کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۴۰۲
تاریخ خبر:

کابوی ایرانی تسلا | از آموزش اسکی تا مدیریت دفتر ایلان ماسک

کابوی ایرانی تسلا | از آموزش اسکی تا مدیریت دفتر ایلان ماسک

دست راست ایلان ماسک در شرکت‌ خودروسازی تسلا، بخشی از سهام شبکه اجتماعی ایکس را خریده است

هفت صبح | به تازگی شرکت ایکس یا همان توئیتر سابق، به دستور یک قاضی مجبور شده از لیست کامل سهامداران این ابرشرکت رونمایی کند. در بین 95 سهامداری که در این لیست نام برده شدند، اسم یک شرکت با مدیریت ایرانی به چشم می‌خورد؛ «افشار پارتنرز.» امید افشار، مدیر و بنیان‌گذار این شرکت سرمایه‌گذاری، ارتباط نزدیکی با ایلان ماسک دارد. او نه تنها بخشی از سهام ایکس را خریده بلکه از مدیران ارشد تسلاست و طبق آنچه رسانه‌ها گفته‌اند دست راست ایلان ماسک محسوب می‌شود. نکته عجیب اینکه سمت او در تسلا دقیقا مشخص نیست و در پروفایل لینکدین خود از اموجی «کابوی» به جای عنوان شغلی استفاده کرده است.

 

یک خبرنگار حوزه تکنولوژی آمریکایی اخیرا با کمک «کمیته غیرانتفاعی خبرنگاران برای آزادی مطبوعات»، درخواستی به دادگاه ارائه کرد تا ایلان ماسک نام تمام سهامداران ایکس را منتشر کند. حدودا پنج روز پیش دادگاه به نفع این خبرنگار طی صدور حکمی ایکس را مجبور به انتشار این لیست کرد. در بین آن‌ها نام‌های سوال برانگیزی از جمله مالک قبلی توئیتر جک دورسی و شاهزاده الولید بن طلال آل سعود از خانواده سلطنتی عربستان سعودی به چشم می‌خورد که در این گزارش قصد بررسی آنان را نداریم. آنچه که توجه ما را در بین این سهامداران جلب کرده شرکت افشار پارتنرز است که هنوز وجودش در این لیست مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار نگرفته است. طبق اسناد موجود، شرکت سرمایه‌گذاری افشار پارتنرز تنها 10 ماه است که راه‌اندازی شده و شرکای محدودی دارد. البته مشخص نیست این شرکت و یا سهامداران دیگر هر کدام چند درصد از سهام سومین شبکه‌ اجتماعی بزرگ جهان را خریده‌اند.    

 

از آموزش اسکی تا مدیریت دفتر ایلان ماسک

امید افشار 35 ساله، پیش از اینکه وارد حلقه نزدیکان ایلان ماسک شود، به مدت هفت ماه  در کوه‌‌های ماموت کالیفرنیا، اسکی آموزش می‌داد. در دانشگاه هم مهندسی زیست پزشکی خوانده بود و پس از اسکی، به مدت پنج سال در یک شرکت تجهیزات پزشکی کار کرد. حدودا دو سال آخر حضورش در این شرکت مدیر این مجموعه شد و بعد از آنجا، به مدت 9 ماه مدیریت یکی از بخش‌های شرکت ابوت را که یک شرکت تجهیزات پزشکی معروف است به دست گرفت.

 

مشخص نیست چگونه، اما امید افشار توانست بعد از بیرون آمدن از محل کار قبلی خود، به شرکت تسلا راه پیدا کند. طبق پروفایل لینکدین او، افشار هفت سال پیش به عنوان مدیر پروژه دفتر مدیرعامل اجرایی یعنی ایلان ماسک شروع به کار کرد و نزدیک به سه سال در همین سمت و در نزدیکی ماسک ماند. او برای مدتی هم کارخانه گیگافکتوری تسلا واقع در تگزاس را مدیریت کرد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. با این حال سمت دقیق حال حاضر او آنچنان مشخص نیست. او از چهارسال پیش، سمت خود را در لینکدین به یک اموجی «کابوی» تغییر داده است! 

 

رسانه‌ها امید افشار را از نزدیکان و حلقه‌های داخلی ایلان ماسک معرفی می‌کنند. بسیاری از کارکنان توئیتر معتقدند افشار توانایی آرام کردن ایلان ماسک را در شرایط بحرانی دارد و می‌تواند او را با حرف‌های خود خام کند. او تا حدی به ماسک نزدیک است که زمانی که این بیلیونر قصد داشت در توئیتر سابق تعدیل نیرو انجام دهد، از افشار کمک گرفت و او را مسئول بررسی مخارج اضافه کرد.

 

 ردپای افشار در ساخت موشک استارشیپ

همین اطلاعات محدودی که از امید افشار در فضای وب موجود است، به خاطر جنجالی است که تقریبا دو سال پیش بین سهامداران تسلا، ماسک و افشار اتفاق افتاد و اصل ماجرا هرگز برای رسانه‌ها و مردم روشن نشد. در سال 2022 خبری در رسانه‌ها منتشر شد که از جدایی امید افشار از تسلا خبر می‌داد. گفته می‌شد با وجود اینکه افشار کار خود را در تسلا از دست داده، در اسپیس ایکس معاون ماسک شده و در ساخت موشک استارشیپ با او همکاری می‌کند.

 

استارشیپ جاه‌طلبانه‌ترین موشکی است که ماسک در اسپیس‌ایکس روی آن کار کرده و قصد دارد روزی انسان‌ها را با آن به مریخ بفرستد. اما دلیل اینکه تصور می‌شد افشار از تسلا جدا شده چه بود؟ مدتی پیش از این ماجرا بخشی از سهامداران تسلا حدس زدند که ایلان ماسک بخش بزرگی از بودجه این شرکت را خرج مخارج شخصی خود کرده و در حال ساخت یک خانه شیشه‌ای در تگزاس و در نزدیکی کارخانه گیگافکتوری است.

 

طبق آنچه رسانه‌ها گفتند ایلان ماسک میلیون‌ها دلار فقط برای شیشه‌های خاص و کمیاب این خانه از بودجه تسلا هزینه کرد. بسیاری از کارمندان و نزدیکان ایلان ماسک در تسلا به خاطر این ادعای سهامداران مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند. امید افشار هم یکی از آن‌ها بود. اتهامی که به افشار زده شد این بود که او در سفارش این شیشه‌ها نقش داشته است.

 

او به دیگران گفته بود این شیشه‌ها را برای یک «پروژه سرّی» سفارش می‌دهد. پس از این اتفاق بسیاری از کارکنان تسلا اخراج یا تعلیق شدند و تصور می‌شد نفر بعدی امید افشار باشد. حتی دو منبع ناشناس به رسانه‌ها اعلام کردند که افشار از تسلا رفته و به اسپیس ایکس پیوسته است اما هرگز تسلا، ماسک و افشار در این باره توضیحی ندادند. افشار هم هرگز در لینکدین خود اعلام نکرد که در اسپیس ایکس شروع به کار کرده است.

 

با این حال ماسک عادت دارد که از کارکنان خود در شرکت‌های مختلفش استفاده کند. او پس از خرید توئیتر، 50 نفر از مهندسان تسلا را برای کمک در این شرکت به کار گرفت که یکی از آن‌ها همانطور که پیشتر گفته شد امید افشار بود. در نتیجه بعید نیست افشار برای مدتی هم در تسلا و هم در اسپیس ایکس مشغول شده باشد. 

 

کدخبر: ۵۶۵۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر