کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۷۸
تاریخ خبر:

کامالا هریس و ایران؛ مسیر بایدن ادامه دارد

 کامالا هریس و ایران؛ مسیر بایدن ادامه دارد

برای رقبای انتخاباتی آینده در آمریکا، مسئله ایران احتمالا یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مورد بحث است

هفت صبح| ‌ با خروج بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، فعلا محتمل‌ترین گزینه که حمایت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را دارد، کامالا هریس، معاون اول ریاست‌جمهوری آمریکاست. بایدن، هریس را به‌عنوان فردی نزدیک به خود انتخاب کرد. اولین‌بار بیل کلینتون بود که موقع انتخابات ریاست‌جمهوری با معرفی معاون اول خود، سراغ فردی رفت که مواضعی نزدیک و شبیه به خودش داشته باشد. بعد از کلینتون، تقریبا تمام روسای‌جمهور آمریکا، فردی را انتخاب کرده‌اند که قرابت زیادی از نظر سیاسی با آنها داشته باشد. 

 

برای رقبای انتخاباتی آینده در آمریکا، مسئله ایران احتمالا یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مورد بحث است. ترامپ که حضورش قطعی به‌نظر می‌رسد،‌ دولت بایدن را متهم می‌کند که در مقابل ایران، امتیازات زیادی به تهران داده است. او بارها مدعی شده در زمان او ایران از آنجایی که زیر شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت، آماده گفت‌وگو بوده است. وقتی ترامپ از گفت‌وگو صحبت می‌کند، مشخصا از موضع اول آمریکا حرف می‌زند.

 

به‌نظر او در شل‌کردن پیچ تحریم‌ها از سوی دولت بایدن و دادن برخی از معافیت‌ها برای فروش نفت و ...، منافع ایالات‌متحده در مقابل ایران از دست رفته است. با همه این‌ها، ترامپ و جمهوری‌خواهان در انتخاب این گفتمان، تنها هستند. کامالا هریس، در سیاست‌خارجی مواضعی نزدیک به بایدن دارد یا حداقل تا اینجا، موضعی با تفاوتی آشکار اتخاذ نکرده است اما برخی از موارد هستند که به ما می‌گویند در صورت روی‌کار آمدن هریس، اوضاع برای تهران برای پیش‌برد گفت‌وگوها با غرب در مقایسه با دولت بایدن سخت‌تر خواهد بود.

 

همین حالا رسانه‌های اسرائیلی بر روی ازدواج هریس با مردی یهودی و نزدیک بودنش با تل‌آویو مانور می‌دهند. واقعیت این است که کامالا هریس در مقایسه با بایدن، احساس نزدیکی بیشتری با اسرائیلی‌ها و دولت نتانیاهو دارد. هریس یکی از حامیان سرسخت اسرائیل و از سخنرانان کنفرانس سالیانه لابی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) بوده است.

 

طبق گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، هریس در سخنرانی نشست سال ۲۰۱۷ آیپک گفته بود: «من وقتی در منطقه (Bay) بزرگ می‌شدم با افتخار یادم می‌آید که ما به موسسات و خیریه‌های ملی یهودی برای کاشتن درخت برای اسرائیل کمک مالی می‌کردیم. سال‌ها بعد که من برای اولین بار اسرائیل را دیدم، میوه‌‎های آن تلاش و نبوغ اسرائیل را دیدم و مشاهده کردم که واقعا چطور یک بیابان شکوفا شد.»

 

هریس اوایل سال ۲۰۱۷ حمایت خود را از یک قطعنامه اعلام کرد که اساسا از دولت اوباما به خاطر اینکه آمریکا اجازه تصویب قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت را داده بود، انتقاد کرد.

 

با همه این‌ها، هریس در خصوص ایران، به‌احتمال زیاد ادامه‌دهنده راه بقیه دموکرات‌ها، یعنی اوباما و بایدن است. او نمی‌تواند و نمی‌خواهد روش‌هایی که دموکرات‌ها برای سیاست‌خارجی اتخاذ کرده‌اند، به‌کل عوض کند. اساسا کامالا هریس، همان مشکلی را با ترامپ دارد که بایدن داشته است؛ به‌نظر جمهوری‌خواهان، بایدن و هریس آنقدر که باید، دنبال برخورد با ایران نیستند.

 

کدخبر: ۵۶۳۲۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر