کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۹۹
تاریخ خبر:

نورالدین خارج از خانه

نورالدین خارج از خانه

تحلیلی بر پنجمین فصل «نون خ» پس از گذشت پنج قسمت از آن. کیفیت سریال جدید سعید آقاخانی در ابتدای راه چگونه است؟

هفت صبح| شبکه یک برای کنداکتور نوروز 1403 دو سریال در اختیار داشت که در نهایت تصمیم گرفت ابتدا «زیرخاکی 4» را پخش کند و با پایان آن سراغ «نون خ 5» برود.

هر دو اثر، جزو محصولات شناخته شده برای مخاطب هستند و فارغ از کیفیت ِسری جدید آنها، شانسی برای شبکه یک بود و هست... . تا روز گذشته پنج قسمت از سریال سعید آقاخانی پخش شده بود و تحلیل هفت‌صبح بر همین قسمت‌ها است.

 

مورد اول| در سفر

 

داستان «نون خ 5» در کرمانشاه روایت نمی‌شود؛ بلکه این بار نورالدین خانزاده و هم‌ولایتی‌ها بار سفر بسته‌اند تا در یک نمایشگاه صنایع دستی شرکت کنند. آن‌ها محصولات خود را سوار یک مینی‌بوس کردند که راننده‌اش روناک است و مقصد کرمان.

روناک همان دختر قلدرمآب! است که بخشی از جذابیت فصل‌های پیش را به دوش می‌کشید. او این بار در موقعیتی متفاوت قرار گرفته و باز هم توانسته به کمدی کار کمک کند. مسافران «نون خ» در طول سفر اتفاقات مختلفی را تجربه می‌کنند که برخی «خوب» می‌خنداند و برخی نه.

از موارد موفق سریال می‌توان به حضور شخصیت‌ها پیش دامپزشک برای درمان شاهین اشاره کرد. رها شدن این پرنده در مسجد نیز منجر به چند سکانس خوب شد. همین جا بود که نویسنده (امیر وفایی) و کارگردان ماجرای خواندن نماز توسط داماد نورالدین را اجرایی کردند. این مسئله در ادامه تبدیل به موتیف قصه شد.

  

مورد دوم| دستاوردهای سفر

 

ایران‌گردی نورالدین و رفقا، زمینه برخورد آنها با قومیت‌های دیگر را فراهم کرده. این یک اتفاق خوب است که شکلی کامل از آن در قسمت پنجم عرضه شد.

صحبت از سکانس رقص و پایکوبی اقوام مختلف در جشنواره صنایع دستی است که با قابی از حضور همه آن‌ها زیر پرچم ایران به پایان رسید. از آن سو، سفر پر از اتفاق است و همین امکان بهتری به نویسندگان برای خلق قصه می‌دهد. در «نون خ 5» نیز سلسله ماجراها زیاد است؛ هر چند برخی از نظر قوت و قدرت در حد و اندازه این سریال نیستند.

   

مورد سوم| ازدواج شیرین و سلمان

 

سلمان یکی از شخصیت‌های محبوب «نون خ» است؛ همان که نورالدین او را پسر ساده‌لوح روستا خطاب می‌کرد. همان کسی که با اعتماد به نفس! از شیرین خواستگاری می‌کرد و نورالدین برمی‌آشفت؛ همان کسی که به گاوش می‌گفت جاناتان و همان کسی که خنده‌هایش معروف است.

سلمان یک رقیب جدی به اسم فریبرز داشت که بدشانس بود و همین بدشانسی باعث برهم خوردن مراسم او با شیرین شد.

حالا سلمان و شیرین ازدواج کرده‌اند و بخشی از شوخی‌های «نون خ» بر این اساس بنا شده است.

رفتار بد سلمان با همسر، ریشه در ویژگی‌های شخصیتی او دارد که حالا به شکل اعصاب خردکن، به بار نشسته است. هنوز دیر نشده و سازندگان می‌توانند این بخش را در تدوین تعدیل کنند. سلمان قبلا جذاب بود؛ چون یک شوخی با ماجرای ازدواج می‌کرد و می‌رفت. حالا اما رفتارش به جای ایجاد خنده، دافعه‌برانگیز است. حیف که این ایده نویسنده و کارگردان به بار ننشسته ‌ و یکی از برگ برنده‌های سریال تبدیل به ضد آن شده است.

  

سریال نون خ ۵

مورد چهارم| واکنش‌ها

 

روز گذشته صفحه اینستاگرامی «تی‌وی بان» نقدی تند درباره سریال نوشت و برخی ایرادها و ضعف‌های آن را برشمرد. در عین حال اشاره کرد:« کارگردانی سعید آقاخانی، در سریالی جاده‌ای جزو برگ برنده‌ها است؛ موتور نورالدین به عنوان یکی از امتیازات سریال هنوز روشن نشده و کنش و واکنش‌های او به ندرت می‌تواند خنده بر لب بیاورد.» 

کاربران هم نظر خود را به اشتراک گذاشتند که به وضوح می‌توان به یک دودستگی بر‌سر کیفیت فصل پنجم «نون خ» برد.

برخی این سری را نیز دوست دارند و می‌گویند با هر قسمت می‌خندند. انتظارات عده‌ای دیگر اما برآورده نشده ‌ و به مواردی مثل تکراری شدن شخصیت‌ها، موقعیت غیر‌جذاب سلمان در فصل جدید، شوخی بیش از اندازه کاراکتر وحید با عمو‌کاووس و ... اشاره دارند.

 

باید منتظر ادامه «نون خ» ماند و دید خرده‌داستان‌هایی مثل تلاش خلیل برای فروش شاهین چه سرانجامی خواهد داشت. اصلا روند ماجراها و شوخی‌ها جان‌دارتر خواهند شد یا نه. آن‌چه مسلم است اینکه وضعیت فصل پنجم «نون خ» به مراتب بهتر از سری چهارم است؛ حتی اگر هنوز نتوانسته باشد نظر سخت‌پسندها را جلب کند.

 

کدخبر: ۵۵۵۷۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر