کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۸۹
تاریخ خبر:

کودکم به تنهایی تکالیفش را انجام نمی‌دهد

کودکم به تنهایی تکالیفش را انجام نمی‌دهد

اوایل تعجب می‌کردم والدینی که می‌گفتند باید حتما کنار فرزندشان باشند و بر کار نوشتن تکالیف و خواندن دروسش نظارت داشته باشند تا او تکالیف مدرسه را انجام دهد.

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی| آنها هم وقتی من می‌گفتم که اصلا اینطور نیست که من از فرزندانم بخواهم تکالیف مدرسه‌شان را آماده کنند متعجب بودند و می‌گفتند خوش ‌به حالت یعنی همه‌ی کارها را خودشان انجام می‌دهند؟

 

مثل همیشه به سن رشدی فرزندتان توجه کنید. مثلا کودک کلاس اول حتما جاهایی برای انجام تکالیف به حضور شما نیاز دارد البته حضور و راهنمایی؛ نه اینکه شما کارهای او را بی‌نقص انجام دهید و بعد از آن محیط را در نظر بگیرید چه عواملی باعث می‌شود که فرزند شما برای انجام کارهای مدرسه اهمال کاری داشته باشد؟

 

فرزندانم برای انجام کارهای مدرسه هیچگاه تحت فشار از طرف من نبودند یعنی نمی‌خواستم که تکالیف را بی‌عیب و نقص و آنگونه که من می‌خواهم انجام دهند این کار آنها بود و نه من. همین باعث می‌شد هنگام انجام تکالیف و کارهای مدرسه اضطرابی نداشته باشند و با اعتماد به نفس کارها‌ی خودشان را انجام بدهند. از فشار و کنترل بیرونی هم خبری نبود گاهی که تکلیفی را نمی‌نوشتند یا سهل‌انگاری می‌کردند برخورد و توصیه‌ای از طرف من نبود بلکه با پیامد رفتار خودشان از طرف معلم و مسیولان مدرسه روبرو می‌شدند. این خود آنها بودند که باید پاسخگوی رفتار خود باشند.

 

قبول مسئولیت کارهایشان نه تنها باعث می‌شود که به خوبی از پس وظایف و کارهای مدرسه بربیایند بلکه هر چقدر بزرگتر می‌شوند توانمندتر و مسئولیت‌پذیرتر هستند و این فقط به انجام تکالیف مدرسه ختم نمی‌شود بلکه در همه‌ی امور زندگی با اعتماد به نفس کافی و احساس ارزشمندی که در خود دارند کارهای خود را انجام می‌دهند.

 

کمالگرایی والدین و اینکه همیشه کارها باید به نحو احسن انجام شود خیلی اوقات باعث می‌شود که کودک احساس کند من نمی‌توانم و حتی تمایلی به شروع کارها هم از خود نشان ندهد و یا با اصرار خواسته باشد که شما در کنار او باشید تا تکالیفش را بنویسد. او خود را توانمند احساس نمی‌کند و یا از سرزنش شما می‌ترسد.

 

بعضی وقت‌ها هم پدر و مادر فکر می‌کنند اینکه شرایط را برای فرزندشان راحت کنند و به اصطلاح به او کمک کنند؛ علیرغم خواست خود، فرزندی تنبل پرورش می‌دهند که همیشه متوقع است و مسئولیت انجام کارهایش را برعهده دیگران از جمله پدر و مادر می‌اندازد.

 

اینکه شما کیف مدرسه او را برای رفتن به مدرسه آماده کنید کمک به کودک نیست بلکه فرزندی خواهید داشت که کم کم مجبور خواهید بود همه‌ی کارهایش را انجام دهید و در بزرگسالی لوس و پرتوقع و البته قدرنشناس زحمات شما خواهد بود.

 

البته اگر شما فرزندی متعهد و مسئولیت‌پذیر می‌خواهید که از عهده انجام کارهایش بر بیاید و برای انجام امور زندگی خود از جمله کارها و تکالیف مدرسه برنامه‌ریزی داشته باشد فراموش نکنید که  والدین الگوی فرزندان هستند اینکه خود شما در انجام کارها برنامه‌ریزی داشته باشید و انجام کارها را دائم به تعویق نیندازید و نسبت به امور زندگی متعهد باشید بسیار مهم است.

کدخبر: ۵۵۳۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر