کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۶۴
تاریخ خبر:

آیا استفاده زیاد از موبایل و تماشای تلویزیون برای کودک خطرناک است؟ (۲)

آیا استفاده زیاد از موبایل و تماشای تلویزیون برای کودک خطرناک است؟
(۲)

در ادامه مطلب قبلی در این نوشته استفاده از آموزش دیجیتال در کودکان مقطع دبستان کلاس اول تا ششم رو بررسی می‌کنیم.

امسال آموزش و پرورش سوئد استفاده از آموزش دیجیتال را برای کودکان ممنوع کرد چرا که شاهد افت توانایی خواندن در دانش آموزان سوئدی شدند که به شیوه دیجیتال آموزش می‌دیدند و تصمیم بر چاپ کتاب‌های درسی گرفته شد.

 

نتایج یک بررسی دانشگاهی توسط موسسه کارولینسکا  نشان می‌دهد تمرکز بر نظام آموزشی باید دوباره بر کسب دانش از طریق کتاب‌های درسی چاپی و تخصص معلمان باشد.

 

به نظر می‌رسد مهمترین رکنی که یک کشور را در میان سایر کشورها ارتقا می‌دهد آموزش و نظام آموزشی آن باشد و همین هم سوئد را در میان کشورهای تراز اول دارای فناوری و کشوری پیشرفته قرار داده است. 

 

نظام آموزشی این کشور بر تفکر خلاقانه و نقاد تاکید دارد و دادن استقلال ذهن به دانش آموزان در اولویت قرار دارد.

 

همان قدر که تدریس ریاضی، علوم و... مهم است آموزش مهارت‌های ارتباطی نیز بسیار مهم است کودکان از همان ابتدا مهارت‌های حل مسئله را یاد می‌گیرند. به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که با هر نوع تعارض چطور مواجه شوند. اینها آموزش‌هایی هست که متاسفانه در مدارس ایران جای خالی آن کاملا احساس می‌شود.

 

یادگیری مهارت‌های ارتباطی و مهارت حل مسئله و انجام فعالیت‌های گروهی تنها با آموزش دیجیتال حاصل نمی‌شود و این نیازمند تعامل و حضور فعالانه دانش‌آموزان در کنار معلم و هم‌کلاسی‌هایش است.

 

پس با مشاهده این تجربه سوئد که استفاده از کتاب و مشق برای کودکان و چرخش دوباره  قلم بین انگشتان دانش‌آموزان را لازم دیدند بهتر است ما نیز با تاکید بر حضور دانش‌آموزان در اجتماع و تعامل آنها با هم به جای تاکید بی‌مورد بر استفاده از آموزش دیجیتال و اینکه آن را نشانه پیشرفت بدانیم محیط آموزشی غنی و شاد را برای دانش‌آموزان دبستان فراهم کنیم. هر چند استفاده از موبایل و اینترنت و... می‌تواند به عنوان وسایل کمک آموزشی و نه جایگزین کلاس و معلم استفاده شود.

 

کودکان در دوران کرونا  از طریق اینترنت و فضای مجازی آموزش می‌دیدند و بعد از بازگشایی مدارس خیلی از اولیا ناراضی بودند و صحبت‌هایی از این دست بود: فرزندم که درس رو خوب یاد می‌گرفت و... چرا باید به مدرسه برود؟! اینها فقط به جنبه آموزشی مدرسه توجه دارند و نه بعد پرورش آن که بسیار ضروری‌تر از یادگیری صرف دروس است. 

 

مثلا همینکه دانش‌آموز کتابی را خوانده و آن را در کلاس برای همکلاسی‌ها و معلم خود تعریف کند و روش‌هایی مشابه که شروع به صحبت در جمع می‌کند و مطلبی را برای بقیه بازگو می‌کند ترس و اضطراب کودک را از حضور و صحبت در جمع از بین می‌برد و علاوه بر این اگر دانش‌آموزی اضطراب حضور در جمع داشته باشد توسط معلم شناخته می‌شود و اقدامات لازم برای این دانش‌آموز انجام می‌شود.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۲۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر