کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۱۰
تاریخ خبر:

کودک دوست داشتنی دیروز اژدهای امروز(۲)

کودک دوست داشتنی دیروز اژدهای امروز(۲)

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی| شما و همسرتان به همراه فرزند نوجوان خود به دیدن روانشناس رفتید:

روانشناس: بسیار خوب متوجه اختلافات بین شما وفرزندتان شدم البته پس از مصاحبه تشخیصی که با او داشتم اختلال روانی در او ندیدم. متاسفانه خیلی از والدین رفتارهای پرخاشگرانه و یا پرخطر فرزندشان را گذرا می‌بینند و با جمله بزرگ بشه بهتر می‌شه ازش می‌گذرند در حالیکه  نیمی از اختلالات روانی قبل از سن ۱۴ سالگی و حدود ۷۵ درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از سن ۱۴ سالگی شروع می‌شود علائم اختلالات در کودک و نوجوان با بزرگسالان می‌تواند متفاوت باشد مثلا کودک و نوجوان افسرده و یا مضطرب رفتاری همراه با پرخاش و خشم دارد و مراجعه به متخصص در تشخیص و شروع درمان مهم است.

 

شما: بچه من چطور؟ این همه بداخلاقی او برای چیست؟

 

روانشناس: مشکل اصلی نوجوان شما نبود مسئولیت‌پذیری و نداشتن حدو مرز مشخص است.

 

شما: متوجه نمی‌شم خوب بچه باید آزاد باشه او سنی نداره که مسئولیتی داشته باشه!

 

روانشناس: متاسفانه جای خالی آموزش‌های پیش از ازدواج و همینطور آموزش تربیت فرزند برای

زوجینی که تمایل به داشتن فرزند دارند در کشور کاملا محسوس هست و این مشکلات زیادی را برای

افراد به وجود می آورد.

 

کودک آدمی از بدو تولد اینگونه نیست که متوجه رفتار خوب و بد وباید و نبایدها باشه او می خواهد

هر چیزی بخورد یا به هر وسیله ای دست بزندیا حتی هر جایی دفع ادرار یا مدفوع داشته باشد و ... این تربیت و آموزش والدین است که اورا آماده و وارد جامعه می کند و البته شیوه فرزندپروری

درست هست که به شمای والد کمک می کند تا در سنین مختلف فرزندتان کمترین مشکل و اختلاف را

با او داشته باشید.

 

مهمترین رکن فرزندپروری این است که کاری نکنید که فاصله بین شما زیاد شود و این حاصل نمی‌شود مگر با  شیوه فرزندپروی مقتدرانه نه مستبدانه و نه سهل انگارانه. نه والدینی که فرزند آنها از کودکی پادشاه خانه است هر کاری خواهد می‌کند. اوست که تعیین می‌کند همیشه فلان شبکه تلویزیون روشن باشد و... و نه والدینی که دائم عرصه را بر کودک تنگ می‌کنند و در حال امر و نهی هستند و نظام دیکتاتوری در خانه حکمفرماست.

 

فرزندپروری مقتدرانه است که کودکی شادو خوشحال و مسئولیت پذیر بار می آورد فرزند شما اگر مسئولیت پذیر باشد در بزرگسالی  طلبکار از شما و بقیه نیست تحمل ناکامی را دارد و از عهده کارهای خودش به خوبی بر می آید.

 

یک قسمت مهم برای داشتن کودک مسئولیت پذیر داشتن حدومرز و قانون های مشخص در خانواده است کودکی که حدو مرز دیگران را می داند و جایگاه خودش را می شناسد و می فهمد در قبال خود و دیگران چگونه رفتار کند. اینکه او از کودکی بداند نمی تواند هر چه که خواست داشته باشد و هر جور خواست رفتار کند در بزرگسالی انسان عاقلی است که در جامعه و رابطه با دوستان هم می داند که چگونه باشد .

 

فراموش نکنید چه رفتار مستبدانه شما با فرزندتان و چه آزاد گذاشتن و رها کردن او بدون قوانین مشخص به این بهانه که بچه است بزار راحت باشه و...اول از همه گریبانگیر خودتان خواهد بود .

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر