کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۰۱۱
تاریخ خبر:

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۶۰| فریاد عروس مارگزیده

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- 60| فریاد عروس مارگزیده

سید رشید؛ یاغی مناطق اطراف شهر گرگان دیروز اعدام شد

هفت صبح| شنبه 31 مرداد 1343. در صفحه اول یک گزارش دنباله‌دار کار شده که از چهره‌های معروف می‌پرسند اگر برنده 500 هزار تومان اعانه ملی شدید (بلیت‌های بخت‌آزمایی) چه کار خواهید کرد. در این گزارش نظر غلامرضا تختی را هم پرسیده‌اند. این قسمت گزارش با چنین کلماتی شروع می‌شود: تختی رستم مجسم عصر ما...سپس خبرنگار بعد از برشمردن افتخارات تختی توصیف او را می‌کند که بعد از تمرین برای مصاحبه آمده: ‌با چهره‌ای مهربان و خسته و...تختی گفته که با 500 هزار تومان استادیوم و دبیرستان خواهد ساخت.

 

ارکستر سمفونیک بزرگ پیتسبورگ 4 شهریور به تهران خواهد آمد و اجرای برنامه خواهد داشت. این ارکستر از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دسته‌های موسیقی جهان است. عکسی از علی اصغر اوجانی کودک هفت ساله کار شده که در کلاس اول دبستان شیخ بهایی شاگرد اول بوده است. علی اصغر اوجانی کارگردان تلویزیون و تهیه کننده سینما بود (تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل اصحاب کهف و همه دختران من و...) او در سال 1389 و در سن53  سالگی براثر ایست قلبی درگذشت.

 

در حیاط پشتی آپارتمان پلاک 429 خیابان تخت جمشید جسد زنی 25 ساله پیدا شده. ساکنین طبقات دیگر که همه در اختیار شرکت‌های خصوصی بوده‌اند می‌گویند دیشب صدای فریادها و التماس‌های زن را به شکل محو شنیده بودند. دو نفر از جمله سرایدار ساختمان دستگیر شده‌اند. سید رشید؛ یاغی مناطق اطراف شهر گرگان دیروز اعدام شد. یک مجلس عروسی در قریه چاه مشک مشهد با هجوم یک مار یک متری و چند عقرب به هم ریخت و عروس بخت برگشته دچار مارگزیدگی شد.

 

یکشنبه اول شهریور 1343. چاپ دوم کتابی به نام جیران سوگلی ناصرالدین شاه منتشر شده و آگهی شده است‌. نوشته حسین  لعل. نمی‌دانم این سریال جیران چقدر وامدار این رمان بوده است. فیلم ایرانی شیطان در می‌زند ساخته اسماعیل ریاحی و با شرکت شهلا ریاحی و بوتیمار و آرمان و بیک ایمانوردی اکران شده است. خبری کار شده با تیتر موفقیت یک دانشجوی ایرانی در آمریکا که خب خبر که با تصویر خانم دانشجو تزئین شده است مطلقا هیچ اطلاع خاصی از موفقیت ایشان در خود ندارد و به شکلی مبهم اشاره شده که این خانم با نام زری آشتیانی دختر اسماعیل آشتیانی در موارد مختلف تعلیماتی درآمریکا استعداد از خود نشان داده‌اند! حتی نگفته در چه رشته‌ای!

 

در خیابان آذربایجان محمدعلی فرهنگ پدری  42 ساله عصبی و الکلی است که سال قبل دخترش به نام نی نی را با گلوله مجروح و باعث فلج شدن او شده بود و شش ماه در زندان گذرانده بود؛ دیروز دختر هفت ساله‌اش یعنی زهره را پس از یک جرو بحث ساده با 4گلوله مورد هدف قرار می‌دهد و وقتی همسرش سراسیمه به سر بالین فرزندش می‌آید محمدعلی سر خود را هدف قرار می‌دهد و خودش را می‌کشد.

 

زهره از ناحیه کمر و بازو و پا مورد اصابت قرار گرفته و در بیمارستان سینا بستری است. آماری از سواد593 داماد که در خرداد ماه به خانه بخت رفتند. طبق این آمار از این 593 نفر‌،‌237 داماد مطلقا بی‌سواد بوده‌اند و 112 نفر فقط در حد نوشتن نام و نام خانوادگی‌شان سواد داشته‌اند. از بقیه هم 65 نفر دیپلمه،‌25 تا لیسانسه و 5 نفر هم مهندس بوده‌اند.

 

در میان 593 عروس هم 461 نفر مطلقا بی‌سواد بوده‌اند و 70 نفر هم فقط در حد نوشتن نام خود سواد داشته‌اند! این آمار به خوبی میزان شگفت‌انگیز بی‌سوادی در ایران دهه چهل را به شما نشان می‌دهد. در ضمن 89 تا از این عروس‌ها یعنی حدود 15 درصد کل عروس‌های خردادماه ایران، ‌زیر 15 سال سن داشته‌اند. 

 

کدخبر: ۵۶۵۰۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر