کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۱۰
تاریخ خبر:

یک ‌جشنواره با طعم سوژه‌های تند اجتماعی

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر‌/ مرجان فاطمی | معرفی ۱۴ فیلم که گفته می‌شود جزو آثار خاص و برتر جشنواره سی و هشتم هستند. ‌صاحبان جشنواره از فیلم‌های متفاوت نسبت به دوره‌های پیش می‌گویند و نوید می‌دهند مخاطبان با جشنواره‌ای خاص روبه‌رو می‌شوند.
بعضی وقت‌ها نتیجه با وعده‌ها قرابت دارد و گاهی هم نه. جشنواره سی و هشتم از دوره‌هایی است که به آن می‌توان امید داشت. برخی فیلم‌ها را در اکران خصوصی دیده‌ایم و درباره کیفیت بعضی از آن‌ها شنیده‌ایم.

نتیجه این که همزمان با اولین روز جشنواره فجر ۱۰ فیلمی که روی کیفیت آن‌ها اتفاق نظر وجود دارد، پیشنهاد داده‌ایم. برای این‌که پیشنهاد در حد اسم و خلاصه قصه نباشد، سابقه کارگردان و دیگر فاکتورهای فیلم‌ها مثل ستاره‌ها و حواشی هم ضمیمه هر کدام شده است.

اگر بلیت‌ها را به شکل «سری» خریده‌اید که بروید و همه را تماشا کنید. اگر نه این گزارش می‌تواند برای انتخاب فیلم‌ها کمک کننده باشد. با این حال هنوز فیلم‌هایی که حکم هندوانه سر بسته دارند هم هستند. مثل فیلم «پوست» برادران ارک، یا «مردن در آب مطهر» برادران محمودی… در روزهای آینده درباره این فیلم‌ها نیز اطلاعاتی منتشر می‌کنیم.

*** خون شد| مسعود کیمیایی
نویسنده: مسعود کیمیایی / بازیگران: سعید آقاخانی، هومن برق‌نورد، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، سیامک صفری
اکبر معززی و … /‌ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
مسعود کیمیایی در «خون شد» قصه مردی(سعید آقاخانی) را روایت می‌کند که سال‌ها از خانه دور بوده. وقتی برمی‌گردد، متوجه می‌شود خواهرش معتاد شده، ‌برادرش در تیمارستان بستری است، پدر و مادر تنها هستند و … او آستین بالا می‌زند و تصمیم می‌گیرد خانه را از نو بسازد. در این راه باید با خیلی‌ها مبارزه کند و تنها همراهش یک چاقو و دل شیر اوست. «خون شد» بازگشت مسعود کیمیایی به دوران اوج است که توانسته از همه ابزارها و نشانه‌های سینمای خود بهترین استفاده را ببرد. فیلم با کمی ‌اصلاح،‌ به کیفیتی بهتر می‌رسد.

*** خروج | ابراهیم حاتمی‌کیا
نویسنده: ابراهیم حاتمی‌کیا / بازیگران : فرامرز قریبیان‌، پانته‌آ پناهی‌ها‌، جهانگیر الماسی‌، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه‌، سام قریبیان‌، محمد فیلی‌، آتش تقی‌پور‌، اکبر رحمتی‌، فرزاد حسنی و… / تهیه‌کننده : حبیب والی نژاد
در اتفاقی عجیب و کم سابقه،‌ فضای کلی فیلم حاتمی‌کیا به رسانه‌ها راه یافته. این کارگردان معمولا چنین اجازه‌ای به عوامل نمی‌دهد اما بازیگران «خروج»‌ این بار خط کلی داستان فیلم را لو داده‌اند. «خروج» داستان زندگی گروهی پنبه‌کار شهرستانی را روایت می‌کنند که محصول‌شان بر اثر بارش شدید باران، آب خورده و وعده‌هایی که به آنها داده شده، پوچ درآمده‌اند. این گروه تصمیم می‌گیرند که برای اعتراض به وضعیت‌شان نزد هیات دولت در نهاد ریاست جمهوری بروند… برخی آن را جزو کارهای موفق حاتمی‌کیا می‌دانند و برخی می‌گویند انتظارشان برآورده نشده.

*** خورشید | مجید مجیدی
نویسنده: مجید مجیدی و نیما جاویدی / بازیگران: علی نصیریان‌، جواد عزتی، طناز طباطبایی، مهدی موسوی‌فر، علی غابشی و … /تهیه‌کننده: امیر بنان و مجید مجیدی
فیلم «خورشید» تازه‌ترین دغدغه مجید مجیدی در حوزه کودکان و نوجوانان است. او پس از چند سال، ‌بار دیگر داستانی با موضوع کودکان ایرانی ساخته. گفته می‌شود داستان فیلم درباره روابط چند کودک کار است و بیش از این اطلاعاتی از «خورشید» به بیرون درز نکرده. مجیدی مشابه این داستان را سال ۷۰ در بدوک روایت کرده بود. منتها آن فیلم به کودکان کار در مرز می‌پرداخت و این بار دوربین «خورشید» در تهران است و کودکان کار حاضر در پایتخت را قاب می‌گیرد. نکته جالب دیگر این که مجیدی در «خورشید» نیما جاویدی را کنار خود دارد.

*** درخت گردو| محمدحسین مهدویان
نویسنده : ابراهیم امینی و حسین حسنی / بازیگران : پیمان معادی، ‌مینا ساداتی، مهران مدیری، مینو شریفی و … / تهیه‌کننده: سیدمصطفی احمدی
سوژه «درخت گردو» بمباران شیمیایی سردشت است. فیلم در قالب فلش‌بک، یک ماجرای واقعی را روایت می‌کند. قصه از این قرار است که یک روستا بمباران شیمیایی می‌شود و اهالی آن برای رفع مشکل و دادخواهی به تکاپو می‌افتند. تکیه آن‌ها بر یک پیرمرد است که تبدیل به قهرمان مردم می‌شود… «درخت گردو» پر است از صحنه‌های تکان‌دهنده. هم داستان نفس‌گیری دارد و هم تصویری که از بمباران شیمیایی نشان داده می‌شود دردناک است. بعید است کسی فیلم را تماشا کند و تحت تاثیر مظلومیت هموطنان‌مان قرار نگیرد.

*** روز صفر | سعید ملکان
نویسنده: سعید ملکان و بهرام توکلی/ بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، تینو صالحی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، محمدعلی راجپوت، ابوالفضل صفاری، حمیدرضا سلیمانی راد، میلاد یزدانی، امین گلستانه و… / تهیه‌کننده: سعید ملکان
سال پیش «شبی که ماه کامل شد» برشی بود از زندگی عبدالمالک ریگی. حالا «روز صفر» بخش دیگری از زندگی این تروریست را روایت می‌کند. این‌بار قصه به عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی می‌پردازد. عبدالمالک ریگی و گروهک تروریستی او یکی از پدیده‌های مهم ضدامنیتی در تاریخ کشورمان به‌حساب می‌آیند. پایه‌های سست و منحرف عقیدتی باعث شد که ریگی به سمت تشکیل گروهک تروریستی و انجام عملیات مسلحانه در داخل کشور برود. این مسیر با انحراف عقیدتی و برداشت‌های غلط از دین آغاز و سپس با ارتباط‌گیری با سرویس‌های جاسوسی بیگانه وارد مرحله جدیدی شد.

*** آتابای|نیکی کریمی
نویسنده: هادی حجازی‌فر/ بازیگران: جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش، مه‌لقا مینوش‌زاد، یوسف دریادل
تهیه‌کننده: نیکی کریمی
براساس آنچه درباره داستان منتشر شده، می‌توانیم تا حدودی به فضای کلی آن احاطه داشته باشیم. ماجرا درباره مردی چهل‌ساله به نام آتابای(با بازی جواد عزتی) است که به‌همراه پدر و خواهرزاده‌اش در روستای پیرکندی(خوی) زندگی می‌کند. او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران بوده و یک‌سال مانده به فارغ‌التحصیلی، به علت مشکلات روحی ناشی از عشق نافرجام به هم‌دانشگاهی‌اش، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود بازگشته است. حالا در این شرایط وارد اتفاق جدیدی می‌شود و …

*** خوب بد جلف۲: ارتش سری| پیمان قاسم‌خانی
نویسنده: پیمان قاسم‌خانی / بازیگران : پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، امیرمهدی ژوله و … / تهیه‌کننده: محسن چگینی
اگر فصل اول «خوب بد جلف» را دیده باشید کلیت ماجرا را می‌دانید. باز هم با دو بازیگر روبه‌رو هستیم که قرار است در یک فیلم سینمایی بازی کنند اما اینبار با فیلمی کاملا متفاوت روبه‌رو هستیم. یک فیلم استراتژیک که حتی قبل از اینکه ساخته شود به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. پیمان قاسم‌خانی این بار در فیلمش با برخی شخصیت‌های تاریخی مثل هیتلر و ترامپ و … شوخی کرده و سطح این شوخی‌ها از فیلم قبلی خیلی بیشتر است. هنوز اطلاعات بیشتری درباره این فیلم نمی‌دانیم.

*** شنای پروانه|محمد کارت
نویسنده : محمد کارت/ بازیگران: امیر آقایی، طناز طباطبایی، جواد عزتی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، علیرضا داوودنژاد / تهیه‌کننده :
رسول صدرعاملی
اگر ویدئوی جالبی که هفته پیش از این فیلم منتشر شد و دست به دست چرخید را دیده باشید حتما فضای فیلم دستتان آمده است. داستان درباره یک گنده لات معروف است که به خاطر یک ماجرای ناموسی، وارد ماجرای انتقام می‌شود و دست به هر کاری می‌زند. در این مسیر برادرش هم او را همراهی می‌کند. خیلی‌ها بعد از تماشای نقش گنده لات پایین شهری این فیلم، گمان کرده بودند ماجرا واقعی است و این مسئله نشان می‌دهد محمد کارت موفق شده است فضایی کاملا رئال خلق کند.

*** روز بلوا| بهروز شعیبی
نویسنده: ‌مهران کاشانی و بهروز شعیبی / بازیگران: بابک حمیدیان‌، لیلا زارع‌،‌ داریوش ارجمند‌، ‌محسن کیایی / تهیه کننده‌‌ : موسسه سینمایی اوج
درباره داستان‌: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است،از ثروت مناسبی سود می‌برد و از گردانندگان یک موسسه خیریه و موسسه مالی اعتباری است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد. یک اختلاس و پولشویی کهنه که کشف می‌کند توسط پدرخانم متنفذش و برادر خودش شکل گرفته و حالا زندگی او را به مخاطره انداخته است. عماد به کمک یک هکر خیابانی سعی می‌کند زیر و بم این فساد را مشخص و خودرا مبرا کند.

*** عامه‌پسند| سهیل بیرقی
نویسنده: سهیل بیرقی/ بازیگران : فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا، باران کوثری ‌/ تهیه‌کننده: سهیل بیرقی
هیچ اطلاعاتی درباره داستان فیلم «عامه‌پسند» تا کنون منتشر نشده اما بیرقی، سومین فیلم از سه‌گانه‌ای درباره زنان را تکمیل کرده است. در فیلم «من» با زنی حدود چهل‌ساله و قدرتمند روبه‌رو بودیم که صاحب مشاغل گوناگون بود و همه را فریب می‌داد و روی یک انگشت می‌چرخاند. در «عرق سرد» زنی جوان و عضو تیم ملی فوتسال را می‌دیدیم که به‌خاطر مشکلات خانوادگی، اجازه خروج از کشور و بازی در مسابقات جهانی را نداشت و حالا هم که شخصیت اصلی داستان «عامه‌پسند»، زنی ۵۷ساله است و تمرکز داستان روی زندگی اوست.

*** ابر بارانش گرفته| مجید برزگر
برای کسانی که به فیلم‌هایی با فضاهای خاص علاقه دارند، «ابر بارانش گرفته» توصیه می‌شود. مجید برزگر پیش از این فیلم‌های فصل باران‌های موسمی‌، پرویز و یک شهروند کاملا معمولی ساخته بود. داستان «ابر بارانش گرفته» درباره یک پرستار است و سعی دارد بیماران خود را آرام کند، حتی آنهایی که امیدی به زنده ماندنشان نیست و دیر یا زود می‌میرند. داستان فیلم در شمال کشور می‌گذرد. نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر، ارشیا نیک‌بین بازیگران اصلی فیلم هستند. مجید برزگر فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» را همراه با آرمان خوانساریان نوشته است.

*** مغز استخوان‌| حمید‌رضا قربانی
اسم حمیدرضا قربانی با آثار زیادی گره خورده که در مقام دستیار کارگردان و تدوین‌گر با آن‌ها همکاری داشته است. او سال‌۹۴ خانه‌ای در خیابان چهل و یکم را ساخت که مورد توجه دسته‌ای از مخاطبان قرار گرفت. مغز استخوان دومین فیلم سینمایی اوست که باز هم داستانی اجتماعی دارد. ابتدا پارسا پیروفر به عنوان بازیگر اصلی انتخاب شد اما بابک حمیدیان جای او را گرفت. جواد عزتی، بهروز شعیبی،پریناز ایزدیار و نوید پورفرج دیگر بازیگران فیلم هستند. پورفرج سال پیش با بازی «مغزهای کوچک زنگ زده» نام خود را سر زبان‌ها انداخت

*** من می‌ترسم| بهنام بهزادی
بهنام بهزادی از جمله کارگردان‌هایی است که هر بار سعی می‌کند دست روی یک قصه خاص بگذارد. به همین خاطر هم طرفداران خاص خود را دارد. او پیش از ساخت «من می‌ترسم»، فیلم‌های «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، «قاعده تصادف» (حاضر در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر) و «وارونگی» (حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر) را کارگردانی کرده است. «من می‌ترسم» داستانی اجتماعی دارد و دست روی مشکلات و معضلات روز گذاشته. الناز شاکردوست، پوریا رحیمی سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی و… بازیگرانی هستند که در فیلم جدید بهزادی حضور دارند.

*** تومان| مرتضی فرشباف
داستان «تومان» درباره جوانی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد و … این خلاصه داستان اگر پرداخت خوبی داشته باشد می‌تواند تبدیل به اثری متفاوت شود. شنیده‌ها حکایت ازاین دارد که مرتضی فرشباف فیلمی موفق‌تر از کارهای قبلی‌اش ساخته. فیلم‌های «سوگ» و «بهمن» نتوانست از او کارگردانی موفق بسازد و حالا شنیده‌ها حکایت از یک جهش دارد. همین قدر بدانید که «تومان» فضایی خاص دارد و به مذاق هر کسی خوش نمی‌آید.این فیلم سال گذشته در بندر ترکمن و گنبدکاووس جلوی دوربین رفت. مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه بازیگران اصلی «تومان» هستند.

کدخبر: ۳۰۷۰۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر