین ترک کردند. پس از اینکه اقوام جانان جریت نتوانستند با او ارتباطی برقرار کنند پلیس و نیروهای امدادی به خانه او رفتند و جسد بی‌جان او را وسط خانه پیدا کردند.

 

پلیس گمان می‌کند این زوج ایرانی مطمئن بودند جریت به قتل رسیده است و به همین علت به همراه همدستشان از محل دور شدند و ماشین خود را در یک پارکینگ عمومی رها کرد‌ند. همچنین ادعا می‌شود، مظنونان پرونده پول و اشیای با ارزش جانان جریت را دزدیده‌اند. پلیس ترکیه در عملیاتی سعی کرد آن‌ها را دستگیر کند اما مشخص شد آن‌ها از ترکیه خارج شده و شاید به ایران بازگشته‌اند.

 

مظنونان این پرونده دو مرد و یک زن هستند که تصاویرشان در دوربین‌های مدار بسته مشخص است. دوربین‌ها ورود و خروج این سه نفر را پیش و پس از قتل به ساختمان ثبت کرده است. کمی بعد از ورود آن‌ها، یکی از مظنونین از ساختمان خارج می‌شود و مدتی بعد دوباره به محل حادثه بازمی‌گردد. ساعاتی بعد او به همراه مرد ایرانی دیگر از ساختمان خارج می‌شود.

 

همچنین تصاویری از خروج زن ایرانی به همراه مظنون اول ثبت شده است که نشان می‌دهد یک کیف در دست دارد. خودروی آن‌ها که در پارکینگ رها شده بود به دست پلیس بررسی و انگشت‌نگاری شده و جسد جانان جریت هم کالبد شکافی شده است. متهمان پرونده همچنان فراری هستند و تحقیقات در این باره ادامه دارد. 

 

کدخبر: ۵۶۸۲۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر