کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۰۷
تاریخ خبر:

پایان کار والتر وایت ایرانی در اروپا| دستگیری پازوکی، سردسته بزرگترین باند قاچاق موادمخدر با قایق در جهان

پایان کار والتر وایت ایرانی در اروپا| دستگیری پازوکی، سردسته بزرگترین باند قاچاق موادمخدر با قایق در جهان

فرهاد پازوکی معروف به «پروفسور»، سردسته یکی از بزرگترین باندهای قاچاق موادمخدر جهان و یک معلم بود!

هفت صبح| اگر تا به امروز در دنیای واقعی چیزی درباره کارتل‌های موادمخدر یا قاچاقچیان کوکائین در کلمبیا و مکزیک نشنیده باشید، حتما در فیلم و سریال‌های هالیوودی با آن‌ها آشنا شده‌اید. همان گنگسترهای خطرناک ثروتمند که برای رسیدن کوکائین مرغوب به دست مشتری و دریافت پولشان حاضرند هرکسی را که سر راهشان قرار می‌گیرد، از بین ببرند و به قتل برسانند.

 

یکی از این افراد در دنیای واقعی، یک مرد ایرانی به نام فرهاد پازوکی است. آن هم نه فقط یکی از اعضای یک باند کوچک و دسته چندم، بلکه سردسته بزرگترین باند قاچاق موادمخدر با قایق در جهان! پازوکی که در بین کارتل‌ها به «پروفسور» مشهور است، در روزهای اخیر بعد از سال‌ها تلاش، در فرودگاه الدورادو به دست پلیس کلمبیا دستگیر شد. آقای پروفسور 20سال است که در این ماجراها دست دارد و از اصلی‌ترین عاملان قاچاق کوکائین از آمریکای جنوبی به اروپا محسوب می‌شود.

 

فرهاد پازوکی یک مرد ایرانی با تابعیت نروژی است. سن و سالش مشخص نیست و هنوز کسی نمی‌داند چه زمانی خودش یا خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرده‌اند اما آنطور که رسانه‌ها می‌گویند، خانواده او از ثروتمندان نروژ هستند. پازوکی بیش از 20سال است که قاچاقچی است و کوکائین بخش بزرگی از اروپا را تامین می‌کند. تا به حال هم 40بار به خاطر جرایم مختلف دستگیر شده اما این اولین‌بار است که به عنوان «سردسته بزرگترین باند قاچاق موادمخدر با قایق بادبانی» دستگیر می‌شود.

 

ماجرای پازوکی از جهاتی بی‌شباهت به فیلم و سریال‌ها نیست. این مرد ایرانی- نروژی، برای پوشش کارهای خلاف، در ویلای لوکس خود در یکی از شهرهای اسپانیا به نام دینیا، به عنوان یک معلم زبان نروژی، کلاس‌های آنلاین و حضوری برگزار می‌کرد! درست مثل «والتر وایت» در سریال «برکینگ بد» که معلم شیمی بود. احتمالا به همین دلیل هم در بین کارتل‌ها، به پروفسور مشهور است. پلیس مبارزه با موادمخدر هم با دانستن شغل پوششی پازوکی، از خلاقیتشان استفاده کردند و اسم این عملیات را گذاشتند «مِنتور» یا «مرشد». 

 

وقتی که پلیس مبارزه با موادمخدر این عملیات را راه‌اندازی کرد؛ پروفسور هنوز تحت‌تعقیب بود؛ با اینکه 50نفر از اعضای باندش را دستگیر کرده بودند و 1/5تُن کوکائین او توقیف شده بود، پازوکی داشت با خیال راحت سفر می‌کرد. اول به دوبی رفت که مقصد اصلی قاچاقچیان مواد جهان است. بعد هم به نروژ بازگشت و از آنجا به کلمبیا آمد، جایی که دیگر به دام پلیس افتاد و دستگیر شد.

 

دسامبر سال گذشته یک اشتباه پازوکی باعث شد که عملیاتش لو برود؛ وقتی که بار 1500کیلویی کوکائین او، در آب‌های بین‌المللی و در نزدیکی مرز جزیره کارائیب توقیف شد. پرونده باند پازوکی از سال 2020 در جریان است و به گفته پلیس، از لحاظ حجم جابه‌جایی مواد، بزرگترین باند سازمان‌یافته دنیاست که با استفاده از قایق‌های بادبانی، محموله‌های بزرگ کوکائین را از آمریکایی جنوبی به اروپا قاچاق می‌کند.   

 

پازوکی تمام هماهنگی‌ها و کارهای خود را از همان ویلای لاکچری خود در اسپانیا انجام می‌داد. تحقیقات نشان داده او با باند‌های «کلن دل گلفو»، بزرگ‌ترین کارتل کلمبیا و کارتل‌های مکزیکی مانند سینالوآ و جالیسکو نووا ژنراسیون ارتباط داشته است. پروفسور اعتماد کارتل‎‌های کلمبیایی و مکزیکی را کاملا به دست آورده بود و به آن‌ها این اطمینان را داده بود که محموله آن‌ها، از راه آبی به امن‌ترین حالت ممکن به اروپا می‌رسد که در این 20سال هم موفق بود؛ به جز محموله آخر که در دام پلیس افتاد.

 

همه انتقال‌ها در آب‌های بین‌المللی انجام می‌شد تا احتمالا ریسک به حداقل برسد. وقتی کشتی، محموله را به مقصد می‌رساند، یا بدون بار به مبدا برمی‌گشت یا اینکه با بار جدید به یک مقصد دیگر می‌رفت. این کشتی‌ها حتی به سیستم‌های امنیتی رمزگذاری شده و 15پایانه تلفنی سطح بالا مجهز بودند که باعث می‌شد از رصد پلیس در امان بمانند.

 

تحقیقات نشان داد پولی که از قاچاق مواد به دست می‌آوردند، در اصل دوباره در عملیات جدید استفاده می‌شد اما در یک شبکه تجاری که در چندین کشور فعالیت دارد، پولشویی انجام می‌شد. اعضای این سازمان جنایتکار که از اعضای فعال کارتل بالکان محسوب می‌شوند، زندگی پر زرق و برقی داشتند و سودی که از فعالیت غیرقانونی خود به دست می‌آوردند به آن‌ها این اجازه را می‌داد که در فعالیت‌های تجاری قانونی سرمایه‌گذاری کنند.  

 

عملیات دستگیری پازوکی به رهبری پلیس ملی اسپانیا و با همکاری سرویس تحقیقات جنایی ملی نروژ، اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا، آژانس ملی جرایم بریتانیا و مرکز تحلیل و عملیات دریایی و با حمایت یوروپل انجام شد. 50نفر در این عملیات بزرگ و گسترده دستگیر شدند و 1500کیلو کوکائین، هشت کشتی، 36وسیله نقلیه، بیش از 85تلفن ترمینالی برای ارتباط بین کشتی‌ها و تعدادی اسلحه کشف شدند و به این‌ترتیب، کار باند قاچاق کوکائین پروفسور ایرانی تمام شد.

 

کدخبر: ۵۶۳۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر