کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۹۳
تاریخ خبر:

همه فکر و خیالم شده او

همه فکر و خیالم شده او

دوران بلوغ در نوجوانی همراه با تلاطم و تجربه هیجانات و احساسات با شدت بیشتری است نوجوان شما نوسان خلقی زیادی را تجربه می‌کند زمانی شاد و خوش‌خلق است و زمانی عنق و گوشه‌گیر ؛،فرزند شما تغییرات هورمونی ، رشد مغز و به دنبال آن رشد شناختی ،تغییر رفتار اجتماعی و...را تجربه می کند.

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی| یکی از موضوعاتی که نوجوانان بسیار درگیر آن هستند عشق و عاشق شدن‌های آنهاست. نوجوان معمولا سریع عاشق می‌شود و فکر هم می‌کند که دیگری هم عاشق او شده و او برایش فردی فوق‌العاده و دوست داشتنی و همه چیز تمام است، خاصیت عشق هم همین کور بودن است در یار هیچ نمی‌بیند مگر آنچه دوست داشتنی و زیباست.

 

هرگز نخواهید که با فرزند خود مقابله کنید و از این عشق او نترسید. نخواهید که دوست دختر یا پسرش را در نظرش بد جلوه دهید و به خیال خودتان چشم‌های او را به واقعیت بگشایید. هر چقدر شما جبهه بگیرید و مستقیم و غیرمستقیم خواسته باشید او را از عشقش منع کنید او به این رابطه حریص‌تر خواهد بود فراموش نکنید که آدمی به آنچه منع می‌شود متمایل‌تر است .

وقتی از عشقش برای شما صحبت می‌کند فقط و فقط و فقط خوب گوش کنید کمی همراه با شوخی با فرزندتان همراه شوید ولی این شوخی و خنده به حس و حال او به گونه‌ای نباشد که حالت مسخره کردن داشته باشد.

 

شما دخالتی و نصیحتی نکنید بلکه به روال همیشگی تربیتی که در خانه داشتید برای او حد و مرز این رابطه را تعریف کنید. هیچگاه دوست دختر یا پسرش را به منزل دعوت نکنید به خیال اینکه خوب خانه محل امن و مطمئنی است اینگونه شما فقط به قضیه شکل رسمی دادید که این بازی بچه‌گانه او را کاملا جدی می‌کند و وارد فضای متفاوتی خواهد شد. می‌توانید از فرزندتان بخواهید دیدار و گفتگویی که با هم دارند در فضای عمومی یا با گفتگوی تلفنی و پیامک و... باشد. چقدر عالی است که فرزند نوجوان شما تا قبل از 18 سالگی شکست عشقی را حتی با شدت زیاد تجربه کند نگران نشوید و سعی در حمایت او نداشته باشید این شکست و نه شنیدن و مواجهه با واقعیت هم بخشی از زندگی است که به رشد و فهم او از زندگی کمک می‌کند.

 

خیلی از والدین وقتی صحبتی از این رابطه فرزندشان می‌شود سریع فکر و خیالشان سمت رابطه جنسی می‌رود و نگران می‌شوند در حالیکه نوجوانانی که در خانواده‌هایی پر تنش و با مصرف مواد مخدر بزرگ می‌شوند و یا مورد بی‌مهری و بی‌توجهی والدین هستد، کودکی سخت و پر آسیبی داشتند و دیگر آسیب‌هایی از این دست مستعد روابط متعدد و روابط جنسی زود هنگام و بی‌محابا هستند.

 

اگر شما در خانواده همیشه با گذاشتن قوانین و والدگری مناسب حدود و مرزها را مشخص کردید نباید نگرانی بابت این موضوع داشته باشید فرزند نوجوان خود را کاملا از آسیب و خطر روابط جنسی زودهنگام آگاه کنید و با جدیت منع کنید و نگران دوستی‌ها و عشق ‌های نوجوانی او نباشید.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر