کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۷۹
تاریخ خبر:

از تو حرکت از خدا برکت(۱)

از تو حرکت از خدا برکت(۱)

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی| چرا دائم غرزدن و شاکی بودن؟ گلایه از روابط خراب و اینکه بقیه قدر من را نمی‌دانند ،زندگی با من سر ناسازگاری دارد ،هر چی خواستم و سعی کردم نشد وجملاتی از این دست، زیاد هستند آدمهایی فقط غر می‌زنند و شاکی از روزگار هستند و عملاُ یا کاری نمی‌کنند یا کار درست را انجام نمی‌دهند ،آنها خود خالق دنیای خویش هستند و در عین حال از آن بیزارند، همیشه هم با غرزدن و گلایه کردن، دیگران و محیط را مقصرمی‌دانند؛ بعضی وقتها هم  تصمیم به انجام کاری و اقدامی عملی هم می‌گیرند ،ولی هیچ‌وقت این کار را شروع نمی‌کنند و یا در همان ابتدا ،انجام آن رفتاری که تصمیم گرفتند را قطع می‌کنند .

 

شکایت کردن و ناله کردن به جای شکرگذاری عادت همیشگی این افراد است مقاله" شکر نعمت، نعمتت افزون کند" را ملاحظه بفرمایید شکایت کردن دقیقاُ نقطه مقابل شکرگذاری است و باعث بروز خشم و افسردگی در فرد می‌شود.

 

اصلاُ چه چیز باعث می‌شود که افراد نتوانند تصمیمات خود را عملی کنند و یا دست از عادتهای خود بردارند و رفتاری جدید و سبک زندگی دیگری را امتحان کنند؟برای شروع یک رفتار سازنده و ترک عادت‌ها چه می‌شود کرد؟

 

 اگر موضوعی ،موقعیتی و یا رابطه ای با دیگران در زندگی هست که آرامش و رضایت‌مندی شما از زندگی راکم کرده است ابتدا به دقت آن مسأله را برای خود روشن کنید ،از کلی گویی پرهیز کنید مثلاُ به جای اینکه بگویید از اینکه چاق هستم ناراحتم وحس بدی می‌گیرم، ببینید چه چیز چاقی به شما احساس بدی می‌دهد آیا فقط بحث ظاهر شماست که برایتان ناراحت کننده است ،یا قضاوت دیگران درباره‌ی ظاهر شما و یا شاید هم این اضافه وزن سلامتی شما را به خطر انداخته ؟و این احساس بدی که راجع به این موضوع دارید دقیقاُ چیست ؟ حس شرم است یا غم و یا خشم و یا هر احساس دیگری که ممکن است تجربه کنید؛ بعد از شناخت دقیق مشکل و احساس خود، مشخص کنید آیا این مسأله حل شدنی است یا صرفاُ شما باید آن‌ را آنگونه که هست بپذیرید .

 

شاید به طور کلی شما فردی درشت اندام و با استخوانبندی درشت هستید و طبق تشخیص پزشک اضافه وزن ندارید ،خوب به طور ژنتیک شما از چنین اندامی برخوردار هستید که با پذیرش خود به طور شایسته و شناخت ضعفها و نقاط قوت خود می‌توانید رضایت از زندگی را تجربه کنید ؛ ولی اگر این مشکل و مسأله‌ای که با آن گرفتارید حل شدنی است بررسی کنید که ریشه مشکل کجاست ؟آیا از رفتارهای غلط و سبک زندگی شما ناشی می‌شود و باید عادت غلطی را ترک کنید؟ اصلاُ مشکل اضافه وزن شما از پرخوری است؟و بعد با خود بررسی کنید که تا کنون چه راه‌هایی برای حل مشکل انجام داده‌اید و این اقدامات رابرای خود بنویسید .تا الان برای اینکه وزن کم کنید چه کرده‌اید؟رژیم گرفته‌اید ؟ورزش کرده‌اید؟ غیر از رژیم گرفتن و ورزش چه کرده‌اید؟ آیا با این رفتارها به خواسته خود نزدیک‌‌ترشده‌اید و مشکل خود را توانستید حل کنید؟  ممکن هم هست فقط راجع به این مسئله غر زده باشید کاری هم نکرده باشید و با گلایه و شکایت فقط باعث بالا رفتن خلق منفی در خودتان شده باشید ؛ بعد از اینکه این راه‌های امتحان شده را لیست کردیدو متوجه شدید که برای شما مفید نبوده و کمکی به بهبود اوضاع نکرده ،به اقداماتی جدید و کارهایی که تا الان می‌توانستید و امتحان نکرده‌اید فکر کنید؛ از افرادی که وضعیتی مشابه شما دارند الگو بگیرید آنها چه کرده‌اندو ببینید شما چه کارهای می‌توانید انجام دهید؟ از یک مشاور خوب کمک بگیرید و در آخر نسبت به انجام راه‌کارها و تصمیمات خود متعهد باشید ولی حتماُ از گام‌هایی کوچک شروع کنید ،وقتی هدفی و خواسته‌ای دارید آن هدف را به اجزا کوچک‌تری بشکنید و اهداف جزئی‌تر و نزدیک‌تری برای خود تا رسیدن کامل به خواسته اصلیتان مشخص کنید ،اگر 20 کیلو اضافه وزن دارید که برایتان مشکل‌ساز شده است به یک‌باره نخواهید که 20 کیلو را کم کنید می‌توانید که برای خود مشخص کنید که در طول یک ماه چقدر می‌توانید کم کنید.

 

پس سه گام زیر :

 

1- شناسایی دقیق مشکل و خواسته و نیازتان

2- بررسی اینکه برای رسیدن به این خواسته تا کنون چه کرده‌اید؟

3-چه کارهای دیگری می‌توانید برای رسیدن به خواسته و حل مشکل انجام دهید.

برای شروع به یک اقدام ورفتاری جدید در جهت حل مشکلات و رسیدن به خواسته‌های فردی ضروری می‌باشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۱۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر