کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۲۳۲
تاریخ خبر:

جریمه‌های رانندگی را جدی بگیرید

جریمه‌های رانندگی را جدی بگیرید

رشد چندین برابری جریمه‌های کمربند و شیشه‌های دودی و سبقت و ...

هفت صبح| دیروز نامه افزایش نرخ جریمه‌ها با امضای معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شد. از این مصوبه پیداست که مبلغ جریمه‌های رانندگی امسال بین دو تا بیست و پنج برابر بیشتر از سال قبل شده. رانندگی در مستی، دور زدن در محل ممنوع و توقف دوبله دارای بیشترین افزایش قیمت بوده‌اند. رکورد افزایش قیمت ولی به رانندگی با حیوان تعلق دارد. رانندگی همراه با سگ و گربه 500 هزار تومان جریمه دارد. این مبلغ 25 برابر نسبت به قبل افزایش پیدا کرده.

 

در یک سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی بارها درخواست کرده بود که جریمه‌ها افزایش پیدا کنند. این پیشنهاد تا مدت‌ها در دست هیات وزیران باقی مانده بود تا اینکه سیزدهم همین ماه تصویب و دیروز منتشر شد. اولین نکته‌ای که از این تغییر و تحولات توجه‌ها را جلب کرد این بود که جریمه رانندگی در مستی از 420 هزار تومان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده. افزایش قیمت شدید ولی به نگهداری حیوان در خودرو برمی‌گردد. قبلا اگر حیوانی در آغوش راننده دیده می‌شد او را 20 تا 30 هزار تومان جریمه می‌کردند. حالا دیگر فرقی ندارد حیوان در آغوش راننده باشد یا نه؛ اگر در باکس نگهدارنده نباشد و رها باشد 500 هزار تومان جریمه دارد.

 

نکته مهم دیگر که این روزها مخاطب زیادی پیدا کرده شیشه‌های دودی است. استفاده از شیشه دودی قبلا حدود 40 هزار تومان بود و از این دوره به بعد حدودا 4 برابر بیشتر شده. البته منظور از شیشه آن نوع شیشه‌ای است که راننده و سرنشین آن قابل تشخیص نباشند. نورافکن هم باید به این لیست اضافه کنیم که استفاده از این نوع نور سفید 150 هزار تومان جریمه دارد. جریمه این چراغ‌های غیر مجاز قبلا 50 هزار تومان بود.

  

جریمه کمربند و چراغ و ...

 

امسال جریمه روشن نکردن چراغ هم چند برابر رشد داشته. تا همین چند وقت پیش مبلغی که باید برای این تخلف پرداخت می‌کردید 40 هزار تومان بود ولی  حالا به 120 هزار تومان رسیده. نبستن کمربند هم از این به بعد 150 هزار تومان جریمه دارد. مبلغ جریمه کمربند قبلا 63 هزار تومان بود. 120 هزار تومان هم جریمه برای بیرون آوردن دست و حرکت‌های نامتعارف تعیین شده که 4 برابر بیشتر از سال قبل است.

  

تخلفی به نام توقف

 

در جرایم امسال به 19 مدل جریمه برای توقف اشاره شده که تخلف محسوب می‌شوند. راننده‌های اسنپ می‌گویند یکی از رایج‌‌ترین جریمه‌های آنها بابت پارک دوبل است. توقف دوبل قبلا بین 30 تا 50 هزار تومان جریمه داشته و حالا رسیده به 150 هزار تومان. تخلف توقف ممنوع 40 هزار تومان جریمه دارد و حالا 60 هزار تومان بیشتر شده. قبلا توقف در پیاده رو 42 هزار تومان جریمه داشت و حالا این رقم به 100 هزار تومان رسیده. یکی دیگر از تخلف‌های رایج، توقف در محدوده پارک ممنوع است که از 42 هزار تومان رسیده به 100 هزار تومان. تا سال پیش آنهایی که بعد از تصادف خودروی خود را حرکت نمی‌دادند 31 هزار تومان جریمه می‌شدند ولی این رقم حالا به 100 هزار تومان رسیده.

  

جریمه‌های عبور و مرور

 

عبور از چراغ قرمز دیگر مثل قبل 200 هزار تومان جریمه ندارد و این مبلغ به 400 هزار تومان رسیده. جریمه ورود ممنوع قبلا 90 هزار تومان بوده و قرار است 250 هزار تومان شود. اگر در منطقه دور زدن ممنوع هم دور بزنید 300 هزار تومان جریمه می‌شوید. در حالی که این تخلف قبلا 76 هزار تومان بود حالا نزدیک به چهار برابر بیشتر شده است. قبلا حرکت دنده عقب در خلاف اتوبان 160 هزار تومان جریمه داشت ولی این رقم حالا به 500 هزار تومان رسیده.

 

تا سال پیش لایی کشیدن و حرکت‌های مارپیچی 150 هزار تومان جریمه داشت ولی حالا این رقم به 500 هزار تومان رسیده. جریمه سرعت و جریمه سبقت هم از آن دسته جرایم پرتکرار است. بیشترین جریمه سرعت غیر مجاز برای کسی است که سرعت آن از 50 کیلومتر رد شده. تا 10 کیلومتر تخطی از سرعت 100 هزار تومان جریمه دارد اما کسی که 50 کیلومتر بیشتر از محدوده سرعتی که  در جاده نصب شده می‌راند باید 500 هزار تومان جریمه بدهد. جریمه سبقت غیر مجاز هم سال قبل 200 هزار تومان بود که حالا شده 700 هزار تومان. برای تخلف سبقت از سمت راست هم باید 70 هزار تومان جریمه می‌دادیم که با این قانون جدید جریمه آن 500 هزار تومان شده.

  

جریمه همه بی‌توجهی‌ها

 

عدم توجه کافی حین رانندگی بین 60 تا 400 هزار تومان جریمه دارد. استفاده از موبایل در همین دسته می‌گنجد. قبلا وقتی راننده حین رانندگی با تلفن صحبت می‌کرد  100 هزار تومان جریمه می‌شد. حالا برای تنبیه راننده‌ها یک سطح بندی در نظر گرفته شده. تلفنی حرف زدن راننده در سرعت 60 کیلومتر و بیشتر از آن 400 هزار تومان جریمه دارد. کف جریمه بی‌توجهی در خودرو، مربوط به خوردن و آشامیدن در حین رانندگی است که 60 هزار تومان جریمه دارد. برای در آغوش گرفتن اطفال هم 150 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده. مبلغ این تخلف قبلا 50 هزار تومان بود. حالا که حرف کودک شد به این هم اشاره کنیم که سوار کردن اطفال کمتر از 12 سال  در صندلی جلوی خودرو  60 هزار تومان جریمه دارد. این مبلغ قبلا 21 هزار تومان بود.

 

جریمه بیمه ثالث هم که یک نوع بیمه اجباری محسوب می‌شود از 52 هزار تومان به 150 هزار تومان رسیده. 90 هزار تومان هم جریمه رانندگی با گواهینامه‌‌‍‌ای است که اعتبار آن به پایان رسیده. اگر هم مشخصات فنی خودرو با کارت شناسایی وسیله نقلیه یکی نباشد 150 هزار تومان جریمه می‌شوید. این مبلغ سال قبل 52 هزار تومان بود.

 

نقص فنی از آن جریمه های نسبتا سنگین است. مثلا عیب و ایراد سیستم روشنایی خودرو  در شب 300 هزار تومان جریمه دارد. این تخلف قبلا یک سوم این مبلغ بود. اگر لاستیک‌های خودرو آج مناسبی نداشته و فرسوده باشد هم 100 هزار تومان جریمه می‌شوید. این مبلغ قبلا 45 هزار تومان بود. آخرین مدل جریمه‌ای هم که باید به آن اشاره کنیم عبور از خطوط ویژه است که هم بسیار رواج دارد و هم جریمه آن از 84 هزار تومان به 250 هزار تومان رسیده.

 

جدول جریمه‌ها که هیات دولت تصویب کرده 174 ردیف دارد که شامل مواردی بیشتر از همه این‌هایی است که این جا آورده شده. فرمانده راهور ناجا گفته هنوز این ابلاغیه به دست آنها نیامده و درنتیجه هنوز معلوم نیست که این جریمه‌ها از چه تاریخی اعمال شود.

 

اما به گفته سردار سید تیمور حسینی قرار است تا امروز، چهارشنبه، این مسئله بررسی و بعد از بررسی باید در سامانه پلیس راهور مبلغ جرائم جدید به روز رسانی شود.

 

کدخبر: ۵۶۰۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر