کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۹۴
تاریخ خبر:

۲۶ همایش در ۲۳ روز!

26 همایش در 23 روز!

آمار حیرت انگیز از برگزاری همایش‌های دولتی و نیمه دولتی در دی ماه ‌‌ و بقیه ماه‌ها.

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی‌| این روزها که در جست‌وجوی عکس برای صفحات گالری هستیم، متوجه حجم بالای همایش‌ها و سمینارها و سخنران‌هایی که بخشی از وقت روزانه‌شان صرف حضور در این همایش‌ها می‌شود، شده‌ایم. بعد یادمان افتاد که مسئله کمبود بودجه از مهم‌ترین مسائل کشور است.

 

کمتر از یک ماه پیش خبرهایی درباره آمار و هزینه‌های بالای همایش‌های دولتی در ایران منتشر شد: اولین خبر مربوط به معاونان ادارات کل مالیات در شهر شیراز بود و هزینه‌های آن سروصدای زیادی کرد. بین دو میلیارد و 500 تا چهار میلیارد، ارقامی بود که برای این همایش مطرح شد و در نهایت هم عدد دو میلیارد تومان به‌صورت رسمی برای آن اعلام شد.

 

بیشتر این هزینه‌ها مربوط به هزینه اقامت افراد در هتل بود و  10نفر از شرکت‌کنندگان در دو هتل شیراز اقامت داشتند. خبر بعد چه بود؟ یکی از روزنامه‌های داخلی تعداد همایش‌های دولتی را حساب کرد: 52 همایش در 9 ماهه اول امسال.

 

 این همایش‌ها که اطلاعاتی هم از هزینه آنها نداریم، با وجود یک بخشنامه مهم دولتی هنوز هم ادامه دارد؛ آذر 1400 بخشنامه‌ای از طرف محمد مخبر صادر شد که درباره صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های غیرضروری خطاب به همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی غیردولتی و استانداری‌ها بود. یکی از بندهای این بخشنامه این بود که هر نوع همایشی باید طبق وظایف خود آن نهاد و توجه به بار مالی آن برگزار شود. 

 

چند دقیقه حوصله کنید و اسامی که در ادامه می‌نویسیم را بخوانید. این اسامی که از رسانه‌های رسمی به‌دست آمده، عنوان تعدادی از همایش‌های دولتی است که از اول دی تا همین دیروز برگزار شده و حتما مقامات رسمی هم در آنها حضور دارند. رئیس جمهوری هم در 9 همایش حضور داشته است:

 

آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی حضرت علی ابن امام محمد‌باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان، نشست هم‌اندیشی سخنگوی دولت با نخبگان مسیحی در کلیسای سرکیس مقدس، همایش سرآمدان دیار آفتاب در تالار وزارت کشور، چهارمین مجمع معاونان اداری و مالی دستگاه‌های اجرایی با حضور رئیس‌جمهوری در سالن اجلاس سران، اولین جشنواره تجلیل از حکمرانان زن در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، همایش سراسری کارگزاران کارگزینی کشور در سالن اجلاس سران، مراسم تکریم بانوان موفق و تاثیرگذار در حوزه بهداشت و امداد و درمان نزاجا در ستاد نیروی زمینی ارتش، همایش بین‌المللی مرد میدان حقوق بشر در  تالار ایوان شمس تهران

 

 افتتاح اجلاس سراسری اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استانی در ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس، دومین کنگره زنان تاثیرگذار در سالن اجلاس سران، مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در تهران، گردهمایی عوامل اجرایی انتخابات در استان تهران در برج میلاد، شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی در تهران، دومین همایش ملی دانشجویی «مدیریت خطر، حوادث و بلایا» در نظام سلامت در تهران، نوزدهمین همایش نکوداشت استادآشتیانی  در تهران، مراسم رونمایی از طرح‌ها و اقدامات فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال در تهران و مراسم رونمایی از مجموعه 40 جلدی «ره‌نامه» در دانشگاه تهران.

 

اما باز هم هست: 
نشست رسانه‌ای تهران، چهارمین مجمع معاونین اداری- مالی وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی در سالن اجلاس سران، نشست استانداران سراسر کشور،پیش نشست همایش نظریه نظام انقلابی در تهران و اجتماع ایران بانو در تهران.کنفرانس بین‌المللی تهران، کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی، دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی، اجلاس سراسری نماز و اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه.

 

نام تهران را زیاد نوشتیم؟ چون در مجموع 21 همایش دولتی در همین 23 روز گذشته در این شهر برگزار شده و در بخش زیادی از آنها حتما یک مقام بلندپایه دولتی حضور داشته است.

 

این تعداد همایش دولتی در طول 10 ماه بی‌سابقه نیست؛ تا همین چند سال پیش که هنوز بند مربوط به بودجه برگزاری‌های همایش‌ دولتی در لایحه بودجه نوشته می‌شد، می‌توانستیم اطلاعات همایش‌های دولتی سال آینده را داشته باشیم؛ مثلا در بودجه سال 97 برای همایش‌های دولتی به‌صورت میانگین 50 میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده بود. در لایحه بودجه سال 99 هم در 136 بند، بودجه‌ای برای همایش و برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده بود. 

 

علاقه به برگزاری همایش، فارغ از هزینه آن، فقط مختص به دولت نیست. گزارش مجموعه سیویلیکا درباره آمار همایش‌های علمی ایران نشان می‌دهد که در سال جاری نزدیک به 970 کنفرانس علمی در کشور برگزار شده که باز هم سهم تهران از استان‌های دیگر بیشتر است یعنی 591 کنفرانس علمی فقط در همین استان برگزار شده است. سیویلیکا یک پایگاه اینترنتی خصوصی است که مجموعه مقالات همایش و کنفرانس‌های داخل ایران را منتشر می‌کند. 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۵۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر