کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۴۰
تاریخ خبر:

انتخابات آمریکا| تبدیل دونالد ترامپ به پادشاه با رای دیوان‌ عالی

انتخابات آمریکا| تبدیل دونالد ترامپ به پادشاه با رای دیوان‌ عالی

رای دیوان عالی آمریکا برای مصونیت ترامپ می‌تواند روسای‌جمهور را به «پادشاه» تبدیل کند

هفت صبح| رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، رای دیوان عالی ایالات متحده به «مصونیت محدود» دونالد ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری را رویه‌ای «خطرناک» توصیف کرد. جو بایدن روز دوشنبه ۱۱ تیرماه تصریح کرد رای دیوان عالی آمریکا برای مصونیت ترامپ می‌تواند روسای‌جمهور را به «پادشاه» تبدیل کند. او از مردم آمریکا خواست که با رای ندادن به آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر امسال، مخالفت خود را با رای دیوان‌عالی نشان دهند.

 

دیوان‌عالی آمریکا روز دوشنبه در یک اعلام نظر تاریخی درباره پرونده‌های قضایی دونالد ترامپ اعلام کرد ‌ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده برای اقدامات رسمی خود مصونیت کامل دارد و برای اقدامات غیررسمی خود مصونیت ندارد. آقای بایدن با متهم کردن دونالد ترامپ به «تحریک اوباش برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا» گفت: تصمیم دادگاه به این معناست که احتمال محاکمه ترامپ قبل از انتخابات ماه نوامبر به‌دلیل نقش او در تلاش برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ بسیار کم است: «این ملت بر این اصل بنا شده است که هیچ پادشاهی در آمریکا وجود ندارد و هر کدام از ما در برابر قانون برابر هستیم. هیچ کس، هیچ کس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده.»

 

بعد از اعتراض علنی ترامپ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ گروهی از طرفداران او به ساختمان کنگره حمله بردند که در این درگیری‌ها چهار نفر کشته و ۱۴۰ مامور پلیس مجروح شدند. یک مامور پلیس که مجروح شده بود بعداً درگذشت و سه نفر دیگر نیز در روزهای بعد خودکشی کردند. بایدن در ادامه تصریح کرد رای دیوان عالی آمریکا به این معنی است که هیچ محدودیتی برای اعمال رئیس‌جمهور وجود ندارد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت اکنون مردم ایالات متحده باید کاری را که دادگاه تمایلی به انجام آن نداشته است، انجام دهند و خود درباره دونالد ترامپ و عملکرد او قضاوت کنند و در انتخابات پیش رو، او را طرد کنند. مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا اظهارات آقای بایدن را «نفرت‌انگیز و خطرناک» خواند و او را به «تضعیف دیوان عالی» متهم کرد. جودی چو، نماینده دموکرات کنگره، نیز تصمیم دیوان عالی آمریکا برای اعطای مصونیت قضایی محدود به آقای ترامپ را «ضربه‌ای واقعی» به دموکرات‌ها خواند و تبعات آن را «گسترده و شگرف» خواند. خانم چو در ادامه گفت رای دادگاه یک پیروزی برای ترامپ بود. ‌

 

منبع: فردا
کدخبر: ۵۶۲۱۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر