کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۱۷
تاریخ خبر:

یورو ۲۰۲۴ در احاطه فیک‌نیوز| از شعارهای حمایت از پوتین تا تشویق پلیس آلمان به مصرف علف

یورو ۲۰۲۴ در احاطه فیک‌نیوز| از شعارهای حمایت از پوتین تا تشویق پلیس آلمان به مصرف علف

آدولف هیتلر در سکوی تماشاگران و پیراهن‌های تقلبی و جریمه‌های هزاران یورویی و...

هفت صبح| ‌‌فقط دنیای سیاست، علم و سلامت نیست که مورد هدف اطلاعات نادرست آنلاین قرار می‌گیرد، بلکه حتی ورزش و سایر سرگرمی‌های مورد علاقه ما نیز ممکن است مورد حمله ادعاهای مشکوک قرار گیرند و در این میان، مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ نمونه جدیدی است. در روزهای اخیر مواردی از این انتشار اطلاعات نادرست در یورو ۲۰۲۴ هم دیده شده است. در ادامه برخی از وقایع را مرور خواهیم کرد.

 

آدولف هیتلر در سکوی تماشاگران

تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یک هوادار فوتبال را در آلمان در دور اول مسابقات با لباس آدولف هیتلر نشان می‌داد. این عکس به طور گسترده در فیس‌بوک و توئیتر به اشتراک گذاشته شد‌ اما این عکس مربوط به یورو امسال نیست و در واقع، تاریخ آن به یک مهمانی هالووین در اکتبر ۲۰۲۲ برمی‌گردد و محل ثبت آن هم نه آلمان بلکه آمریکا است. با این حساب می‌توان گفت شمایل هیتلر در میان تماشاگران این جام حضور نداشته است.

 

• دیپ فیک ساوت‌گیت

در این جام، نوبت مصاحبه‌های جعلی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی به فوتبال و سرمربی تیم ملی انگلیس رسید. این مصاحبه جعلی به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و توسط میلیون‌ها نفر دیده و دست به دست شد. این کلیپ‌های جعلی که نشان می‌دهند ‌ ساوت‌گیت اظهارات خام و زننده‌ای درباره بازیکنانش می‌کند و کار جایی بغرنج می‌شود که حتی یوفا هم این ویدئو را واقعی می‌پندارد و در اظهارنظری آنی، این مصاحبه را «توهین آمیز» خواند. البته این دیپ‌ فیک به نفع ساوت‌گیت تمام شد و او که به دلیل بازی‌های نه‌چندان جذاب تیم انگلیس زیر بار فشار شدید انتقادات بود، توانست از این فرصت استفاده کند و با رد اصالت این ویدئو و تعریف و تمجید از بازیکنانش، رابطه خود با شاگردانش را تحکیم بخشد و به آنها روحیه مضاعف تزریق کند.

 

• فریاد حمایت از پوتین ‌ روی سکوها

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را منتشر کرده‌اند که در ۱۷ ژوئن منتشر شده ‌ و بر اساس آن ادعا کردند که هواداران رومانیایی، نام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در جریان بازی فوتبال یورو ۲۰۲۴ بین رومانی و اوکراین سر می‌دهند. با این حال، وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم، متوجه ناهماهنگی‌هایی در صدا و تصاویر فیلم می‌شویم که ما را به این نتیجه می‌رساند که این ویدئو نیز دیپ‌فیک و جعلی است و دوباره‌ پای هوش مصنوعی در میان است.

 

علاوه بر این، مقامات یوفا حاضر در بازی گفتند ‌ هیچ شعاری برای حمایت از پوتین نشنیده‌اند. این ویدئوی جعلی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسیه داشت. اما به نظر می‌رسد ‌ حال و هوای بازی متفاوت از تصویر ترسیم شده توسط ویدئوی جعلی بوده است. روزنامه آلمانی بیلد گزارش داد که در این بازی، ۴۰ هزار هوادار رومانیایی حاضر در ورزشگاه به دور از فضای مسابقه فوتبال، همبستگی خود را با همسایگان خود نشان دادند. حتی در مقطعی هواداران رومانیایی شعارهای «اوکراین، اوکراین» را سر دادند که به گفته روزنامه آلمانی، یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظات قهرمانی اروپا بود.

 

▪️ پیراهن‌های تقلبی و جریمه‌های هزاران یورویی

یوفا یورو 2024 برای پوشیدن پیراهن‌های تقلبی 5000 یورو جریمه نمی‌کند. مقامات توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کلاهبرداری، بلیت را از طریق کانال‌های رسمی خریداری کنید.

 

در مجموع 24 کشور اروپایی در مسابقات یورو 2024 مردان شرکت خواهند کرد و انتظار می‌رود بیش از650هزار هوادار بین‌المللی فوتبال از آلمان دیدن کنند. این یک رویداد یک بار در زندگی برای بسیاری خواهد بود، اما اگر درگیر تقلب‌ها و کلاهبرداری‌های آنلاین شوید، می‌تواند به سرعت به یک کابوس تبدیل شود.

 

چندین پست و مقاله در رسانه‌های اجتماعی با استناد به «قوانین خاص آلمان برای مبارزه با گسترش کالاهای تقلبی» منتشر شد که بر اساس آن، هواداران فوتبال در صورت گرفتار شدن با پیراهن‌های تقلبی با جریمه‌های هزاران یورویی روبرو خواهند شد. این مقاله‌ها سبب شد تا شایعه‌ای مبنی بر جریمه ۵ هزار یورویی هواداران و تماشاگران برای پوشیدن پیراهن تقلبی تیم‌های حاضر در رقابت منتشر شود. این خبر ۶۵۰ هزار تماشاگر و هوادار فوتبال که خود را برای دیدن بازی‌ها به آلمان رسانده بودند، نگران کرد. یوفا مجبور شد به این شایعات، واکنش نشان دهد و بگوید هیچ فردی برای پوشیدن نسخه تقلبی پیراهن تیم‌های مختلف جریمه نخواهد شد.

 

• شهر کثیف، زباله‌ها و انگشت اتهام به مهاجران

یکی دیگر از ادعاهای گمراه‌کننده، ویدئوها و شایعاتی است که سعی می‌کند به‌هم ریختگی پس از بازی را به گردن مهاجران بیندازد. این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، میدان رومربرگ در فرانکفورت را نشان می‌دهد که پر از زباله و ظروف خالی غذا و نوشیدنی است. این ویدئو با زیرنویس‌هایی مانند «مطمئن نیستم که فرانکفورت تا چه زمانی از پیامدهای مهاجرت دسته‌جمعی دوام خواهد آورد» منتشر شده است. اما این ویدئوها ربطی به مهاجران ندارد و مربوط به تماشاگران بازی تیم‌های انگلیس و دانمارک در ۲۰ ژوئن است.

 

• به جای نوشیدن الکل، علف دود کنید

در رسانه‌ها ادعاهایی منتشر شده بود که در آن گفته می‌شد پلیس آلمان از هواداران خواسته به جای نوشیدن الکل، وید یا علف بکشند. به نظر می‌رسد این ادعا از گزارش روزنامه بریتانیایی سان سرچشمه گرفته است که به نقل از یک سخنگوی پلیس گفته بود آنها بیشتر افرادی را که الکل نوشیده‌اند مورد هدف قرار می‌دهند تا گروه‌هایی که علف مصرف کرده‌اند. اما پلیس آلمان این ادعاها را رد کرده و گفته است که امنیت همه تماشاگران فوتبال را بدون توجه به نوشیدنی ‌ یا موادی که مصرف کرده‌اند تضمین می‌کند. سخنگوی پلیس آلمان همچنین گفته بود ‌ آنها هرگز به صراحت هواداران فوتبال را کشیدن علف یا وید تشویق نمی‌کنند.  

 

منبع: یورونیوز
کدخبر: ۵۶۲۶۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر