کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۱۶۵۹
تاریخ خبر:

فساد فساد است و محکوم، چه سلبریتی باشد چه دوست ما

در این روزها که پرونده‌های فساد‌ مختلفی در جریان است و کماکان جامعه هم از آن مطلع شده است اتفاقات از این دست در سایر نقاط دیگر دنیا هم در حال رخ دادن است. اما یک نمونه ساده از برخورد ما با این قضایا را ببینیم و برخوردی که در آنجا شکل می‌گیرد.

در چند روز اخیر ماجرای تقلب برای تحصیل در کالج های برتر آمریکا حسابی خبرساز شده است. خبر این است که دپارتمان عدالت در امریکا اعلام کرده بزرگ ترین تقلب در ورودیه دانش آموزان به کالج های برتر، رخ داده است که در این تقلب، حدود پنجاه نفر در سراسر آمریکا شرکت داشته‌اند و نام ۲ ایرانی الاصل در میان این اسامی توجه برانگیز شده است اما یک نکته دیگر در میان اسامی حضور ۲ هنرپیشه معروف هالیوود است. لوری لاگلین و فیلیستی هافمن، هنرپیشه‌های شناخته شده سریال‌های مشهور «۹۰۲۱۰» و Desperate Housewives. اینجا

این دو هنرپیشه از جمله والدین ثروتمندی بوده‌اند که به موسسه‌ای پول داده‌اند تا نمرات فرزندانشان در دو امتحان *ACT و *SAT را بالا ببرند و یا با ساختن رزومه ای جعلی، شانس قبولی فرزندانشان را بیشتر کنند. هر دو در لس‌آنجلس به دادگاه رفتند تا با اتهام خود روبه رو شوند. در نهایت فیلیسیتی هافمن با پرداخت ضمانت ۲۵۰ هزار دلاری از دادگاه بیرون آمد تا نتیجه محاکمه روشن شود و لوری لاگلین ضمانت یک میلیون دلاری داد.
دیوید ممت نمایشنامه‌نویس و کارگردان برجسته آمریکایی که سال‌ها سابقه همکاری و دوستی با فلیسیتی هافمن و همسرش را دارد با نوشتن نامه‌ای هم این والدین و هم دانشگاه‌های برجسته‌ای را که چنین شرایطی را فراهم می‌کنند، سرزنش کرد و سیاست‌های این دانشگاه‌ها را «شوخی تأسف‌بار فساد» خواند.

ممت نوشت فلیسیتی را ۳۵ سال است می‌شناسد و او دانشجو و همکار وی بوده است و در بسیاری از فیلم‌های او بازی کرده و در سه نمایشنامه وی با نقش‌های که برای او نوشته شده بود، به صحنه رفته است. ممت اشاره می‌کند که «برای این ۲ نفر واقعاً متأسفم. والدین با فکر به آینده فرزندانشان باید بخواهند داوران بهتری باشند.»

نکته جالب توجه در این اتفاقات واکنش سریع کسی چون دیوید ممت است که خود اشاره کرده است با با فیلیسیتی هافمن ۳۵ سال دوستی و همکاری داشته است ولی درباره اتفاقی که افتاده ذره‌ای ملاحظه‌کاری نداشته است و به شکلی صریح این عمل او را تقبیح می‌کند.

در جریان سونامی آزار جنسی برخی از چهره‌های هالیوود مانند «کوین اسپیسی» و «هاروی واینستین» هم شاهد چنین اتفاقاتی بودیم و از بازیگران، فیلمسازان، همکارانشان و … همگی نسبت به این اتفاقات ابراز انزجار کردند و هر کسی به شکل مستقیم و غیر مستقیم یا به شکل رسمی و غیر رسمی عمل آنها را محکوم کرد.
حال در جریان پرونده‌های مختلف فساد در کشور خودمان چند نفر را دیده‌ایم که چنین برخوردی داشته باشند؟ تا بحال چند نفر از دوستان و همراهان فلان آقا یا فلان خانم را دیده‌ایم که نسبت به خلاف انها ابراز نظر کرده باشند.

در کنار سلاطین مختلف و آدمهای متفاوتی که هر کدام در زمانی بر و بیایی داشتند و از هنرمندان، ورزشکاران، مقامات مسئول و … در اطرافشان کم نبودند، وقتی که پرونده فساد آنها رو شد چه کسی آمد که نسبت به عمل خلاف آنها ابراز نظری کنند، یا عمل انها را تقبیح کند؟

ما همواره در پشت این مسائل خود را پنهان می‌کنیم، همواره محافظه کاریم و از ابراز نظر صریح فراری هستیم، چرا چون احتمال دارد این نظر ما باعث رنجش بعضی‌ها و درگیر شدن و در افتادن در مسائلی شود که برای ما تبعاتی داشته باشد.

واقعیت این است که تا ما از خودمان شروع نکنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، شروع هر اتفاقی از درون ما می‌تواند آغاز شود. فساد همیشه فساد است و هر کسی در هر جایگاهی که عملی خلاف قانون انجام دهد باید در پیشگاه قانون جوابگو باشد و فارغ از شکل و نوع ارتباط ما با او باید این مسئله را تقبیح کرد، تا قبح فساد در جامعه نریزد.

کدخبر: ۲۵۱۶۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • z.m

    آخه ما ادعا داریم مسلمونیم همین ادعا

  • majidkhoram

    یادتونه چطور مرگ سعید کنگرانی بین هنرمند ان دلسوز نما سانسور شد.کلا اظهار نظرا بی شتر جنبه تظاهر داره تا واقعیت معدود ادما یی مثل پرویز پرستویی و رضا کیانیان از ته دلشون انتقاد درست میکنن که اونم همه فشا ری براشون بوجود میاد