کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۴۳
تاریخ خبر:

من دلار ۷۲ هزار تومانی خریدم!

من دلار ۷۲ هزار تومانی خریدم!

سه آموخته شخصی از معامله در شرایط هیجانی

هفت صبح| شب حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران به اسرائیل، شبی بود که تا سال‌ها در خاطر خیلی از ما یا حداقل شخص من می‌ماند. شبی که خیلی‌ها مثل من بیدار مانده بودند و لحظه به لحظه در حال چک کردن اخبار بودند. با این تفاوت که من همزمان با خبرهای سیاسی و نظامی، دائما بازارهای مالی را چک می‌کردم و می‌دیدم تتر در پلتفرم‌های تبادل رمزارز هرلحظه در حال افزایش قیمت است و از آن سو بیت‌کوین حتی در بازارهای بین‌المللی روند ریزشی در پیش گرفته است. در آن شب من بزرگ‌ترین اشتباه سرمایه‌گذاری را مرتکب شدم و دلار 72هزار تومانی خریدم! احتمالا من رکورددار خریدار گران‌ترین دلار در تاریخ ایران هستم و می‌توانم نام خود را در گینس سرمایه‌گذاران ایرانی ثبت کنم.

 

در شرایط هیجانی من ابتدا صرفا نظاره‌گر بازارها بودم و می‌دیدم که تتر دائما در حال افزایش قیمت است و از آن طرف بیت‌کوین هی ارزان‌تر و ارزان‌تر می‌شود. یک معادله دو سر باخت برای من بود. چراکه همزمان با کاهش قیمت بیت‌کوین، ارزش دارایی‌های رمزارزی کاهش پیدا می‌کرد و با افزایش قیمت تتر، حس جاماندگی از بازار را داشتم. چراکه صبح همان روز تصمیم گرفته بودم که بخشی از پول نقدی که در حسابم باقی مانده را تبدیل به دلار کنم ولی احساس می‌کردم دلار 64هزار تومانی زیادی گران است و منتظر فرصتی برای اصلاح بازار بودم. تا اینکه نیمه‌شب و ‌ هنگام آخرین سری چک کردن اخبار قبل از خواب، متوجه خبر پرواز پهپادهای ایرانی شدم.

 

فکت‌چک و بررسی اصالت خبر و چک کردن منابع مختلف برای تایید صحت آن مدتی از من زمان گرفت و همین موضوع باعث شد وقتی به بازارهای مالی برگردم، ببینم تتر از مرز 70هزار تومان عبور کرده. نیم‌ساعتی خودخوری کردم و منتظر ماندم تا هایپ انتشار خبر آرام بگیرید، ولی از این خبرها نبود و نهایتا وقتی تتر به 72هزار تومان رسیده بود، کل حساب بانکیم را در جا تبدیل به تتر کردم. اشتباه بزرگی که باعث شد به خریدار گران‌ترین دلار در ایران تبدیل شوم!

 

 

درس اول: در شرایط هیجانی سراغ بازار نرو

 

خرید و فروش در شرایط هیجانی ممکن است در برخی از موارد آنچنان سودآور باشد که بعدا خاطره‌اش را برای دوستان تعریف کنید. ولی مفهوم ریسک به ریوارد در چنین مواقعی نشان می‌دهد ریسک سرمایه‌گذاری در بازار هیجانی بسیار بالاتر از سودی است که احتمال می‌دهید نصیب‌تان شود. درست مثل شرایط بورس در تابستان سال 99 یا زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار به کانال 60هزار دلار رسید یا شرایطی مثل همین دو هفته پیش که طلا تا مرز گرمی چهار میلیون تومان رسیده بود و تتر از 70هزار تومان عبور کرده بود. ریسک ریزش قیمت‌ها در شرایط پرنوسان ارزش آن را ندارد که به خاطر سود احتمالی آن در مواقع‌ هیجانی دست به معامله بزنید. به عبارتی در چنین بازارهایی، ضرر نکردن می‌تواند برگ برنده شما در برابر سرمایه‌گذاران فعال باشد. به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌کنند در شرایط هیجانی سعی کنید نظاره‌گر بازار باشید.

 

 

درس دوم: با شایعه بخر و با خبر بفروش

 

از روزی که اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد تا شب حمله تلافی‌جویانه ایران، خبرهای ضد و نقیض به همراه نقل قول‌هایی از سیاستمداران مختلف هرکدام هیزمی در آتش هیجانات بازارهای مالی بودند. همزمان با همین دوره بود که طلا و ارز در مسیر صعودی قرار گرفت اما درست روز بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران، انگار نه انگار که تا پیش از این بازارهای مالی تحت تاثیر شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ ایران بودند. با انتشار خبرها دیگر نه دلار نای بالا رفتن داشت و نه طلا علاقه‌ای به فتح کانال جدید. به همین خاطر است که می‌گویند با شایعه بخر و با خبر بفروش. با این استراتژی می‌شد دلار یا تتر را به قیمت 63هزار تومان خرید و 10هزار تومان گران‌تر فروخت. حتی می‌شد از طلا نوسان 600هزار تومانی به ازای هر گرم گرفت.

 

 

درس سوم: سبد سرمایه‌گذاری را قبل از بحران بچین

 

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شد با وجود همه هشدارها و توصیه‌ها نسبت به معامله کردن در شرایط هیجانی، دست به خرید تتر بزنم، این بود که سهم دلار یا تتر از سبد سرمایه‌گذاری شخصی من بسیار کم بود. بخش عمده سبد دارایی‌های من به ترتیب مربوط به بیت‌کوین، صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، طلا و سکه، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و در نهایت مقداری دلار نقد است. مدتی است که در تلاش بودم در اولین فرصت که پول دستم آمد، سهم دلار را از سبد دارایی‌ها بیشتر کنم. اشتباه اینجا بود که زمان مناسبی را برای تصحیح سبد سرمایه‌گذاری پیدا نکردم. درحالی که اگر پیش از این به اندازه بقیه موجودی‌های سبد، دلار یا تتر خریده بودم، دلیلی نداشت که در شب حمله ایران و به صورت هیجانی دست به خرید تتر آن هم با قیمت 72هزار تومان بزنم!

 

 

کدخبر: ۵۵۷۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر