کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۹۹۶
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| ‌بی‌بدن؛ فیلمی تکان‌دهنده ‌‌بر پایه یک پرونده واقعی

پیشنهاد ویژه هفته| ‌بی‌بدن؛ فیلمی تکان‌دهنده ‌‌بر پایه یک پرونده واقعی

فیلمی که تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین و پرواکنش‌ترین فیلم‌های دوره چهل‌ودوم جشنواره شد

هفت صبح| درباره فیلم: کاظم دانشی دو سال پیش با کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «علف‌زار» به سینمای ایران معرفی شد. فیلمی تکان‌دهنده که بر پایه یک پرونده واقعی به تولید رسیده بود و ماجرای تجاوز گروهی به اعضای یک خانواده را دستمایه روایت خود قرار داده بود. دانشی به پشتوانه همین تجربه سراغ نگارش فیلمنامه «بی‌بدن» براساس یک سوژه ملتهب و تکان‌دهنده دیگر رفت.

 

این فیلمنامه را مرتضی علیزاده در اولین تجربه کارگردانی خود به جشنواره فجر رساند و تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین و پرواکنش‌ترین فیلم‌های دوره چهل‌ودوم جشنواره شد. موضوع فیلم و ارجاعی که به پرونده واقعی آرمان و غزاله دارد، بیش از هر سوژه دیگری در کانون توجه قرار گرفت و برای فیلم حاشیه ساخت. تا جایی که پای شکایت خانواده واقعی این دو هم به میان کشیده شد.

 

درباره داستان

 

داستان «بی‌بدن» از جایی آغاز می‌شود که در جریان نگرانی‌های یک مادر و پدر برای گم شدن دخترشان مواجه می‌شویم. پدر و مادری که الناز شاکردوست و سروش صحت ایفای نقش‌شان را برعهده دارند. آرام‌آرام متوجه می‌شویم که دخترشان، آخرین با با دوست پسر خود دیده شده و همین اتفاق، پای خانواده پسر را به فیلم باز می‌کند.

 

ایفاگر نقش پدر و مادر پسر، پژمان جمشیدی و گلاره عباسی هستند و از همین مرحله فیلم وارد جریان اصلی خود می‌شود. پسر به قتل دختر اعتراف ضمنی می‌کند و مدارک هم اتهام او را اثبات می‌کند اما ناگهان همه چیز تغییر می‌کند چرا که پسر هیچ نشانی از محل دفن جنازه دختر نمی‌دهد. خانواده دختر وقتی قصد می‌کنند تا پسر را به دار مجازات بسپارند، در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرند.

 

حاشیه‌ها

 

در میانه جشنواره فیلم فجر بود که ویدئویی مربوط به فریادهای الناز شاکردوست در یکی از سالن‌های مربوط به اکران مردمی جشنواره، در فضای مجازی منتشر شد. شاکردوست بازیگر اصلی «بی‌بدن» بود که به دلیل اختلاف به‌وجود آمده میان جشنواره فجر و شهرداری تهران به‌عنوان سرمایه‌گذار این فیلم، از حضور در بخش سودای سیمرغ، بازماند و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او، شانس شکار سیمرغ را از دست داد.

 

شاکردوست در «بی‌بدن» ایفاگر نقش مادری است که دخترش به قتل رسیده و حالا هیچ نشانی از جنازه‌اش نیست. او به معنای واقعی در این فیلم درخشیده است. اما حواشی «بی‌بدن» بیش از هر چیز به تقابل میان سرمایه‌گذار اصلی‌اش یعنی شهرداری با مجتبی امینی در مقام دبیر جشنواره مربوط می‌شد که به گفته کاظم دانشی، حضور فیلم در بخش سودای سیمرغ را منتفی کرد.

 

* بی‌بدن/ اکران آنلاین فیلیمو

نمای کلی

کارگردان: مرتضی علیزاده

نویسنده: کاظم دانشی

تهیه‌کننده: مصطفی احمدی

 

بازیگران: الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، نوید پورفرج، گلاره عباسی، سروش صحت

محصول: ایران/ 1402

زبان: فارسی

زمان: 100 دقیقه

 

کدخبر: ۵۶۲۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر