کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۱۱
تاریخ خبر:

دومینوی خیزش دانشگاه‌ها در اروپا

دومینوی خیزش دانشگاه‌ها در اروپا

ایرلندی‌ها و اسپانیایی‌ها حرف خودشان را به کرسی نشاندند؛ در هلند تنش ادامه دارد

هفت صبح| موج خیزش دانشجویی ضداسرائیلی  در دانشگاه‌های کشورهای غربی اکنون وارد مرحله حساسی شده و در همین ارتباط، فشار دانشجویان حامی غزه در کشورهای سوئیس و ایرلند در تکمیل حلقه محاصره علیه مراودات دانشگاهی و سرمایه‌گذاری با نهادهای علمی اسرائیلی نتیجه بخش شده است.

 

در شرایطی که پیشتر، دانشجویان دانشگاه‌های «ترینیتی کالج» در شهر دوبلین در محوطه این دانشگاه در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه در تحصن بودند، نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی از پایان تحصن دانشجویان در حیاط دانشگاه در پی عقب‌نشینی مسئولان این دانشگاه در سرمایه‌گذاری و همکاری مالی با شرکت‌های صهیونیستی خبر داد. از سوی دیگر، گزارش‌های خبری حاکیست که دانشجویان در «لوزان» سوئیس نیز با تحمیل فشارهای خود ضد مسئولان دانشگاهی توانسته‌اند به خواست خود در ادامه تحصن در محوطه دانشگاه تا یک گام دیگر به تحقق هدف خود در قطع کامل همکاری‌های دانشگاهی با نهادهای اسرائیلی دست یابند. منابع خبری اعلام کردند که ۵۰ دانشگاه اسپانیایی روابط خود را با دانشگاه‌های اسرائیلی قطع کردند. این اقدام در حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین انجام گرفته است. طی هفته جاری نیز دانشگاه‌های اسپانیا به جنبش جهانی دانشجویی برای حمایت از فلسطین پیوستند و دانشجویان دانشگاه‌های اسپانیا در شهر مادرید پایتخت این کشور نیز در ابراز همبستگی با فلسطین چادرهایی برپا کرده و خواستار پایان جنگ در نوار غزه و توقف سرمایه‌گذاری‌ها در اراضی اشغالی شدند. به گزارش شبکه تلویزیونی اِی بی سی نیوز، در اسپانیا ده‌ها دانشجو بیش از یک هفته را در چادرهای معترضان حامی فلسطین در پردیس دانشگاه «والنسیا» گذرانده‌اند. گزارش این رسانه در این خصوص حاکیست که اردوهای مشابهی از روز دوشنبه در دانشگاه بارسلونا و دانشگاه کشور باسک هم برپا شد. گروهی به نمایندگی از دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی مادرید اعلام کردند که اعتراضات خود را در روزهای آینده علیه جنگ افزایش خواهند داد. یک دانشگاه مهم بلژیکی نیز به صف قطع همکاری دانشگاهی با شرکای اسرائیلی خود برخاست. در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی بلژیک (بلگا) در خبری اعلام کرد که دانشگاه غیردولتی مهم بروکسل در اقدامی بی‌سابقه برنامه تحقیقاتی و فناورانه خود را با مراکز دانشگاهی اسرائیلی را خود را به علت نسل کشی اشغالگران در غزه به تعلیق در آورد. این دانشگاه همچنین اعلام کرد که در حال بررسی تعلیق سایر پروژه‌های دیگر همکاری خود با اسرائیل است. خبرگزاری رسمی بلژیک روز چهارشنبه خبر داد که این تصمیم مسئولان این دانشگاه غیردولتی پیشتر با تشدید حملات اسرائیل ضد غزه صورت گرفته است.

 

اما در آمستردام ،‌ پلیس هلند طی عملیاتی که در آن از بولدوزر استفاده کرد، روز چهارشنبه ۸ مه کمپ حامیان غزه در دانشگاه آمستردام را تخریب کرد و ۳۲ نفر از معترضان به جنگ را بازداشت کرد.   به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی؛ پس از آن که پلیس ابتدا کمپ معترضان به جنگ غزه در دانشگاه آمستردام را تخریب کرد، آن‌ها به میدانی در همان نزدیکی نقل مکان کردند که به برخورد شدیدتر پلیس منجر شد.   پلیس هلند علاوه بر بولدوزر، برای برخورد با معترضان از ضربات باتوم و گاز فلفل هم استفاده کرد.

 

پلیس هلند بعد از برخورد با معترضان گفت آن‌ها یک جاده مهم محلی را مسدود کرده بودند و «به پلیس ضدشورش آمونیاک پرتاب کردند.»  در تصاویر منتشر شده همچنین دیده می‌شود که دانشجویان به سمت پلیس با کپسول آتش‌نشانی کف پرتاب می‌کنند.  پلیس هلند در اطلاعیه‌ای که شب گذشته منتشر کرده، گفته معترضان «فقط دانشجویان نبودند و عده‌ای بین‌شان به دنبال ایجاد برخورد عمدی با پلیس بودند.» پلیس گفته این معترضان را به اتهام «بر هم زدن آرامش و تخریب اموال» بازداشت کرده است.  اعتراض‌ها در دانشگاه آمستردام از روز دوشنبه ۷ مه آغاز شده و تاکنون در مجموع دستکم ۱۶۹ نفر بازداشت شده‌اند.

 

کدخبر: ۵۵۸۴۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر