کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۴۴۶
تاریخ خبر:

سفرنامه اروپا به قلم حاج‌ بی‌بی کوکب بختیار

چند تن از زنان دوران قاجار در ایران سفرنامه خود را نوشته‌اند. تصور کنید در زمانه‌ای که خودرو وجود نداشت و سفر کردن در جاده‌های ناهموار با کمترین امکانات رفاهی اراده و توان خاصی می‌طلبید که گاهی حتی مردان هم به آن تن نمی‌دادند این زنان نه تنها به سفر رفته‌اند، بلکه سفرنامه خود را نیز نوشته‌اند. آنها با روزنامه‌نویسی‌ در سفر توانستند به بخشی از فرهنگ، آداب و نوع زندگی مردم در آن زمان اشاره کنند.

در میان سفرنامه‌نویسان زن، اما حاج بی‌بی‌ کوکب بختیار نیز می‌درخشد. وی از خانواده خوانین بختیاری و باسواد بود. بی بی کوکب در زمان خود زنی متفاوت بود و در کارهای سیاسی و اجتماعی هم فعالیت داشت. همچنین وی اولین کارگاه‌های قالی‌بافی و قلاب‌دوزی را برای زنان ایجاد کرد که به تولید انبوه نیز رسید.

سرآرنولد ویلسون ایرانشناس در خاطرات خود درباره بی‌بی کوکب نوشته است: «در اینجا باید گفت که من در بین مردم ایران از هر طبقه اعم از ذکور و اناث حتی در میان رجال سیاسی این کشور کمتر کسی را دیده‌ام که به اندازه این بی‌بی وسعت اطلاعات داشته باشد.»

سفرنامه او مربوط به مسافرتش به اروپا است. در واقع وی نخستین زن ایرانی است که با مسافرت به اروپا و بازدید از شهرها و کشورهای مختلف خاطرات و وقایع سفر خود را نوشته است. بی بی کوکب بختیار همچنین در طی انقلاب مشروطه و تاریخ معاصر ایران در قلعه اختصاصی خود به نام دزک در چهارمحال بختیاری میزبان رجال فرهنگی، ادبی و سیاسی روزگار خود مانند دکتر مصدق بود.

۴۶۷۸۷۶۳

کدخبر: ۴۵۸۴۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر