کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۷۲۳
تاریخ خبر:

درباره نویسنده ایرانی محبوب اوباما و قتل مدیربرنامه‌های فائقه آتشین

درباره نویسنده ایرانی محبوب اوباما و قتل مدیربرنامه‌های فائقه آتشین

مرگ مبهم رابرت دهنوشی و رمان جدید کاوه اکبر که رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به دیگران پیشنهاد کرده

هفت صبح| یک:‌ باراک اوباما به تازگی و به رسم هر سال، لیستی از بهترین کتاب‌هایی که در چند ماه اخیر خوانده، در صفحات فضای مجازی خود به اشتراک گذاشته است. در بین 14 کتابی که در این لیست آمده، نام یک نویسنده ایرانی و رمانش دیده می‌شود؛ کتاب «شهید!» نوشته کاوه اکبر. روایتی از زندگی یک جوان ایرانی ساکن آمریکا که گمان می‌کند مادرش از مسافران پرواز شماره 655 هواپیمایی ایران ایر بوده؛ همان پروازی که در تاریخ 12 تیر سال 1367 مورد هدف موشک‌های آمریکایی قرار گرفت و تمامی 290 سرنشینان آن شهید شدند. این رمان یکی از موفق‌ترین رمان‌های نیمه اول سال 2024 است و از نیویورک‌تایمز گرفته تا گودریدز، شبکه اجتماعی مخصوص کتاب، آن را جزو بهترین‌های سال معرفی کرده‌اند. 

 

راوی کتاب شهید، شخصیتی بیست و چند ساله به نام کوروش است که به تازگی از سال‌ها درگیری با اعتیاد به الکل و انواع مواد مخدر رهایی یافته و حالا در تلاش است، جهان را از دریچه‌ای دیگر نگاه کند. راوی رمان هم مانند کاوه اکبر، در دو سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است. مادرش بنابر آنچه به راوی گفته‌اند، از مسافران پرواز شماره ۶۵۵ ایران‌ ایر از تهران به مقصد دوبی بوده که با موشک‌های آمریکایی رهگیری و منهدم شد. البته در فصل‌های نهایی کتاب، کوروش با یک واقعیت بزرگ روبه‌رو می‌شود: مادرش زنده است و او شاهد مرگش بوده. نویسنده چندین مرتبه با مثال‌های مختلف تاکید می‌کند که چقدر آمریکا ساده از مرگ مسافران این پرواز گذشت. چقدر ساده بازماندگان رها شدند؛ هرچند غرامت دریافت کردند تا خودشان با این فاجعه کنار بیایند. 

 

کاوه اکبر 35 ساله، مانند شخصیت اصلی رمان خود، از نوجوانی تا اواخر دوران کالج درگیر اعتیاد بود. او 11 سال پیش ترک کرد، با یک شاعر آمریکایی ازدواج کرد، استاد دانشگاه نویسندگی خلاق شد، با شعرهایی که نوشت چندین جایزه به دست آورد و هفت ماه پیش اولین رمان خود یعنی «شهید!» را منتشر کرد. اکبر در تهران، از پدری ایرانی و مادری آمریکایی متولد شد. وقتی دو سالش بود خانوادگی به آمریکا مهاجرت کردند.

 

در نوجوانی نوشیدن الکل را شروع کرد و وقتی به کالج رسید به طور کامل یک الکلی محسوب می‌شد. اعتیاد او به حدی رسید که پیش یک روانپزشک رفت تا پول الکلش را در بیاورد. چطور؟ به روانپزشک درباره علائمی که داشت دروغ می‌گفت تا برایش قرص تجویز کند. قرص‌ها را به دیگران می‌فروخت و با پول آن‌ها الکل بیشتری می‌خرید. با این حال سال آخر دانشگاه یکی از اساتیدش به داد او رسید.

 

او اکبر را به جلسات ترک اعتیاد فرستاد، هرچند که او اصلا همکاری نکرد و تمام آن یک ماه را به مصرف ادامه داد. تا اینکه در آخرِ یکی از این جلسات، یک مرد اکبر را به چالش کشید. او قسم خورد که کاوه اکبر نمی‌تواند یک روز هم بدون مصرف الکل دوام بیاورد. این نویسنده تنها برای ثابت کردن به آن مرد، از همان شب الکل را کنار گذاشت و از آن لحظه تا به امروز توانسته پاک بماند.

 

او بیش از 6 کتاب شعر منتشر کرده و از موسسات آمریکایی و بین‌المللی جوایز متعددی دریافت کرده است. این شاعر و نویسنده، استاد دانشگاه پرود، استاد کالج رندولف و کالج وارن ویلسون است و دکترایش را در رشته نوشتن خلاق از دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافت کرده است. 

 

دو: یک مرد ایرانی، صبح روز پنجشنبه در مقابل یک مرکز خرید به ضرب گلوله کشته شد. رسانه‌های محلی گلندیل در جنوب کالیفرنیا هویت این مرد را رابرت دهنوشی اعلام کرده‌اند که از قضا مدیر برنامه‌های سابق گوگوش یا فائقه آتشین است. نصف پست‌های صفحه اینستاگرام دهنوشی به تبلیغ و پروموت گوگوش اختصاص داده شده و مشخص است آخرین توری که این خواننده بهار امسال در شهرهای مختلف اروپا برگزار کرد، به دست دهنوشی برنامه‌ریزی شده است.

 

این حادثه بین ساعت هشت و نیم تا 9 صبح به وقت محلی در پارکینگ یک فروشگاه در گلندیل اتفاق افتاد. هنوز انگیزه و هویت قاتل مشخص نیست و هیچ مظنونی هم در این باره دستگیر نشده است. آنطور که شاهدان گفته‌اند، دهنوشی برای یک قرار کاری، در کنار وانت سفید رنگ خود ایستاده بود که ضارب به او نزدیک شد و تیراندازی کرد. به گزارش رسانه‌ها به‌رغم سریع رسیدن پلیس،  دهنوشی در صحنه جرم جان خود را از دست داد. 

 

رابرت دهنوشی در دهه پنجم زندگی خود بود و دو فرزند داشت. او ارتباط گسترده‌ای با هنرمندان ایرانی ساکن آمریکا داشت و تصاویری که در اینستاگرامش منتشر کرده نشان می‌دهد با بسیاری به ویژه موزیسین‌های ساکن لس‌آنجلس ارتباط نزدیکی داشته است. از علیرضا امیرقاسمی و داریوش و گلشیفته فراهانی گرفته تا شهرام صولتی، سیاوش قمیشی و بهرام رادان!

 

علیرضا امیرقاسمی، مجری تلویزیونی در لس‌آنجلس، سال‌ها پیش عکسی از خود و رابرت دهنوشی منتشر کرده و نوشته: «با رابرت دهنوشی که در طی چند سال اخیر تجربه‌های فراموش نشدنی را در کنار هم تجربه کرده‌ایم. از بزرگداشت بی‌نظیر «بهروز وثوقی» عزیز در گیبسون آمفی تئاتر لس‌آنجلس تا برنامه پرافتخار «تب پنجشنبه شب» در استارز آن برند گلندل و این‌ روزها هم «گردهمایی بزرگ ایرانیان» در لاس وگاس و ده‌ها حرکت هنری دیگر» 

 

کدخبر: ۵۶۴۷۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر