کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۵۲
تاریخ خبر:

چه‌ کسی حال آقای دزد را گرفت؟

چه‌ کسی حال آقای دزد را گرفت؟

راهنمای خرید تجهیزات ایمنی و ابزارهای ضدسرقت ماشین و موتورسیکلت.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| چند وقت پیش ویدئوی مصاحبه با چند سارق ماشین در فضای مجازی پربازدید شد. یکی از سارقان در جواب گزارشگر که پرسیده بود مردم چه کار کنند تا ماشینشان به سرقت نرود، جواب داد دزدها همیشه یک راهی پیدا می‌کنند! ویدئویی دیگر هم هست که نشان می‌دهد سارقان در عرض 30 ثانیه می‌توانند قفل ماشین را باز کنند و با خم کردن در، سوار ماشین شوند.

 

وقتی دزدها برای سرقت راه‌های مختلفی پیدا می‌کنند، صاحبان خودرو و موتور هم باید کلی پول خرج کنند تا شر سارقان را از سرشان کوتاه کنند. مهمترین راه بالا بردن امنیت خودرو و موتورسیکلت است. سارق مشهوری که حدود 40 موتور از داخل پارکینگ خانه‌ها دزدیده، خودش راهکار اصلی را پیشنهاد داده است.

 

این سارق در مصاحبه با خبرنگار صفحه حوادث هفت صبح گفته اگر کسی که 200 میلیون تومان پول موتور می‌دهد، یک میلیون تومان برای قفل خرج کند، هیچ دزدی سراغش نمی‌رود چون قفل لیزری اصلا باز نمی‌شود. این مسئله در مورد ماشین هم صادق است. امکان دارد همیشه ماشین خود را در جای درست پارک کنید و قبل از ترک آن، پنجره‌ها و در‌ها را قفل کنید اما این‌ کارها به‌تنهایی برای امنیت ماشین و وسایل داخل آن کافی نیست و به قول آقای دزد باید خودتان امنیت را با وسایل اضافی مثل دزدگیرهای مختلف، قفل فرمان، قفل پدال، ردیاب ماهواره‌ای، قفل رینگ، قفل کاپوت و... بالا ببرید.

 

حالا رسیدیم سر اصل مطلب! باور می‌کنید اگر بخواهید یک دزدگیر تصویری، یک قفل زاپاس، قفل کاپوت، قفل رینگ و قفل پنل روی ماشین خود نصب کنید، امکان دارد بسته به نوع خودرو بین پنج تا 30 میلیون خرج روی دستتان بماند؟

 

‌هزینه نصب دزدگیر 
ماشینت دزدگیر دارد یا نه؟ این اولین سوالی است که از شما می‌‌پرسند. وقتی ماشین می‌خرید و آن را در پارکینگ خانه پارک می‌کنید، این صدای روشن کردن دزدگیر خودش یک جور آرامش قلب می‌آورد. دزدگیر هم تا دلتان بخواهد در بازار موجود است. از دزدگیرهای پیچیده و ساده، بی صدا و با صدا گرفته تا دزدگیرهای ردیاب خودرو یا همان دارای جی‌پی‌اس. 
 

‌دزدگیر صوتی: یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین انواع سیستم‌های امنیتی همین دزدگیر صوتی است.این مدل ساده را حتما می‌شناسید و حتی ممکن است یک شب تا صبح به خاطر صدای بلند این دزدگیرها خوابتان نبرده باشد. این دزدگیرهای صوتی با سیستم روشنایی خودرو فعال می‌شود و بوق خودرو تا زمانی که توسط راننده متوقف نشود، به صدا در می‌آید. قیمت این دزدگیرهای ساده که یک ریموت برای روشن و خاموش کردن و قفل کردن درهای خودرو دارند بین 690 تا 900 هزار تومان است.
 

‌دزدگیر تصویری: این مدل دزدگیرها از نوع صوتی پیشرفته‌تر و ایمن‌تر هستند. قیمت دزدگیر‌های تصویری نسبت به دزدگیر‌های معمولی بیشتر است چون امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارند. سیستم ارتباطی در این مدل دزدگیرها، مبتنی بر فناوری بلوتوث و اف ام است.

 

دزدگیر تصویری ماشین دو طرفه عمل می‌کند. کیت اصلی این دزدگیرها هم می‌تواند  فرمان را دریافت و اجرا کند و هم اینکه توانایی ارسال پیام به ریموت دارد. با استفاده از ریموت این دزدگیر می‌توان به کیت، فرمان ارسال کرد تا اجرا کند. همچنین از طریق ریموت می‌توانید از کیت پیام دریافت کنید.

 

روی ریموت این دزدگیرها یک نمایشگر نصب شده که وقتی از کیت پیام سرقت دریافت می‌کنند، زنگ می‌خورند. بعضی از این دزدگیرها باز شدن در، ضربه زدن به صندوق عقب و کاپوت را هم هشدار می‌دهند. قیمت این دزدگیرها از دو میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به مدل، توانایی و آنتن  دادن و  برند آن تا 12 میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. 

 

دزدگیر ردیاب خودرو: در حال حاضر ایمن‌ترین نوع دزدگیر همین مدل است. این نوع دزدگیر شبیه ردیاب است و با استفاده از سیم کارت و تکنولوژی gps موقعیت خودرو را اعلام می‌کند. فقط این مدل دزدگیرها از لحاظ امکانات، از ردیاب پیشرفته‌تر هستند. اگر خدای ناکرده ماشین شما را دزد با خودش ببرد، با استفاده از GPS دزدگیر می‌توانید مکان خودرو را ردیابی کنید.

 

این دزدگیرها به‌طور دقیق، موقعیت جغرافیایی خودرو را بررسی و اگر موقعیت خودرو تغییر کند، پیام هشداری به شما ارسال می‌کنند. با این مدل دزدگیرها در هر لحظه می‌توانید موقعیت ماشین خود را رصد کنید. همچینین هشدارهایی مثل تغییر موقعیت ناگهانی، خروج از محدوده‌های تعیین‌شده یا ورود به محدوده‌های مشخص را به شما اطلاع می‌دهند.

 

با بعضی از مدل‌های دزدگیر جی‌پی‌اس می‌توانید از راه دور ماشین را  روشن و خاموش یا  در آن را قفل یا باز کنید.  بیشتر دزدگیرهای GPS خودرو اپلیکیشن‌های موبایلی دارند که به صاحب خودرو امکان کنترل و رصد وسیله نقلیه‌ را از دور می‌دهد. معمولا قیمت این مدل دزدگیرها از دو میلیون و 200 هزار تومان شروع می‌شود و تا 27 میلیون تومان هم می‌رسد.

 

قفل‌ ضدسرقت؛ از فرمان تا زاپاس
 قفل فرمان: وقتی سارق موفق می‌شود در خودرو را باز کند، اولین کاری که می‌کند روشن کردن ماشین و راه انداختن و فرار کردن است. اما اگر فرمان قفل داشته باشد باید چند دقیقه درگیر باز کردن آن باشد و تا آن زمان حتما یک نفر از راه می‌رسد. قفل فرمان یک میله قابل تنظیم است که روی فرمان محکم و قفل می‌شود و اجازه چرخش غربیلک فرمان را نمی‌دهد.


وقتی فرمان قفل باشد ماشین روشن به درد دزد نمی‌خورد، چون نمی‌تواند آن را حرکت بدهد. پس اگر می‌خواهید ایمنی خودرو خود را بالا ببرید بهتر است قفل فرمانی بخرید که در برابر هرگونه چکش، آهن‌بر مقاوم باشد و قفلش با هیچ کلیدی باز نشود.


قیمت قفل فرمان از 350 هزار تومان به بالاست. بدنه این قفل‌ها  از آهن و  فولاد ساخته شده و معمولا دو کلید دارند. گرانترین قفل فرمان نیز حدود چهار میلیون تومان قیمت دارد. این مدل قفل‌ها از فولاد سخت ساخته شده‌اند و سه کلید دارند. قفل‌های فرمان گران قیمت قفل کامپیوتری دارند که فقط با کلید مخصوص خودش باز می‌شود. 

 

قفل پدال: تصور کنید آقای دزد، در ماشین را باز کرده و از سد قفل فرمان هم گذشته و حالا باید از مرحله قفل پدال عبور کند. در این وضعیت دزد یا رها می‌کند یا آنقدر سمج است که می‌ماند تا قفل پدال را هم باز کند. قفل پدال هم ساختار مشابه قفل فرمان دارد، فقط قفل پدال روی پدال‌های کلاچ و گاز نصب و محکم می‌شود و تحت هیچ شرایطی امکان استفاده از این پدال‌ها در صورت محکم شدن با این قفل وجود ندارد.

 

قفل پدال یک ترکیب ساده فلز فولاد است که به وسیله قفل کشویی، بسته می‌شود. ارزانترین مدل قفل پدال با قیمت 77 هزار تومان فروخته می‌شود، و قیمت گرانترین آن به یک میلیون و 740 هزار تومان هم می‌رسد، این مدل قفل سه کلید کامپیوتری دارد که امنیت آن را نسبت به مدل معمولی آن خیلی بالا می‌برد. 

 

قفل پنل دستگاه پخش: اگر جزو کسانی هستید که همیشه پنل ضبط را فراموش می‌کنید و یک لقمه برو تو گلو برای آقای دزد آماده می‌کنید، بهتر است کمی هزینه کنید و برای دستگاه پخش خودرو یک محافظ درست و حسابی بخرید. قفل پنل به خوبی می‌تواند دست دزدها را کوتاه کند و چند دقیقه‌ای آنها را درگیر باز کردن کند تا خودشان از دزدی منصرف شوند.

 

جنس قفل پنل بیشتر از آهن است و بدنه‌ای مستحکم  دارد. روی این قفل پوششی مناسب برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی پنل کشیده‌اند. بعضی از این قفل‌ها روی ترمز دستی وصل می‌شوند و ضمن محافظت از پنل ضبط اجازه حرکت خودرو را هم نمی‌دهند. قیمت این قفل‌ها از 150 هزار تومان تا 650 هزار تومان است.

 

قفل رینگ: بعضی از صاحبان خودرو عاشق رینگ‌های گران‌قیمت و تزئینی هستند. این رینگ‌ها قیمت کمی ندارند و به همین دلیل دزدها اگر موفق شوند آنها را سرقت کنند پول خوبی از فروش آن به مالخر به دست می‌آورند. اما برای جلوگیری از دزدی رینگ و ضد حال زدن به سارقین می‌توانید از قفل رینگ استفاده کنید.

 

البته این قفل‌ها فقط از رینگ محافظت نمی‌کنند و می‌توانند خیلی راحت جلوی دزدی لاستیک‌ها را هم بگیرند. قفل رینگ فقط یک کلید مخصوص به خودش را دارد که به‌صورت ویژه برای آن تعبیه شده است. این وسیله رینگ و چرخ را به‌خوبی به هم چفت می‌کند و امکان بازکردن و بردن آن وجود ندارد.

 

قیمت قفل رینگ بسته به نوع ماشین متفاوت است. مثلا  قیمت قفل رینگ پراید از 190 هزار تومان تا 250 هزار تومان است. قفل رینگ پرشیا بین 380 تا 450 هزار تومان قیمت دارد. قیمت قفل رینگ 206، سمند و پژو نیز بین 190 تا 300 هزار تومان است. 

 

قفل کاپوت: دزدها فقط سراغ ضبط و لاستیک نمی‌روند، توی کاپوت خودرو هم قطعاتی مثل کامپیوتر، باتری، کوئل و  چراغ‌های جلوی خودرو  وجود دارد که توسط سارقان به راحتی دزدیده می‌شوند. تنها راهی که می‌توان جلوی سرقت این قطعات را گرفت استفاده از قفل کاپوت ضد سرقت است. آقای دزد حتی اگر بتواند در ماشین را باز کند و ضامن  باز شدن کاپوت را بزند هم دستش به محتویات داخل آن نمی‌رسد.

 

چون این قفل  روی در کاپوت خودرو نصب شده و تا زمانی که کلید آن را نداشته باشید،کاپوت باز نمی‌شود. قفل کاپوت قیمت بالایی ندارد. ارزانترین آن را می‌توانید با قیمت 75 هزار تومان خریداری کنید، ولی اگر بخواهید برای امنیت داخل ماشین سنگ تمام بگذارید و قفل کاپوت ضد سرقت بخرید ممکن است تا یک میلیون و 600هزار تومان هم بسته به نوع خودرو روی دست شما خرج بگذارد. 

 

قفل زاپاس: صندوق عقب بعضی از ماشین‌ها خیلی راحت باز می‌شود و سارق می‌تواند به‌راحتی لاستیک زاپاس را بدزدد. اگر در این روزگار گرانی لاستیک نمی‌خواهید زخم بزرگی بخورید پس بهتر است برای لاستیک زاپاستان قفل مناسبی تهیه کنید. قفل زاپاس باعث می‌شود لاستیک درون صندوق عقب در جای خود ثابت بماند و مانع از بلند کردن لاستیک می‌شود؛

 

این قفل از مواد محکم و با کیفیت مثل آلیاژ آهن و آلومینیوم ساخته می‌شود. قیمت قفل زاپاس بسته به نوع خودرو متفاوت است. مثلا اگر بخواهید برای خوردو 206 قفل زاپاس بخرید باید بین 400 تا 450 هزار تومان هزینه کنید. قفل زاپاس شاهین حدود 290 هزار تومان قیمت دارد و قفل زاپاس ساینا با قیمت 190 تا 210 هزار تومان فروخته می‌شود. قفل زاپاس پراید نیز بین 150 تا 180 هزار تومان به فروش می‌رسد. 

 

محافظ ضدخم: بعضی از خودروها یک نقطه ضعف بزرگ دارند که آن هم خم شدن در آنهاست که  به راحتی توسط دزدها  خم می‌شود و می‌توانند وارد خودرو شوند. اما محافظ در خودرو با تقویت ناحیه ضعیف، امکان نفوذ  به داخل ماشین را به صفر می‌رساند. محافظ در برابر نیروی وارد شده کاملا مقاوم است و به هیچ عنوان خم نمی‌شود. این محافظ نصب راحتی دارد و هیچ تغییری در ظاهر خودرو ایجاد نمی‌کند. قیمت این محافظ‌ها بین 180 تا 240 هزار تومان است. 

 

مواد لازم برای ضدسرقت کردن موتورسیکلت 
وقتی قیمت بعضی از موتورسیکلت‌ها به یک میلیارد تومان می‌رسد، دیگر نباید به هزینه‌های جانبی و خرید قفل فکر کرد. چون وقتی موتور را دزدیدند هر چقدر هم خرج کنید، امکان اینکه دوباره موتورتان را ببینید خیلی کم است.

 

پس علاج قبل از واقعه خیلی بهتر از غصه‌خوردن بعد از آن است. خود دزدها معتقدند اگر موتورسیکلتی GPS داشته باشد، دزدیدنش حماقت است چون ردیاب‌های موتورسیکلت ابعاد کوچکی دارند و به سختی دیده می‌شوند اما همین ردیاب‌ها  اطلاعات دقیقی را از ماهواره‌ها دریافت می‌کنند و با کدگذاری‌های خاص به سرور مرکزی می‌فرستند.

 

صاحب موتورسیکلت می‌تواند با ورود به پنل ردیابی و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد پنل شخصی شود و مکان دقیق موتورش را پیدا کند و با استفاده از پیامک می‌تواند سیستم برق‌رسانی و سوخت‌رسانی را متوقف کند.

 

یعنی در حالی که دزد سوار موتور است ناگهان خاموش می‌شود و دیگر از جایش تکان نمی‌خورد. قیمت دزدگیرهای GPS یا ردیاب‌های موتور‌سیکلت بسته به برند و مدلی که دارد، متنوع است. اگر چرخی در بازار بزنید قیمت‌ها در محدوده یک میلیون و 150 هزار تومان تا سه میلیون و 700 هزار تومان است. 

 

انواع قفل موتورسیکلت: موتورسیکلت‌های پیشرفته فقط با سوئیچ مخصوص خودشان روشن می‌شوند. اما دزدها برای این سوئیچ‌ها هم راه‌حل دارند. به همین دلیل چه موتور گران‌قیمت دارید یا از آن مدل‌های قدیمی هندلی سوار می‌شوید. بهتر است آن را قفل کنید تا خیالتان راحت باشد. 

 

 قفل زنجیری: این مدل قفل‌ها ضدبرش، ضداسید، روکش‌دار و ضدزنگ و دارای قفل با کیفیت بالا و ضدضربه با  مغزی بسیار قوی  و دو عدد کلید کامپیوتری هستند. قیمت این قفل‌ها از 900 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان است.

 

  قفل دیسکی: این مدل قفل که به چرخ وصل می‌شود هم مدل ساده دارد و هم مدلی که مجهز به سنسور و آژیر است. این مدل قفل از آلیاژ فولاد سخت و مس ساخته می‌شود و فقط با کلید مخصوص خودش باز می‌شود. مدل ساده و بدون سنسور آن بین 200 تا 500 هزار تومان قیمت دارد. اما برای خرید مدل سنسور دار آن باید بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه کنید. 

 

قفل فرمان موتور: این قفل همانطور که از اسمش پیداست روی فرمان وصل می‌شود و اجازه نمی‌دهد دزد کارش را خیلی سریع انجام بدهد. قیمت این قفل بین 72 تا 150 هزار تومان است.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر