کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۵۵
تاریخ خبر:

تا انتخابات آمریکا | آیا باید منتظر شورش‌های انتخاباتی در آمریکا باشیم؟

تا انتخابات آمریکا |  آیا باید منتظر شورش‌های انتخاباتی در آمریکا باشیم؟

آینده آمریکا آبستن حوادثی است که هنوز نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد

هفت صبح| ‌ بر‌اساس یک نظرسنجی که نتایجش روز پنجشنبه منتشر شد، دو سوم بزرگسالان آمریکایی گفتند ‌ نگرانند «افراط‌گرایان» پس از انتخابات ۲۰۲۰ دست به شورش‌های خیابانی و اعمال خشونت‌آمیز بزنند. در نظرسنجی رویترز/ایپسوس‌ که از ۷ تا ۱۴ ماه مه انجام شد، ۶۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی اعلام کردند ‌ اگر نتایج انتخابات با آنچه افراط‌گرایان می‌خواهند، تطابقی نداشته باشند، باید نتیجه عدم رعایت آن‌ها را در خیابان دید.

 

تنها ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که با این پیش‌بینی مخالف هستند و گمان نمی‌کنند که این بار هم اتفاقات دوره گذشته و چیزی شبیه ‌ حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تکرار شود. این در حالی است که ۱۵ درصد باقیمانده گفتند که هنوز نمی‌توانند قضاوتی در این مورد داشته باشند.

 

این ترس و احساس خطر را می‌شد به ویژه در میان دموکرات‌ها رصد کرد. ۸۳ درصد از آنها گفتند ‌ باید خود را برای اعمال خشونت‌آمیز حامیان ترامپ در فردای شکست او آماده کنند. البته این قضیه جایی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم این نگرانی مختص اردوگاه دموکرات‌ها نیست. خطر حامیان ترامپ، خطوط حزبی را درنوردیده و ‌ ۶۵ درصد از جمهوری‌خواهان تیز این نگرانی را در دل خود دارند و ترجیح می‌دهند این اتفاق رخ ندهد.

 

این میزان قابل توجه، معنایی در دل خود دارد و می‌توان آن را اینگونه تحلیل کرد که مرزی مهم میان اعضای جنبش ماگا و جمهوری‌خواهان سنتی وجود دارد. این میزان در میان آرای مستقل، عدد ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد و با این حساب باید بگوییم خطر بروز شورش در پی شکست ترامپ جدی است.   

 

جالب است بدانید که ترامپ هنوز به طور علنی پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ را به رسمیت نشناخته و تنها افرادی را به حلقه یاران و کمپین انتخاباتی‌ جدیدش راه می‌دهد که شهادت دهند انتخابات ۲۰۲۲، انتخاباتی سالم نبوده و ترامپ پیروز آن میدان بوده است. البته این رویکرد ترامپ سبب شده است که او با دو کیفرخواست جنایی، یکی در سطح فدرال و دیگری در جورجیا، به اتهام ارتکاب جنایات مرتبط با ادعای تقلب در انتخابات و تلاش برای مهندسی آرا مواجه باشد.

 

همین پرونده‌های قضایی سبب شده تا ترامپ در مصاحبه اخیر با مجله تایم به احتمال خشونت در صورت شکست در انتخابات اشاره کند و ضمن اصرار بر اینکه «پیروزی بزرگی» به دست خواهد آورد، بگوید در این دوره «هیچ خشونتی وجود نخواهد داشت.» در مناظره اخیر او و بایدن نیز به این مسئله اشاره شد و ترامپ به‌طور صریح اعلام کرد، تنها زمانی نتیجه انتخابات آینده را می‌پذیرد که قانونی و عادلانه باشد.

 

با این حساب باید بگوییم آینده آمریکا آبستن حوادثی است که هنوز نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد اما ممکن است عرصه سیاسی و اجتماعی این کشور را به دوره‌ای جدید وارد کند.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر