کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۹۴۰
تاریخ خبر:

اسد، گرد جنگ را از روی لباس‌هایش پاک می‌کند

اسد، گرد جنگ را از روی لباس‌هایش پاک می‌کند

از حضور بشار اسد در اجلاس سران عرب و دیدار با ولیعهد عربستان چه می‌دانیم

مهسا مژدهی| بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز پنجشنبه با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در حاشیه سی‌وسومین اجلاس سران عرب در شهر منامه، پایتخت بحرین دیدار کرد و به سرخط خبرها تبدیل شد. او در کت‌وشلوار سرمه‌ای و کراوات بنفش رنگش با اعتماد به نفس در کنار رهبران کشورهای عربی نشست. رد جنگ و درگیری‌های پیشین را با بن‌سلمان از تن زدود و تن به آشتی داد.

 

این دومین حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست سران اتحادیه عرب از سال ۲۰۱۰ است که در شهر سرت لیبی برگزار شد. از آن تاریخ به ‌بعد، خاورمیانه هزار شکل عوض کرده و بشار اسد پس از سال‌ها طرد، از سوی کشورهای عربی به ویژه امارات و عربستان، یکبار دیگر به سمت هم‌زبانان عربش بازگشته. نخستین حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب پس از سال ۲۰۱۰ به تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ برمی‌گردد.

 

در آن سال، کشورهای عربی تلاش کردند تا او را اندکی نادیده بگیرند. اما این فاصله در طول یک سال گذشته پر شده و به‌نظر می‌رسد، اسد حالا تقریبا به‌طور کامل از سوی همتایان عرب خود و حتی کشورهایی که در طی سال‌های جنگ داخلی، تمام تلاششان را برای جایگزین‌کردن وی با نیروهای نزدیک به خود کرده بودند، پذیرفته شده است.

 

البته خود اسد ظاهرا تصمیم گرفته بود که در نشست اخیر اتحادیه عرب سخنرانی نکند. او در سال‌های اخیر شیوه سیاست‌ورزی خود را کمی تغییر داده. چندان سروصدا نمی‌کند و در گوشه‌ای از خاورمیانه بر بخشی از کشورش حکومت می‌کند. رسانه‌های سوری نوشته‌اند، اسد از آنجایی که همه مواضع خود را قبلا اعلام کرده، در این دور از نشست، سخنرانی نداشته است اما به‌نظر می‌رسد مسئله به همین موضوع برمی‌گردد که او تلاش دارد همه آنچه در طول جنگ داخلی سوریه رخ داده را از ذهن عرب‌ها و کشورهای دیگر پاک‌ کند. برای همین حضور نسبتا چراغ خاموشش در سفرهای منطقه‌ای و دیدارها نشان می‌دهد که سیاست او زدودن خاطره جنگ، اختلافات و بازگشت بی‌سروصدا به جهان است.

 

سال قبل او سفری به چین کرده بود که نشان می‌داد هر چند کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای شرقی هنوز با اسد سرناسازگاری دارند، اما برخی از قدرت‌ها مانند چین، کماکان او را رهبر اصلی سوریه می‌دانند و حاضرند زیرپای خود و همسرش فرش قرمز پهن کنند. با همه این‌ها، نه ارتباط با چین و نه بیش از یک سال تلاش برای پذیرفته‌شدن در میان کشورهای عربی، وضعیت زندگی و معیشت را در سوریه برای مردم عادی تغییر نداده است. معیارهای اقتصادی می‌گویند فقر، بیکاری، بی‌برقی و مشکلات انرژی در سوریه غوغا می‌کند و بخش‌هایی از کشور کماکان ناامن هستند.

 

کدخبر: ۵۵۸۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر