کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۲۸۶
تاریخ خبر:

پاسخ به ۶ سوال در مورد وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

پاسخ به ۶ سوال در مورد وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

میزان باز پرداخت وام مستاجران چقدر است؟

هفت صبح| با نزدیک شدن فصل اسباب‌کشی بسیاری از مستاجران واجد شرایط، یاد وام ودیعه مسکن می‌افتند که اغلب از 40میلیون تا 200میلیون تومان به خانواده‌ها و برخی از مجردها پرداخت می‌شود. البته یک وام 300میلیون تومانی هم وجود دارد که شامل حال خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، می‌شود.

 

وام ودیعه مسکن به‌طور معمول با 18 تا 23درصد سود پرداخت می‌شود. البته برای اینکه زیاد هم به دریافت فوری وام مسکن امیدوار نباشید، باید بگوییم که بیش از یک میلیون نفر، همین حالا هم در صف انتظار دریافت وام ودیعه مسکن هستند و مشخص نیست چه زمانی می‌توانند وام دریافت کنند.

 

اینجا به چند سوال درمورد وام ودیعه مسکن در سال 1403 پاسخ داده‌ایم:

 

سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟

 

شورای پول و اعتبار قرار است نرخ سود وام ودیعه مسکن را تعیین کند. پیش از این صحبت‌هایی وجود داشت که نرخ سود چنین وامی از 23 به 18درصد کاهش پیدا کند؛ اما هنوز هم دقیقا مشخص نیست که این نرخ چقدر خواهد بود!

  

تهرانی‌ها چقدر وام ودیعه مسکن دریافت می‌کنند؟

 

ساکنان پایتخت، می‌توانند امسال هم مانند سال قبل، 200میلیون تومان ودیعه مسکن بگیرند. البته با این پول در اغلب نقاط شهر نمی‌شود خانه رهن کرد اما با پرداخت به‌طور متوسط هشت تا 12میلیون تومان به‌عنوان اجاره، احتمالا بتوانید یک خانه معقول اما کوچک را در پایتخت اجاره کنید. حالا اگر نرخ سود در نهایت 18درصد باشد، دریافت‌کنندگان وام ودیعه مسکن، باید ماهی پنج‌میلیون و 78هزار و 685تومان قسط به بانک پرداخت کنند و در نهایت 104میلیون و 721هزار و 129تومان به‌عنوان سود به بانک پس بدهند. اما با سود 23درصد، مبلغ ماهیانه اقساط وام 200میلیون تومانی پنج میلیون و 638هزار و947تومان می‌شود که بعد از پنج سال شما، 138میلیون و 285هزار و 653تومان به‌عنوان سود به بانک پرداخت می‌کنید.

 

مبلغ وام ودیعه مسکن در شهرهای بزرگ چقدر است؟

 

وام ودیعه مسکن برای مستاجرانی که در کلان‌شهر‌ها زندگی می‌کنند، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه، مبلغ ۷۰میلیون تومان بود. اما الان این وام افزایش ۸۰میلیونی داشته و به ۱۵۰میلیون تومان رسیده است. دوره بازپرداخت وام هم ۶۰ماهه است. اقساط ماهیانه وام ودیعه مسکن برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، به‌طور حدودی سه‌میلیون و 809هزار تومان است. در مجموع اگر در کلان‌شهرها موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شوید، در نهایت باید 228میلیون و 540هزار تومان پول به بانک پس بدهید و در واقع، 78میلیون و 540هزارو 847تومان سود پرداخت می‌کنید. البته اگر میزان سود وام مانند سابق 23درصد باشد، اقساط ماهیانه برایتان چهار میلیون و 228هزار و 571تومان تمام می‌شود.

 

 

وام ودیعه مسکن برای شهرهای کوچک چقدر است؟

 

وام ودیعه مسکن برای ساکنان شهر‌ها به غیر از کلان‌شهر‌ها، ۱۰۰ میلیون تومان است. مبلغ هر قسط برای مستاجران این شهرها، با سود 18درصدی، ماهی حدود دو میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. جمع کل اقساط آن‌ها ۱۵۲میلیون و ۳۶۰هزار تومان و سود کل وام هم حدود ۵۲میلیون و ۳۶۰هزار تومان تمام خواهد شد. در صورتی‌که قرار باشد این وام با سود 23درصد پرداخت شود، اهالی شهرهای کوچک باید ماهی دو میلیون و 819هزار و 47تومان قسط بدهند و در نهایت 169میلیون و 142هزار و 827تومان به بانک پس بدهند که از این مبلغ 69میلیون و 142هزار و 827تومان سود بانکی است.

 

  وام ودیعه مسکن روستانشین‌ها چقدر است؟

 

از سال گذشته و با موافقت دولت وام ودیعه مسکن به روستاییان هم تعلق گرفت. آن‌ها می‌توانند امسال هم مثل سال قبل 40میلیون تومان برای پیش‌پرداخت مسکن از بانک وام دریافت کنند. اگر قرار باشد فردی که در روستا ساکن است، این میزان از وام را دریافت کند، ماهیانه باید حدود یک‌میلیون و ۱۵هزار تومان کنار بگذارد. جمع کل اقساط او هم حدود ۶۰میلیون و ۹۴۴هزار تومان و سود کل وام هم ۲۰میلیون و ۹۴۴هزار تومان می‌شود. اگر این وام سود 23درصد داشته باشد، روستاییان باید ماهیانه یک میلیون و 127هزار و 19تومان قسط بدهند و در نهایت به جای 40میلیون تومان که گرفته بودند، 67میلیون و 657هزار و 131تومان پس بدهند که از این مبلغ 27میلیون و 657 هزار و 131 تومان سود است.

 

چه کسانی وام 300 میلیون تومانی می‌گیرند؟

 

وام ودیعه مسکن طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی، ۳۰۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه به خانوار‌هایی که از شرایط لازم برخوردارند، داده می‌شود. این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند. مبلغ هر قسط این وام پنج میلیون و ۴۵۴هزار و ۵۴۵تومان می‌شود.

 

کدخبر: ۵۵۸۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر