کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۶۶
تاریخ خبر:

سه خبر از سه ایرانی در خارج از مرزهای کشور / یک زن ایرانی در راه کنگره آمریکا

 سه خبر از سه ایرانی در خارج از مرزهای کشور / یک زن ایرانی در راه کنگره آمریکا

زن ایرانی‌تبار ‌در برلین ‌به خاطر سردادن ‌شعار در حمایت از فلسطین، به زندان یا پرداخت جریمه محکوم شد

هفت صبح| یک: ‌ یک زن اصفهانی ممکن است به کنگره آمریکا راه پیدا کند. یاسمین انصاری 32 ساله، سیاستمدار دموکرات است که برای رسیدن به کرسی نمایندگی ناحیه سوم ایالت آریزونا در کنگره آمریکا تلاش می‌کند. از بین بیش از 40 هزار رای، او 42 رای از رقیب خود جلوتر است و احتمال پیروزی او بالاست. همچنین از آنجا که اکثریت مردم این حوزه انتخابیه در شهر فینیکس ایالت آریزونا، طرفدار حزب دموکرات هستند، پیروزی انصاری تضمین شده است. اگر خانم انصاری بعد از شمارش مجدد آرا در هفته آینده همچنان پیروز انتخابات بماند، اولین ایرانی و اصفهانی مسلط به زبان فارسی خواهد بود که به کنگره آمریکا راه پیدا می‌کند. 

 

یاسمین انصاری از فعالین محیط زیست آمریکا و عضو سابق شورای شهر فینیکس است؛ شهری که بزرگترین معضلش بی‌خانمان‌ها و آلودگی شهریست. او وقتی به عنوان یکی از اعضای شورای شهر انتخاب شد، رکورد جوان‌ترین عضو شورا را شکست و اولین ایرانی شد که در آریزونا به یک مقام دولتی دست پیدا می‌کند. از دوران دبیرستان با سازماندهی کمپین حمایت از باراک اوباما وارد سیاست شد و بعد از دانشگاه استنفورد لیسانس روابط بین‌الملل گرفت.

 

او در دوران کالج، پیش نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا دوره کارآموزی گذراند و بعدها با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به عنوان مشاور ارشد سیاست‌گذاری همکاری کرد. انصاری در دوران عضویتش در شورای شهر فینیکس، اقداماتی برای حل مشکل هوای آلوده این شهر، گرمای شدید و افراد بی‌خانمان انجام داد و در مارس 2024 از کرسی خود استعفا داد تا روی کارزار انتخاباتی خود در کنگره تمرکز کند. 

 

دو: یک زن ایرانی‌تبار 22 ساله در برلین آلمان به خاطر سردادن یک شعار در حمایت از فلسطین، به زندان یا پرداخت جریمه محکوم شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، آوا معیری، 11 اکتبر سال گذشته میلادی، در تظاهرات حامیان فلسطین حضور پیدا کرد و همراه با جمعیت این شعار را فریاد زد: «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد.» حالا دادگاه منطقه تیرگاتن برلین او را به اتهام «حمایت از حمله حماس» محکوم کرده است. حکم او پرداخت 600 یورو یا گذراندن 40 روز زندان اعلام شده؛ البته حکم دادگاه هنوز نهایی نشده است.

 

طبق گزارش روزنامه برلینر مورگن‌پست این اولین بار است که درباره این شعار و مسئله آزادی بیان هواداران فلسطین حکم کیفری صادر می‌شود، به این خاطر که معیری نسبت به حکمی که قبلاً علیه او صادر شده بود اعتراض کرده و این شکایت را به دادگاه کشانده است. دادگاه برلین در بیانیه خود دلیل صدور این حکم را «ارتباط زمانی نزدیک» بین زمان سردادن این شعار و حمله حماس به اسرائیل اعلام کرد.

 

با این حال آوا معیری سر شعار خود مانده اما می‌گوید طرفدار صلح در منطقه است و از حماس حمایت نمی‌کند. دادستانی عمومی برلین در ماه نوامبر این شعار را ممنوع کرد. این در حالی است که این شعار از حمله حماس به اسرائیل و شروع حملات اسرائیل به غزه بارها از سوی هواداران فلسطین بیان شده است. معترضان طرفدار فلسطین در سالن دادگاه و مقابل دادگاه این شعار را بعد از اعلام حکم تکرار کردند و با به تشنج کشیده شدن جلسه دادگاه، اعتراضات به خارج از دادگاه منتقل شد. حامیان فلسطین در سراسر جهان از سال 1960 شعار از رودخانه تا دریا را استفاده کرده‌اند که به مرزهای تاریخی فلسطین، از رودخانه اردن تا دریای مدیترانه اشاره دارد. 

 

اخبار مربوط به ایرانیان خارج از کشور را اینجا دنبال کنید

 

سه: یک خانم ایرانی برای اینکه بتواند زندگی راحت‌تری در دانمارک داشته باشد، پشت یک اسم دانمارکی پنهان شده است. او در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های دانمارک گفته است: «اسم من آیدا سندبرگ است و اهل ایرانم. اسم من درها را در دانمارک به رویم باز می‌کند.» آیدا سندبرگ موسس و مدیرپروژه یک شرکت آی‌تی به نام آمبر است. او در سال 1360 در شمال ایران از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد و پدربزرگش اسمش را آیدا گذاشت. آیدا در مصاحبه با روزنامه برلینگسکه تعریف می‌کند که زمانی که در دانمارک برای پیدا کردن شغل دست و پا می‌زد، توانست با داشتن اسم دانمارکی به موقعیت‌های بهتری دست پیدا کند.

 

بر اساس آمار، نام دخترانه «آیدا» یکی از 10 نام دخترانه محبوب در دانمارک است که والدین برای نوزاد خود انتخاب می‌کنند. با این حال دانمارکی‌ها نمی‌دانند که ایرانی‌ها هم این اسم و اسم‌های مشهور دانمارکی دیگری مانند تینا، کامیلا و سارا را روی فرزندان خود می‌گذارند. اما اگر این خانم، ایرانی است چرا نام خانوادگی‌اش سندبرگ است؟ او به این روزنامه توضیح می‌دهد که وقتی جوان بوده با مردی ازدواج کرده و فامیلی او را در شناسنامه خود درج کرده است. او با ازدواج با این مرد دانمارکی این فرصت را پیدا کرد که نام خانوادگی ایرانی خود یعنی «زرین» را کنار بگذارد و از مزایای اسم دانمارکی بهره ببرد. او مدتی پیش تصمیم گرفت در لینکدین خود اعلام کند که ایرانی است و با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد که نظر رسانه‌های دانمارکی را هم به خود جلب کرد.

 

کدخبر: ۵۶۴۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر