کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۰۶
تاریخ خبر:

بایدن بی‌رمق و ترامپ دروغگو

بایدن بی‌رمق و ترامپ دروغگو

نگاهی به اولین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا

هفت صبح|  سرانجام انتظارها برای اولین مبارزه تن به تن جو بایدن و دونالد ترامپ در رینگ مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سر رسید. این مناظره که به میزبانی جیک تپر و دانا باش، دو مجری مشهور شبکه خبری سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد، بسیار ضعیف‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، از آب در آمد و نسبت به اولین مناظره همین دو نفر در سال ۲۰۲۰ که بسیار چالشی، خشن و ستیزه‌جویانه بود، فاصله دور و درازی داشت. 

 


شرایط مناظره

 

قوانین و شرایط این مناظره، با آنچه پیش‌تر شاهدش بودیم، تفاوت‌هایی داشت. هر دو نامزد پذیرفته بودند که میکروفن‌های‌شان هنگام صحبت دیگری خاموش باشد و مجریان مناظره به نامزدها اجازه صحبت می‌دادند. در خلال این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، دو فرصت استراحت برای نامزدها در نظر گرفته شده بود که با توجه به سن و سال بالای هر دو، تمهید مناسبی تلقی می‌شد اما مشاوران نامزد‌ها نمی‌توانستند در این فرصت استراحت به آنها نزدیک شوند و نکاتی را با این دو رد و بدل کنند.

 

در جایگاه هر دو نامزد بطری‌های آب قرار گرفته بود و آنها می‌توانستند در این فرصت لبی تر کنند. نکته دیگر این بود که نامزد‌ها اجازه نداشتند یادداشت و کاغذی با خود به همراه داشته باشند و باید برای همه پاسخ‌ها از دانسته‌های خود مایه می‌گذاشتند. تعیین جایگاه مناظره، با پرت کردن سکه به هوا و شیر یا خط تعیین شد و بر‌خلاف دوران پیشا کرونا، هیچ تماشاگری در سالن مناظره حضور نداشت. 


بایدن بی‌رمق و سرما‌خورده

 

جو بایدن که برای حضور در این مناظره تحت فشار شدید رسانه‌های حامی جمهوری‌خواهان بود و به مسائلی مانند دوپینگ و مصرف مواد مخدر متهم می‌شد، چند روزی را در اقامتگاه ریاست‌جمهوری در کمپ دیوید گذراند که ضمن در اختیار داشتن فضای آرام و به دور از هیاهو، با تمرین مستمر، خود را برای این نبرد آماده کند. اما بد شانسی به سراغ او آمد و بایدن در کمپ دیوید سرما خورد و این عارضه سبب شد صدای او گرفته باشد و از توانش برای چالش با ترامپ کاسته شود و نمایشی ناامیدکننده و بی‌رمق داشته باشد. به همین دلیل، دیوید پلاف، یکی از مدیران سابق و موفق کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها، وضعیت این مناظره را به وضعیت دفکون۱ تشبیه کرد که همان وضعیت اضطراری در شرایط بروز جنگ هسته‌ای است. 


ترامپ دروغگو

 

اگر بخواهیم عملکرد کلی ترامپ در این مناظره را خلاصه کنیم، باید بگوییم او بی‌پروا و به طور مداوم دروغ گفت. او بارها به مسائل مختلف اشاره کرد و در هر مسئله‌ای ادعا کرد که عملکرد بی‌نظیری در دولتش داشته و به واسطه این عملکرد، بهترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بوده است. این دروغ‌ها می‌توانست به امتیازی مهم برای بایدن بدل شود و اما او اعتنای چندانی به مسئله نداشت و سعی نکرد مچ ترامپ را بگیرد و او را رسوا کند. به همین دلیل، دو مجری برنامه که پیش‌تر ید طولایی در مخالفت با ترامپ و نقد عملکرد او داشتند هم به پر و پای ترامپ نپیچیدند و او بدون هیچ ملاحظه‌ای به بافتن این دروغ‌ها ادامه داد. 


درگیری‌ها بر‌سر سقط جنین، مالیات و چند مورد دیگر

 

ترامپ نقش خود را در انتصاب سه قاضی محافظه‌کار دیوانعالی که به لغو قانون «رو در مقابل وید»  یا همان لغو قانون سقط جنین رای دادند، پذیرفت، در حالی که با توسل به دروغ ادعا کرد که پایان دادن به این قانون، کار قانونگذاران ایالتی بوده و نباید آن را نتیجه تصمیم دیوانعالی دانست.
 

این در حالی است که نظرسنجی‌های ایالتی نشان می‌دهد که رای‌دهندگان با اختلاف زیادی از «رو در مقابل وید» حمایت کردند. ترامپ حتی از این هم جلوتر رفت و ادعا کرد دموکرات‌ها حامی سقط جنین در ماه نهم بارداری و حتی سقط نوزاد «بعد از تولد» هستند و این پذیرفتنی نیست. ترامپ با انتقاد از افزایش مهاجرت در دوره بایدن، توجه قابل‌توجهی به معضل مرزهای این کشور و مهاجرت بی‌رویه داشت و ادعا کرد ‌ بایدن مهاجران غیرقانونی را در لوکس‌ترین هتل‌های نیویورک اسکان داده است؛ در حالی که کهنه‌سربازان آمریکایی به دلیل فقر مفرط کنار خیابان‌ها زندگی می‌کنند.


او همچنین مدعی شد که مالیات‌ها در دوره او کاهش قابل‌توجهی یافت و از این طریق، مردم راحت‌تر زندگی کردند. به علاوه او مدعی شد که تورم در دولت او صفر بوده است‌ اما جو بایدن مدعی شد که در دوره ترامپ، کهنه‌سربازان زندگی بدتری داشتند و در دولت او تحت حمایت‌های بیشتری قرار گرفتند. به علاوه این نکته را گوشزد کرد که ترامپ مالیات ثروتمندان را کاهش داد و در دولت او، مالیات بیشتری از ثروتمندان کسب شد. بایدن در مورد توضیح وضعیت تورم در دولت ترامپ گفت ‌ این ماجرا ریشه در افزایش بیکاری و رکود اقتصادی داشته و در دولت او به دلیل رشد بازار کار تورم ایجاد شده ‌ و این نکته‌ای منفی در کارنامه او به حساب نمی‌آید.

 


جنگ پرونده‌های قضایی

 

ترامپ به سراغ ماجرای لپ‌تاپ جنجالی هانتر بایدن رفت و به شهادت ۵۱ مامور اطلاعاتی آمریکایی، او را یک فاسد اقتصادی و شریک روسیه و چین نامید که از رانت پدرش در دوران معاونت اوباما استفاده کرده است. بایدن هم برای مقابله ترامپ را یک فرد فاسد نامید که شمارش تعداد پرونده‌ها و جرائم او از دستش خارج شده و او را مردی نامید که در دوران بارداری همسرش، به او خیانت کرده و با یک بازیگر فیلم‌های پورن وارد رابطه جنسی شده است. البته ترامپ به‌رغم اینکه در این پرونده محکوم شده است، این ادعا را رد کرد و گفت بایدن برای تقابل با او دست به دامان نظام قضایی شده و برایش پرونده‌سازی کرده است. 

 


به روایت آمار

 

پیش از برگزاری مناظره، ۵۸ درصد از دموکرات‌ها اعلام کردند که بایدن برنده این نبرد خواهد بود و ۷۹ درصد از جمهوری‌خواهان نیز ترامپ را برنده این مناظره می‌دانستند. همچنین ۴۰ درصد از آمریکایی نیز اعلام کردند که برای سرگرمی این مناظره را تماشا خواهند کرد و امیدی به هیچ کدام از این دو ندارند. در پایان اما ۶۷ درصد از بینندگان، ترامپ را پیروز این نبرد دانستند و تنها ۳۳ درصد معتقد بودند که بایدن توانست برترامپ غلبه کند.

 


آیا بایدن به پایان سلام خواهد کرد؟

 

عملکرد ضعیف بایدن سبب شد تا بدنه ترقی‌خواهان حزب دموکرات که ‌ بخش عمده‌ای از آن را جوانان تشکیل دادند، فاصله بیشتری با او بگیرند. این اتفاق می‌تواند به تکرار تجربه تلخ ۲۰۱۶ منجر شود. از این رو بسیاری از همراهان و نزدیکان بایدن که از عملکرد او در این مناظره رضایت نداشتند، لب به انتقاد از وی گشودند و به اجماعی برای جایگزینی او با نامزدی دیگر اشاره کردند.

 

گزینه‌هایی که برای جایگزینی بایدن مطرح شد، گوین نیوسام، فرماندار جوان کالیفرنیا و گردن ویتمر، فرماندار پر نفوذ میشیگان بود. اما تا زمانی که خود بایدن بخواهد در رقابت بماند، کنوانسیون حزب دموکرات نمی‌تواند او را از انتخابات خارج کند. از این رو، چشم امید دموکرات‌ها به باراک اوباما و نفوذ کلام او دوخته شده و ممکن است در آینده‌ای نزدیک خبر انصراف بایدن از حضور در انتخابات را بشنویم.

کدخبر: ۵۶۱۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر