کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۵۶۰
تاریخ خبر:

درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری ترکیه از گردشگران ایرانی در وان

درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری ترکیه از گردشگران ایرانی در وان

با سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد ترکیه در آمد در سال گذشته ایجاد شده است.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: با سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور در آمد در سال گذشته ایجاد است. جلال ابراهیمی رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه اظهار داشت: ترکیه و ایران دو کشور هم مرز مسلمان زمینه‌های مشترک فرهنگی، اجتماعی و تجاری، از دیرزمان با همدیگر ارتباطات و منافع مشترک زیادی داشته‌اند.

 

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به شرایط توسعه تجارت دو کشور اظهار داشت: در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، وقتی آقای ارودغان با ایران آمد و اعلام کردند که می‌توان سطح مبادلات بازرگانی دو کشور را به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم که در جواب همتای ایرانی وی پیشنهاد تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری را داد. در آن زمان مبادلات تجاری دو کشور با احتساب شمش طلا‌های خریداری شده ۱۵ میلیارد دلار بود که از آن ۴/۵ میلیارد دلار طلا و حدود ۷/۲ میلیارد نفت و گاز بود و بقیه مبادلات حوزه تجاری بخش خصوصی بود، اما این رقم اکنون به ۲۰ میلیارد دلار هم نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه پایه و رقم اصلی تجارت ایران و ترکیه میعانات نفتی است گفت: این تجارت دست دولت‌ها است یعنی تجارت دولت با دولت که تابع شرایط روز منطقه و رقبای موجود در این حوزه است. در مرحله دوم، بخش عمده صادرات ما بیشتر در اقلام کشاورزی است و حتی در چارچوب تجارت ترجیحی نیز بیشترین اقلام صادراتی ما اقلام کشاورزی است که شامل گیاهان دارویی، زعفران، پوست، سالانبور، دنبه و خاوریار است. همچنین در حوزه مصالح ساختمانی نیز کاشی و شیشه و هر از گاهی سنگ صادر می‌شود، در فصل تابستان صیفی جات و در حوزه صنایع جنبی نفتی نیز محصولات پتروشیمی، بلک کربن و اوره (کود شیمیایی) نیز به این کشور صادر می‌شود.

 

ابراهیمی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم صادرات شمش آلومینیوم، سرب، روی، کاتد مس، و تولیدات جنبی صنایع مس مثل راد مسی، آلومینیومی، ورق‌های آلومینیومی را در حجم بالایی صادر کنیم؛ اگر شرایط بازار ترکیه در حیث فاینانس، ریفاینانس، فاکتورینگ را در مدنظر داشته باشیم یا انبار‌های فروش مستقیم کالا در آن منطقه ایجاد کنیم می‌توانیم از ترکیه به تجار اروپایی نیز فروش داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: ترکیه در ۲۰۲۳، سی درصد افزایش صادرات به ایران داشته است که رقم قابل توجه و در حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار می‌شود. ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۵/۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته اند که برای دو کشور همسونگر مناسب نیست، اما ما در این سال نه تنها رشد صادراتی به ترکیه نداشتیم بلکه با کسری صادرات هم مواجه بودیم.

کدخبر: ۵۵۵۵۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر