کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۷۸۹
تاریخ خبر:

جرئت داری از چراغ قرمز رد شو | ارقام جدید جریمه‌های رانندگی

جرئت داری از چراغ  قرمز رد شو | ارقام جدید جریمه‌های رانندگی

فهرست تکان‌دهنده ارقام جدید جریمه‌های رانندگی که از دیروز اجرایی شدند

هفت صبح|  دیروز راننده هر خودرویی که تخلف می‌کرد با اس‌ام‌اس جریمه شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شد. کسی که محل ممنوع توقف می‌کرد به جای 40 هزار تومان، 150 هزار تومان جریمه می‌شد. قبلا راننده‌ای که کمربندش را نمی‌بست باید 60 هزار تومان خلافی می‌داد ولی از دیروز این مبلغ به 150 هزار تومان در شهر رسید و خلاصه مبالغ همه جریمه‌ها بین دو تا 25 برابر بیشتر شده بود.‌

 

آخرین بار هفته قبل یکی از معاون‌های پلیس راهور فراجا گفته بود که بالاخره جریمه‌های خودرویی جدید از 23 تیرماه اعمال می‌شود. از بین روسای پلیس راهور دیروز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان  رسما اعلام کرد که «جریمه متخلفانی که قانون راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند سه تا چهار برابر افزایش داشته است.»

 

   البته بررسی روزنامه هفت صبح نشان می‌دهد مبالغ جریمه‌هایی مثل «بغل کردن حیوان» در خودرو از حدود 20 هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده که تقریبا می‌شود 25 برابر بیشتر از قبل. البته شوکه نشوید. این جریمه شامل حمل و نقل حیوان داخل باکس نمی‌شود.

 

اول می‌توانیم سراغ رایج‌ترین و مهم‌ترین خلافی‌ها برویم ولی قبل از شروع کردن این را تذکر دهیم که این مبالغ جرایم تخلف در کلانشهرها، مراکز استان، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد است و اگر جایی غیر از این چهار نقطه زندگی می‌کنید مبالغ خلافی‌ها کمتر از این محاسبه می‌شود. 

 

جریمه سبقت‌ها

  تا 10 کیلومتر تخطی از سرعت 100 هزار تومان جریمه دارد. یعنی سرعت مجاز 90 کیلومتر است اما شما با 100 کیلومتر سرعت رانندگی می‌کنید. اما اگر 50 کیلومتر بیشتر از تابلوی سرعت مجاز رانندگی کنید  باید 500 هزار تومان جریمه بدهید.قبلا جریمه این کار چقدر بود؟ حدود 100 هزار تومان. 

 

 جریمه سبقت غیر مجاز هم سال قبل 200 هزار تومان بود که حالا شده 700 هزار تومان. برای تخلف سبقت از سمت راست هم باید 70 هزار تومان جریمه می‌دادیم که با این قانون جدید جریمه آن 500 هزار تومان شده.

 

جریمه چراغ قرمز، ورود ممنوع، دور زدن ممنوع

 عبور از چراغ قرمز دیگر مثل قبل 200 هزار تومان جریمه ندارد و این مبلغ به 400 هزار تومان رسیده.

 

 جریمه ورود ممنوع قبلا 90 هزار تومان بوده و قرار است 250 هزار تومان شود. 

 

 اگر در منطقه دور زدن ممنوع هم دور بزنید 300 هزار تومان جریمه می‌شوید. در حالی که این تخلف قبلا 76 هزار تومان بود حالا نزدیک به چهار برابر بیشتر شده است. 

 

یک مدل جریمه‌ای هم که باید به آن اشاره کنیم عبور از خطوط ویژه است که هم بسیار رواج دارد و هم جریمه آن از 84 هزار تومان به 250 هزار تومان رسیده.

 

جریمه‌های همه انواع توقف‌ممنوع‌ها

 اگر بیشترین خلافی که داشتید دوبله پارک کردن بوده می‌توانید خوشحال باشید چرا که این مبلغ نسبت به بقیه جریمه‌ها خیلی زیاد نشده. توقف دوبل قبلا بین 30 تا 50 هزار تومان جریمه داشته و حالا رسیده به 150 هزار تومان. 

 

 توقف ممنوع 40 هزار تومان جریمه داشته و حالا هم کلا 60 هزار تومان بیشتر شده.

 

 توقف در پیاده رو 42 هزار تومان جریمه داشت و حالا این رقم به 100 هزار تومان رسیده.

 

 توقف در محدوده پارک ممنوع هم از 42 هزار تومان رسیده به 100 هزار تومان. 

 

جریمه دنده عقب، موبایل، بی‌توجهی به جلو

 

قبلا حرکت دنده‌عقب در خلاف اتوبان 160 هزار تومان جریمه داشت ولی خوشبختانه جریمه این حرکت خطرناک به رقم 500 هزار تومان رسیده.

 

قبلا وقتی راننده حین رانندگی با تلفن صحبت می‌کرد  100 هزار تومان جریمه می‌شد. حالا هم اگر با سرعت زیر 60 کیلومتر رانندگی کنید و گوشی دستتان باشد، همان 100 هزار تومان جریمه را باید بپردازید. اما اگر سرعت بیشتر از این حرف‌ها باشد جریمه آن هم می‌شود 600 هزار تومان. 

 

عدم توجه کافی حین رانندگی بین 60 تا 400 هزار تومان جریمه دارد.

 

برای در آغوش گرفتن اطفال هم 150 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده. مبلغ این تخلف قبلا 50 هزار تومان بود. 

 

حالا که حرف کودک شد به این هم اشاره کنیم که سوار کردن اطفال کمتر از 12 سال در صندلی جلوی خودرو  60 هزار تومان جریمه دارد. این مبلغ قبلا 21 هزار تومان بود.

 

جریمه رانندگی در مستی، شیشه دودی و چراغ

 جریمه رانندگی در مستی از 420 هزار تومان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده. یک مدل جریمه هم برای رانندگی کسی که داروهای روان‌گردان یا مواد افیونی مصرف کرده داریم که باز همین مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان است.

 

جریمه استفاده از شیشه دودی قبلا حدود 40 هزار تومان بود و از این دوره به بعد حدودا 4 برابر بیشتر شده. البته منظور از شیشه آن نوع شیشه‌ای است که راننده و سرنشین آن قابل تشخیص نباشند. 

 

 نورافکن هم باید به این لیست اضافه کنیم که استفاده از این نوع نور سفید 150 هزار تومان جریمه دارد. جریمه این چراغ‌های غیر مجاز قبلا 50 هزار تومان بود. 

 

 امسال جریمه روشن نکردن چراغ هم چند برابر رشد داشته. تا همین چند وقت پیش مبلغی که باید برای این تخلف پرداخت می‌کردید 40 هزار تومان بود ولی حالا به 120 هزار تومان رسیده.

 

عیب و ایراد سیستم روشنایی خودرو  در شب 300 هزار تومان جریمه دارد. این تخلف قبلا یک سوم این مبلغ بود.

 

 حالا که حرف عیب و ایراد شد به این اشاره کنیم که اگر لاستیک‌های خودرو آج مناسبی نداشته و فرسوده باشد هم 100 هزار تومان جریمه می‌شوید. این مبلغ قبلا 45 هزار تومان بود. 

 

 جریمه مدارک: بیمه ثالث، گواهینامه، کارت شناسایی

 جریمه بیمه ثالث هم که یک نوع بیمه اجباری محسوب می‌شود از 52 هزار تومان به 150 هزار تومان رسیده.

 

 90 هزار تومان هم جریمه رانندگی با گواهینامه‌‌‍‌ای است که اعتبار آن به پایان رسیده.

 

 اگر هم مشخصات فنی خودرو با کارت شناسایی وسیله نقلیه یکی نباشد 150 هزار تومان جریمه می‌شوید. این مبلغ سال قبل 52 هزار تومان بود.

 

به یک جریمه جالب هم اشاره کنیم. این یکی احتمالا کمترین میزان افزایش را داشته. قبلا جریمه حمل جنازه با خودرو 40 هزار تومان بوده و حالا 10 هزار تومان بیشتر شده.

 

مصوبه این جریمه‌هایی که بالاتر به آن اشاره شد هیات دولت سیزدهم خرداد ماه ابلاغ کرد. این نرخ جدید یا سبک زندگی گروه زیادی از رانندگان را تغییر خواهد داد یا اینکه خلافی هم مثل مخارج دیگر به سبد هزینه‌های خانوار اضافه و وزن آن را سنگین‌تر از قبل خواهد کرد.

 

 

کدخبر: ۵۶۲۷۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر