کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۴۴
تاریخ خبر:

سرانجام نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی اعلام شد + قیمت بلیت مسیرهای پرتردد

سرانجام نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی اعلام شد + قیمت بلیت مسیرهای پرتردد

‌ ‌افزایش 96 تا 160درصدی قیمت بلیت مسیرهای پرتردد؛ تهران-مشهد، رفت و برگشت 5میلیون و 400هزار تومان

هفت صبح|  بالاخره قیمت جدید بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف پروازی اعلام شد. البته داستان قیمت مصوب بلیت‌ها از پاییز سال گذشته شروع شد و سرانجام در تابستان امسال به پایان رسید. رای دیوان عدالت اداری درباره ممنوعیت قیمت‌گذاری بلیت هواپیما آذرماه سال گذشته صادر شد. البته آن زمان شرکت‌های هواپیمایی درخواست داده بودند، قیمت بلیت 100درصد افزایش پیدا کند که در نهایت به افزایش 29درصدی رضایت دادند.

 

همین موضوع باعث شد از سال گذشته تا همین 2هفته پیش که رای دیوان‌عدالت اداری درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نهایی شد، شرکت‌های هواپیمایی با همان قیمت‌های سال گذشته بسوزند و بسازند. اما از دو هفته پیش که این رای صادر شد، قیمت‌ها روز به روز بیشتر شد و حتی بعضی از شرکت‌ها به فراخور عرضه و تقاضا، بلیت‌ها را تا 100درصد بالاتر از قیمت مصوب هم فروختند. اما بالاخره روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از اعلام نرخ‌های جدید بلیت هواپیما توسط برخی از شرکت‌ها خبر داد.

 

طبق گفته مقصود سامانی سقف قیمتی مسیرهای پرتردد، به طور مثال سقف قیمت بلیت اکونومی هواپیمای تهران- مشهد، حدود 2میلیون و ۷۰۰هزار تومان، تهران - تبریز حدود 2میلیون و ۴۰۰هزار تومان و تهران - شیراز هم 2میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. این در حالی است که تا دو هفته پیش، قیمت مصوب بلیت تهران- مشهد یک میلیون و 315هزار تومان، قیمت بلیت تهران-  تبریز یک میلیون و 140هزار تومان بود و بلیت تهران- شیراز با قیمت یک میلیون و 323هزار تومان به فروش می‌رسید. یعنی قیمت بلیت تهران- مشهد که یکی از پرترددترین مسیر پروازی است حدود یک میلیون و 400هزار تومان بیشتر شده است.

 

‌ ‌افزایش 96 تا 160درصدی قیمت بلیت مسیرهای پرتردد 

جدول جدید قیمت بلیت هواپیمایی شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، قیمت بلیت مسیرهای پرتردد حدود 96 تا 160درصد رشد قیمت داشته است. یعنی کسانی که برای تعطیلات تابستان امسال برنامه‌ریزی کرده‌اند، باید 2برابر بیشتر بودجه برای خرید بلیت هواپیما کنار بگذارند. یکی از مسیرهایی که همیشه پرمسافر است و از چند هفته قبل باید برای خرید بلیت آن اقدام کنید، مسیر تهران- مشهد است. تا دو هفته پیش، قیمت مصوب این مسیر نزدیک یک میلیون و 400هزار تومان بود، اما کسانی که در چند روز آینده می‌خواهند راهی مشهد شوند باید حداقل برای خرید بلیت حدود 2میلیون و 700هزار تومان هزینه کنند، یعنی حدود 105درصد بیشتر پول بدهند.

 

قیمت پایه بلیت در مسیر تهران- تبریز نیز، حدود 110درصد، چیزی بیش از دوبرابر افزایش داشته است. قیمت مصوب بلیت مسیر تهران- تبریز تا چند هفته پیش یک میلیون و 140هزار تومان بود، اما در حال‌حاضر، شرکت های هواپیمایی قیمت 2میلیون و 400هزار تومان را برای این مسیر پرتردد انتخاب کرده‌اند. قیمت بلیت تهران- شیراز نیز نزدیک 96درصد رشد قیمت داشته است. کسانی که برای بهارنارنج شیراز در اردیبهشت و خرداد به این شهر سفر کرده بودند، برای خرید بلیت، حدود یک میلیون و 400هزار تومان پرداختند.

 

اما اگر همین حالا بخواهید بلیت این مسیر را بخرید، باید حدود 2میلیون و 600هزار تومان برای این مسیر هزینه کنید. اگر تا همین چند روز پیش بلیت تهران- اصفهان را با قیمت یک میلیون و 87هزار تومان می‌خریدید، امروز باید برای خرید بلیت این مسیر یک میلیون تومان بیشتر بپردازید و این بلیت را با قیمت 2میلیون و 80هزار تومان خریداری کنید، یعنی  قیمت این بلیت حدود 92درصد افزایش داشته است.

 

بلیت تهران- قشم تا قبل از رای نهایی دیوان‌عدالت اداری با قیمت یک میلیون و 925هزار تومان فروخته می‌شد، ولی این روزها برای خرید بلیت هواپیمای این مسیر حداقل باید حدود 3میلیون و 260هزار تومان هزینه کنید، با این اوصاف قیمت بلیت این مسیر حدود 70درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.مسیر پرتردد تبریز - مشهد تا دو هفته پیش حدود یک میلیون و 304هزار تومان قیمت داشت، اما طبق نرخ جدید شرکت‌های هواپیمایی باید برای خرید بلیت این مسیر حدود  160درصد بیشتر یعنی 3میلیون و 400هزار تومان هزینه کنید.

 

اهوازی‌ها اگر در چند روز آینده قصد سفر به مشهد دارند باید برای خرید بلیت این مسیر نزدیک به 3میلیون و 300هزار تومان هزینه کنند، قیمت 2هفته پیش این مسیر یک میلیون و 936هزار تومان بود. با این افزایش قیمت، اهوازی‌ها باید نسبت به قبل نزدیک 76درصد بیشتر بودجه کنار بگذارند. مسیر اهواز - مشهد یکی از مسیرهای پرتردد هوایی است. بلیت پرواز اصفهان - کیش نیز نزدیک  86درصد افزایش داشته و از یک میلیون و 394هزار تومان به 2میلیون و 600هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

 

قیمت بلیت مشهد - آبادان که تا 2هفته پیش، 2میلیون و 122هزار تومان بود نیز با افزایش 64درصدی به حدود 3میلیون و 500هزار تومان رسیده است. تهرانی‌ها تا همین چند روز پیش بلیت کیش را با قیمت یک میلیون و 753هزار تومان می‌خریدند، اما اگر کسی در این هوای گرم هوس کند به کیش برود باید نزدیک 3میلیون و 250هزار تومان هزینه کند.

 

قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف

تا قبل از اعلام نرخ‌های جدید، قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای کوتاه ارزان‌تر از بقیه مسیرها بود. اما در لیست جدید بین قیمت بلیت مسیر کوتاه و بلند هم فرق زیادی مشاهده نمی‌شود. با این توضیحات، مسافرانی که از کیش می‌خواهند راهی اهواز شوند باید بلیت 2میلیون و 700هزار‌ تومانی بخرند. تهرانی‌ها برای رفتن به چابهار و پرواز با هواپیما باید 3میلیون و 600هزار تومان بپردازند.

 

بلیت مسیر تهران- آبادن نیز حدود 2میلیون و 555هزار تومان اعلام شده است. مسافران بندرعباسی برای رسیدن به تهران باید 3میلیون و 247هزار تومان هزینه کنند. کسانی که می‌خواهند در چند روز آینده از کرمان به تهران بیایند یا از تهران راهی کرمان شوند، نیز باید برای خرید بلیت 2میلیون و 800هزار تومان کنار بگذارند. مسافرانی که از تبریز راهی عسلویه هستند باید بلیت 3میلیون و 600هزار تومانی بخرند. کسانی که از تهران راهی عسلویه می‌شوند هم باید برای خرید بلیت 3میلیون و 100هزار تومان بپردازند.

 

هزینه خرید بلیت هواپیما برای سفر به شهرهای زیارتی و سیاحتی

شهر مشهد در صدر شهرهای زیارتی و سیاحتی قرار دارد. بررسی قیمتهای جدید نشان می‌دهد، قیمت پایه بلیت پروازی از همه شهرها به این شهر رشد چشمگیری داشته است. مثلا اگر اهل شیراز هستید و می‌خواهید در چند روز آینده به مشهد سفر کنید برای خرید بلیت باید 3میلیون و 196هزار تومان بپردازید. کسانی که ساکن تبریز هستند برای خرید بلیت باید 3میلیون و 400هزار تومان هزینه کنند. زائران ایلامی برای سفر به مشهد باید بلیت 3میلیون و 400هزار تومانی بخرند.

 

اهوازی‌ها هم که در این روزها هوای زیارت امام رضا (ع) به سرشان می‌زند باید برای خرید بلیت هواپیما حداقل 3میلیون و 400هزار تومان بپردازند. یعنی هزینه خرید بلیت رفت‌وبرگشت به مشهد چیزی حدود 7میلیون تومان برایشان آب می‌خورد. هزینه سفر رفت‌وبرگشت به مشهد برای کسانی که ساکن چابهار هستند نیز، حدود 7میلیون تومان می‌شود. افرادی که ساکن لار هستند برای سفر به مشهد باید بلیت 3میلیون و 300هزار تومانی بخرند. کسانی که در رشت زندگی می‌کنند، برای سفر به مشهد باید بودجه 3میلیون و 50هزار تومانی داشته باشند

 

یعنی فقط برای خرید بلیت سفر به مشهد و بازگشت از این شهر باید حدود 6میلیون و 100هزار تومان هزینه کنند، هزینه‌های اقامت و خورد و خوراک هم اصلا سراغش نمی‌رویم. همچنین مسافرانی که می‌خواهند از عسلویه به مشهد بروند باید برای خرید بلیت رفت‌وبرگشت حداقل 7میلیون ‌تومان داشته باشند. همچنین ساکنان جزیره قشم برای سفر به مشهد باید بلیت 3میلیون و 300هزار تومانی بخرند. اما کسانی که ساکن کیش هستند باید 100هزار تومان بیشتر هزینه کنند و 3میلیون و 400هزار تومان برای خرید بلیت هواپیما بپردازند.

 

اصفهان، نصف جهان هم یکی از شهرهای سیاحتی است که خیلی‌ها دوست دارند با هواپیما راهی این شهر شوند. اگر اهل تهران هستید برای سفر رفت‌و‌برگشت به اصفهان باید 4میلیون و 160هزار تومان هزینه کنید، چون قیمت بلیت از تهران به اصفهان حدود 2میلیون و 80هزار تومان است. تا همین دو هفته پیش قیمت بلیت مسیر تهران- اصفهان کمتر از یک میلیون ‌تومان و حدود 973هزار تومان بود.

 

هزینه سفر رفت‌و‌برگشت مسیر کیش- اصفهان هم حدود 5میلیون و 200هزار تومان می‌شود. قیمت بلیت اهواز – کیش، 2میلیون و 700هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که مسافرانی که 3هفته پیش راهی این جزیره شده بودند، ‌برای خرید بلیت فقط یک میلیون و 530هزار تومان پرداخت کرده‌اند. همچنین هزینه بلیت تهران به کیش و قشم در بعضی از شرکت‌های هواپیمایی به ترتیب بین 3میلیون و 256هزار تومان تا سه میلیون و 400هزار تومان اعلام شده است.

 

مظنه قیمت بلیت فعلا چند؟

روز گذشته نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی اعلام شده است. طبق اعلام مقصود اسعدی سامانی، سخنگوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی، حدود 10تا 12شرکت هواپیمایی نرخ‌های جدید خود را اعلام کرده‌اند و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های خودشان نیز این قیمت‌ها را بارگذاری کرده‌اند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده، هر شرکتی مجاز است که قیمت خودش را برای مسیرهای مختلف پروازی اعلام کند.

 

شرکت‌ها، کلاس‌های نرخی متفاوتی دارند و همه شرکت‌ها مکلف به رعایت سقف قیمتی هستند. او همچنین توضیح داد با گران‌فروشی برخورد می‌شود و اگر مسافران بالاتر از نرخ‌هایی اعلام شرکت‌ها بلیت تهیه کنند، می‌توانند با ایمیل info@aira.ir یا پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۹۱۲۰۵۳۵۹۷ مکاتبه کنند. او همچنین اعلام کرده، آزادسازی قیمت بلیت به نفع مردم و شرکت‌ها می‌شود و قطعا قیمت‌های جدید از قیمت‌های فعلی بازار و حتی سقف نرخی که خود شرکت‌ها گذاشته‌اند، کمتر خواهد شد.

 

چون وقتی بازار به تعادل برسد؛ عرضه بلیت بیشتر شده و قیمت‌ها نیز کاهشی می‌‌شود. اما این روزها اوضاع قیمت‌ها و موجودی بلیت چگونه است؟ نکته جالب توجه این است که با اینکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ پایه بلیت پروازهای داخلی را اعلام کرده و شرکت‌های هواپیمایی مجاز هستند، قیمت بلیت‌ها را بالا ببرند، اما زمانی که می‌خواهید از پلتفرم‌ها و سایت‌های فروش آنلاین بلیت بخرید، هنوز قیمت بعضی از مسیرها مثل قبل و کمی عجیب و غریب است. مثلا اگر از تهران راهی اهواز هستید، می‌توانید در بازه زمانی 13تیرماه تا 31مرداد ماه بلیت این مسیر را از یک میلیون و 546هزار تومان تا 2میلیون و 400هزار تومان خریداری کنید.

 

قیمت جدید بلیت هواپیمای  مسیر تهران- شیراز هم 2میلیون و 600هزار تومان است، ‌اما اگر تا آخر تیرماه راهی این شهر شوید از بعضی از سایت‌ها می‌توانید بلیت ارزان‌تری خریداری کنید. مثلا کسانی که 29تیرماه از تهران به شیراز می‌روند، می‌توانند یک میلیون و 338هزار تومان برای خرید بلیت بپردازند، چیزی حدود یک میلیون و 300هزار تومان کمتر از قیمت مصوب جدید. یا افرادی که قصد دارند 27تیرماه راهی شیراز شوند، برای خرید بلیت هواپیما یک میلیون و600 هزار تومان هزینه می‌کنند و حدود یک میلیون تومان توی جیبشان می‌ماند.

 

با اینکه قیمت جدید این مسیر 2میلیون و 600هزار تومان است،‌ اما بعضی از سایت‌های فروش بلیت از اول تا هشتم مردادماه برای این مسیر قیمت 3میلیون و 728هزار تومان را تعیین کرده‌اند که از قیمت جدید حدود یک میلیون و 128هزار تومان بالاتر است. نرخ جدید بلیت تهران به مشهد و بالعکس 2میلیون و 700هزار تومان است،‌ اما اگر همین حالا سری به سایت‌های فروش بلیت آنلاین بزنید، شگفت‌زده می‌شوید. چون قیمت‌ها خیلی عجیب است. مثلا همین امروز یعنی دوشنبه 12تیرماه بعضی از مسافران برای سفر به مشهد بلیت این مسیر را با قیمت 5میلیون و 800هزار تومان خریده‌اند، یعنی 3میلیون و 100هزار تومان بالاتر از نرخ جدید پرداخت کرده‌اند.

 

ولی مثلا اگر بخواهید 18تیرماه راهی مشهد شوید می‌توانید، بلیت این مسیر را با قیمت یک میلیون و 564هزار تومان بخرید، نزدیک یک میلیون‌تومان کمتر از قیمت جدیدی که اعلام شده. یا کسانی که از 12مردادماه تا 31مردادماه می‌خواهند به مشهد سفر کنند، می‌توانند برای خرید بلیت این مسیر فقط یک میلیون و 327هزار تومان بپردازند، ‌یعنی یک میلیون و 300هزار تومان زیر قیمت مصوب. برای مسیر تهران- کیش هم قیمت‌های متفاوتی اعلام شده است.

 

مثلا اگر بخواهید روز چهارشنبه راهی کیش شوید، باید بلیت این مسیر را با قیمت 3‌میلیون و 200هزار تومان خریداری کنید، اما اگر جمعه به این جزیره سفر کنید، برای بلیت باید یک میلیون و 500هزار تومان بپردازید. هوا گرم است و بازار جزیره‌های گرمسیر شاید خیلی داغ نباشد، اما قیمت بلیت همین جزیره توسط یک پلتفرم دیگر در مرداد‌ماه به 3میلیون و 555هزار تومان هم می‌رسد. قیمت جدید بلیت هواپیمای مسیر تهران- کیش 3میلیون و 247هزار تومان است.

 

 

کدخبر: ۵۶۲۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر