کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۳۴۳
تاریخ خبر:

بازخوانی رویکرد کامالا هریس نسبت به اسرائیل

بازخوانی رویکرد کامالا هریس نسبت به اسرائیل

نگاهی به سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی

هفت صبح| ‌آیا رویکرد سیاست خارجی کامالا هریس با دولت جو بایدن تفاوت‌های اساسی دارد؟ این پرسشی است که کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی‌ روی آن متمرکز شده‌اند. باید بگوییم شواهد و قرائن حاکی از آن است که از تسلیح اوکراین تا تقویت ائتلاف‌های آمریکا برای مقابله با روسیه و چین، انتظار می‌رود ‌ کامالا هریس، در صورت جانشینی جو بایدن و ادامه اقامت در کاخ سفید، به سیاست خارجی سلف خود ادامه دهد‌ اما وقتی صحبت از رویکرد آمریکا نسبت به روابط این کشور با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در قبال جنگ غزه می‌شود، ممکن است چنین نباشد.

 

مقامات و تحلیلگران سابق می‌گویند هریس که اکنون پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و حمایت جانانه از او، نامزد پیشتاز نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری است، به نظر می‌رسد تمایل بیشتری برای انتقاد علنی از نتانیاهو و ابراز همدردی با وضعیت اسفناک مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه دارد.

 

ان‌بی‌سی نیوز گزارش داده است که در ماه مارس، مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید با اعمال فشار، بخش‌هایی از سخنرانی هریس را در مورد لزوم آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس کاهش دادند و پیش‌نویس اولیه اظهارات وی در توصیف وضعیت وخیم بشردوستانه برای فلسطینیان در غزه و نیاز به کمک‌های بیشتر در مورد اسرائیل بسیار تندتر و گزنده‌تر بود.

 

به گفته یک منبع نزدیک به دولت بایدن، رأی‌هندگان عرب یا مسلمان آمریکایی، رأی‌‌‌دهندگان جوان‌تر و نسل زد و همچنبن ترقی‌خواهان نزدیک به گفتمان برنی سندرز که با موضع بایدن در قبال اسرائیل مخالف هستند، ممکن است نسبت به نامزدی هریس متحدتر باشند چرا که او مسئول سیاست‌های بایدن در اسرائیل تلقی نمی‌شود و در این موضوع خاص با سلف خود اختلافات جدی و عمیق دارد. 

 

هریس، با این حال، پیوندهای قوی با جامعه یهودی کشور نیز دارد. شوهر او، آقای دوم داگ امهوف، اولین همسر یهودی معاون رئیس‌جمهور است. او همچنین نقش برجسته‌ای را به عنوان رابط با جامعه یهودی آمریکا بر‌عهده گرفته است و در مورد تلاش‌های دولت برای مبارزه با یهودستیزی صحبت می‌کند. آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک اندیشکده، گفت ‌ ریاست هریس به احتمال زیاد منجر به تغییر لحن در مورد اسرائیل خواهد شد‌ اما تغییر قابل‌توجهی در سیاست ایجاد نخواهد کرد. اما در دوران ریاست‌جمهوری هریس بیش از هر زمان دیگری باید انتظار تحقق راه‌حل دو کشوری و به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین را بکشیم.

 

اما میلر اضافه کرد ‌ هریس همچنان دنبال‌کننده حمایت سنتی آمریکا از اسرائیل است و بعید است که او از این رویکرد به شکلی دراماتیکی دست بکشد. در همین حال، رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان ‌ روی موضوع جنجالی الا امهوف، دخترخوانده هریس که یک مدل حامی حقوق فلسطینیان است، متمرکز شده‌اند و از مطرح کردن این مسئله نتیجه گرفتند که با روی کار آمدن هریس، کار اسرائیل در خاورمیانه تمام است. اما باید این جنجال رسانه‌ای را بی‌نتیجه خواند چرا‌که آمار نشان می‌دهد که حامیان مالی یهودی ۵ برابر کمپین ترامپ به کمپین هریس کمک مالی کرده‌اند و هریس توانست ظرف یک روز بیش از ۸۱ میلیون دلار پول جمع کند.

 

کدخبر: ۵۶۳۳۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر