کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۳۸
تاریخ خبر:

چطور یک سند رسمی را اصلاح کنیم؟

چطور یک سند رسمی را اصلاح کنیم؟

درسنامه‌های حقوقی برای زندگی روزمره

روزنامه هفت صبح، مهتاب سحابی/ وکیل دادگستری| ‌در این شماره و در ادامه بررسی دعاوی ملکی، روند اصلاح سند رسمی مالکیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با بررسی مستندات قانونی به این سوال پاسخ بدهیم که مرجع صالح برای رسیدگی به این درخواست چیست؟ البته لازم است قبل از هر چیز بدانیم که منظور از اصلاح مندرجات سند رسمی، اصلاح کدام قسمت از سند است. در این شماره به اصلاحات در مورد حدود اربعه مشخص شده در سند می‌پردازیم. حدود اربعه یعنی دو طول و دو عرض. 
 

اگر حدود اربعه در سند به اشتباه درج شده باشد به این معناست که کارشناسی‌های صورت گرفته دچار نقصان بوده است و اداره ثبت اسناد و املاک، خود مجددا باید بررسی‌های لازم را انجام دهد و نیاز به طرح دعوی در دادگاه نیست و طرح این موضوع در دادگاه با رد دعوی به جهت عدم صلاحیت مواجه خواهد شد.
 

به موجب ماده ۶ اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک که مصوب دهم مهرماه ۱۳۱۷ است: 

برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات حاصله در امور مربوطه به ثبت املاک، ثبت اسناد، تشخیص وقوع، مؤثر بودن اشتباه، رفع اختلاف ‌و اخذ تصمیم مقتضی، دو هیأت به‌عنوان شورای عالی ثبت و هیات نظارت در اداره کل ثبت تشکیل می‌شود:‌


شورای عالی ثبت، مرکب خواهد بود از مدعی‌العموم دیوان عالی تمیز (مدعی‌العموم که دادستان امروزه و دیوان عالی تمیز در واقع دیوان عالی کشور امروزه است)، مدیر کل امورقضایی (‌یا یک نفر از اعضای عالی رتبه قضایی به تعیین وزیر عدلیه یا دادگستری) ‌و مدیر کل ثبت.‌ هیأت نظارت عبارت خواهد بود از معاون کل ثبت و رئیس اداره امور املاک و یک نفر از اعضای اداره کل ثبت به تشخیص وزیر عدلیه.
 

‌وظایف و حدود صلاحیت هر یک از دو هیات مذکور در ماده ۲۵ و ۲۵ مکرر تعیین می‌شود.

این مغایرت می‌تواند به جهت اضافه مساحت یا کسر مساحت ملک باشد.


طبق ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک و تبصره آن:

نسبت به ملکی که با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعداً معلوم شود اضافه مساحت دارد، ذی‌نفع می‌تواند قیمت اضافی را بر‌اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌های قانونی معامله به صندوق ثبت تودیع و تقاضا کند که سند اصلاح شود.
 

‌در صورتی که اضافه مساحت در محدوده سند مالکیت بوده و به مجاورین تجاوزی نشده و در عین حال بین مالک و خریدار نسبت به اضافه مذکور ‌قراری داده نشده باشد اداره ثبت سند را اصلاح و به ذینفع (مالک قبلی یا فروشنده) اخطار می‌نماید تا وجه تودیعی را از صندوق ثبت دریافت دارد. 


عدم مراجعه فروشنده برای ‌دریافت وجه در مدتی زائد بر ده سال از تاریخ اصلاح سند اعراض (روی‌‌گردانی) محسوب و وجه به‌حساب درآمد اختصاصی ثبت واریز می‌شود.


در مواردی که تعیین ارزش اضافه مساحت میسر نباشد، ارزش اضافه مساحت در زمان اولین معامله به وسیله ارزیاب ثبت معین خواهد شد. 


در نهایت دو نکته را در نظر داشته باشید: 

1- این مغایرت اکثرا مربوط به سال‌های گذشته است که امکانات امروز جهت نقشه‌برداری دقیق و دیگر تجهیزات برای تعیین حدود اربعه موجود نبوده است.


2- اداره ثبت به‌سادگی اقدام به اصلاح سند نمی‌کند و متقاعد‌کردن این اداره باید با ارائه مدارک لازم صورت گیرد که کارشناسی تخصصی، تنها یکی از مهم‌ترین موارد آن است.


راه ارتباطی با وکیل:

وب سایت: mahtabsahabi.com

اینستاگرام: @vakil_sahabii

 

برای ورود به سایت ایشان، روی کلمه دعاوی ملکی در اول مطلب کلیک کنید

کدخبر: ۵۵۴۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر