کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۹۲
تاریخ خبر:

به من بگویید اوقات فراغت را چگونه می‌گذرانید تا بگویم که هستید

به من بگویید اوقات فراغت را چگونه می‌گذرانید تا بگویم که هستید

به جرأت می‌توان گفت اوقات فراغت از مهم‌ترین و دلپذیر‌ترین اوقات انسانهاست.

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی| فراغت زمانی است که فرد در اختیار خویش است و فارغ از مسئولیت‌ها و کارها می‌تواند این زمان را به دلخواه خود سپری کند و به تفریح، تمدد اعصاب و ایجاد فرح روحی خود بپردازد.

 

در تمدن‌های بزرگ یونان قدیم، روم، مصر و همچنین ایران بسیاری فعالیتها‌، مراسم و جشن‌های سالانه، مسابقات، نمایش‌های کمدی وخنده‌دار، موسیقی،  گفت و شنود و... برای سرگرمی و نشاط مردم بود که علاوه بر رشد و تعالی فردی جامعه را نیز به مکان دلپذیری برای زندگی تبدیل می‌کرد.

 

امروزه با گسترش تکنولوژی و صنعتی شدن و رشد تمدن بشری اهمیت اوقات فراغت بیشتر از گذشته احساس می‌شود؛ مردم خسته از کار و زندگی ماشینی نیاز بیشتری به داشتن اوقات فراغت در خود احساس می‌کنند.

 

مخصوصا نوجوانان که بسیار پر انرژی هستند و با توجه به اینکه در دوران بلوغ به سر می‌برند و عواطف و هیجانات شدیدتری را تجربه می‌کنند. والدین باید توجه خاصی به این موضوع و اینکه فرزندشان چگونه اوقات فراغت خود را می‌گذراند داشته باشند.

 

برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح والدین بسیار حائز اهمیت است تا اوقات فراغت نوجوان فرصتی برای پرورش و رشد قوای فکری و جسمی و اخلاقی او باشد و نه اتلاف وقت و پرداختن به فعالیت‌های مخرب و انحرافات اجتماعی.

 

وقتی می‎‌توانید این زمان را به بهترین شکل برنامه‌ریزی و مدیریت کنید که به علاقه، نیاز و خواست فرزندتان توجه کنید. نوجوان نیاز به بودن در کنار دوستان خود دارد و تمایل به گذراندن وقت با آنها را دارد. او بدین ترتیب روابط خود را شکل می‌دهد و به شناخت بهتری از خود و دیگران می‌رسد از او بپرسید که چگونه و به چه شکلی می‌خواهد در جمع دوستانش باشد آیا بهتر است آنها را به منزل دعوت کند، یا هم به سینما بروند ویا هر ترتیب دیگری که امکانات موجود اجازه می‌دهد این زمان را با هم بگذرانند.

 

اگر زمان کمی را با فرزندتان می‌گذرانید و مایل هستید که بیشتر کنار هم وقت بگذرانید برنامه‌‌هایی داشته باشید مثل پارک رفتن، استخر رفتن و... تا زمانی را در کنار یکدیگر سپری کنید که جهت ایجاد صمیمیت بین شما هم مفید است. 

 

با توجه به رشد روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی  و عدم تحرک بچه‌ها بهتر است برای فرزندتان با توجه به علاقه و خواست او ورزشی در نظر بگیرید ورزش چه به صورت گروهی و یا انفرادی برای رشد و تکامل شخصیتی فرزندتان و همچنین سلامت جسمی او بسیار مفید و کمک کننده است.

 

خیلی از والدین حتی در زمان اوقات فراغت هم برای فرزندشان ترتیبی می‌دهند تا او مشغول درس و کتاب مدرسه باشد که البته دیگر اوقات فراغت نیست.اگر فرزند شما بتواند در زمان فراغت خود فعالیتی به دلخواه اعم از ورزش، موسیقی، تفریح وشادی با دوستان یا خانواده، سینما ، بازی و... داشته باشد این باعث نشاط و شادی او می‌شود و از خستگی او کم ‌کند و با انرژی و انگیزه بیشتری به کارها و مسئولیت‌های خود برمی‌گردد. همچنین وقتی او آزاد باشد تا کاری که دوست دارد را در این زمان انجام دهد این باعث ایجاد خلاقیت و اکتشافاتی که برای شخص او مفید و لذت بخش هست خواهد شد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر